Marketing mreža pokrenula i ove godine seriju tekstova BUSINESS AND TRENDS 2020, u kojima direktori agencija iz Srbije i regiona ocenjuju godinu za nama i daju prognoze za narednu. Naša sagovornica ovoga puta bila je Tamara Jokanović, Managing Director, Represent Communications.
Kako biste ocenili godinu za nama u oblasti tržišnih komunikacija u Srbiji? Šta nas je naučila kriza 2008. a šta kriza 2020.?
O krizi iz 2008. mogu pričati na osnovu onoga što sam mogla čuti uglavnom iz medija jer sa 28 starosnih i nekoliko godina početničkog radnog staža, ne možete baš najbolje i najrealnije da izvučete zaključke o ozbiljnim ekonomskim kretanjima. Ali ono čega se i danas sećam jeste fraza “Dužan kao Grčka”, kriza finansijskog sektora i enorman broj nezaposlenih Evropljana. S druge strane, kriza koja i danas traje je kriza savremene civilizacije u svakom smislu, jer su mnogi sistemi, institucije, industrije i sektori stavljeni u različita iskušenja, ne samo finansijska, ali ćemo finansijske posledice ove krize, nažalost, tek osetiti u periodu koji dolazi.
Tržišne komunikacije su se našle na ozbiljnom udaru još s početka pandemije, ali kako je procenat nekih industrija koje su bile u istom, sličnom ili lošijem iskušenju u Srbiji dosta brojniji, malo ko je pominjao nas u tom kontekstu. Prvi budžeti koji su bili zaleđeni, stopirani, odloženi, preusmereni, bili su upravo marketinški. Iz tog razloga, mnoge agencije bile su primorane da smanjuju plate i/ili otpuštaju ljude, što srećom nije bio naš slučaj. Mnogi su transformisali svoje poslovanje i menjali ili potpuno obustavili ključne usluge kojima su se do tada bavili i već su se desile ozbiljne promene koje su zaokrenule globalno tržište i način realizacije sa „fizičke“ na digitalnu platformu. Stoga, mislim da je 2020. za oblast tržišnih komunikacija bila otrežnjujuća godina u svakom smislu!
U našoj struci poznata je fraza „Make the LOGO bigger“. Kad sagledate našu industriju u godini za nama, čime biste zemenili reč LOGO?
EMPATHY – u svakom segmentu poslovanja i življenja, jer će empatija biti ta koja će izdvojiti lidere, brendove, kompanije koje su se ponele kao ljudi u teškim vremenima, a zaposleni, potrošači i mediji to i te kako vide i pamte.
Kako biste ocenili međuljudske odnose u PR industriji u Srbiji? Postoji li, po Vašem mišljenju, solidarnost u struci?
U PR industriji je kao i u svakoj drugoj. Postoje ljudi koji su apsolutno kolegijalni, solidarni, profesionalni a postoje i oni drugi. Naravno da ima dosta prostora za uređenje i poboljšanje međusobnih odnosa i regulisanje struke, ali s druge strane sam zaista srećna što među svojim kolegama i u konkurentskim agencijama i klijentima imam prijatelje, što smatram svojim najvećim profesionalnim, a onda i ličnim uspehom.
Na skali od 1 do 10 – koliko je PR danas cenjena struka u Srbiji?
Danas je to neka sedmica. PR se vratio na velika vrata tokom COVID-a, ali još uvek nije dostigao svoj pun potencijal. Iako, konačno, mnogo bolje prepoznat od strane čelnih ljudi, mnoge kompanije i pojedinci još uvek ne znaju koje sve usluge i opseg delatnosti PR pokriva, jer se najčešće vezuje samo za odnose sa medijima. Zadatak svih nas, ljudi iz industrije, u narednom periodu će svakao biti da ključnim stakeholderima objasnimo zašto će oblast komunikacija i ljudskih resursa još neko vreme biti najjače karike među svim poslovnim i privatnim akterima.
Od 2021. očekujem…
Ne očekujem! Trudiću se da i u 2021. svojim radom, iskustvom, profesionalnošću, razumevanjem okruženja i ljudi, ostvarim svoja i, onoliko koliko je u mojoj “moći” i mogućnostima, realna očekivanja drugih. Representu je ova godina bila uspešna i ja sam više nego zadovoljna. Privatno, prošla je najbezbolnije moguće. Tako da se nadam da ću i u 2021. biti hrabra kao i ove godine, a sledeće srećnija nego protekle!