PR menadžer kompanije Orion telekom Dejan Georgijev specijalno za Marketing mrežu govori o novoj TviT ponudi, koliko ova kompanija ulaže u oglašavanje, ali i da li imaju strategiju komunikacije na društvenim mrežama.
Orion Telekom nastao je pre dve godine sjedinjavanjem internet provajdera Media Works, Neobee.net i SezamPro. Da li ste danas zadovoljni poslovanjem i šta bi istakli kao najjači adut kompanije koja je nastala na ovaj način?
Orion telekom, nastao je smišljeno i planski, integracijom najvećeg domaćeg bežičnog Internet provajdera usmerenog na biznis korisnike (Media Works), najvećeg vojvođanskog Internet provajdera (NeoBee-a) i najvećeg nezavisnog nacionalnog ADSL provajdera, usmerenog na rezidencijalne korisnike (SezamPro). Dakle, iz samog opisa osnovnih poslovnih načela, naslućuje se strategija namere pokrivenosti i biznis i rezidencijalnog sektora, ali i želja da se trenutno i jednovremeno bude prisutan na nacionalnom tržištu, uz oslanjanje na postojećoj snazi kompanija i kvalitetu njihovih usluga. Dalje su se CDMA licencom stekli uslovi i za pokrivanje ruralnih područja novom tehnologijom za bežičnu fiksnu telefoniju i Internet, što je otvorilo nove perspektive i autentičnost. Širenjem game usluga, Orion telekom, postaje sinonim demonopolizacije i liberalizacije domaćeg tržišta telekomunikacija, i postaje prvi operator u istoriji Srbije koji je tržistu ponudio usluge fiksne telefonije uz državnog operatora. Sve ovo, činilo je odličnu bazu za ulazak na tržiste, sa jasno definisanim ciljevima, jasnim tržišnim potencijalima i dugoročnim planovima. Naravno, najjači adut kompanije Orion telekom, svakako je orijentisanost zahtevima tržista, optimizacija i implementaciji novih tehnologija, ali se svakako mora istaći da sebe smatramo „frendly“ korisničkim sistemom.
Kompanija je skoncentrisana na integraciju i razvoj alternativnih telekomunikacionih resursa sa ciljem da se što većem broju ljudi isporuči fiksna telefonija i internet. Koji su realni uslovi za to u Srbiji? Da li je, po Vašem mišljenju, trenutni broj provajdera dovoljan ili mali za potrebe srpskog tržišta?
Kompanije Orion telekom je, doslovno, kompletan telekomunikacioni operator, koji jedino ne nudi uslugu mobilne telefonije, s obzirom da je država do sada izdala tri licence za mobilne operatore, bez naznaka da će ih biti još. Ne vidimo sebe kao „drugi“ izbor, već kao konkurentnu kompaniju koja je tržištu prvi put ponudila mogućnost izbora. Svakako, u zavisnosti od geografskog područja, razvijenosti infrastrukture i mnogo drugih činioca, Orion telekom razvija sve tipove infrastrukture ne bi li došao do onih korisnika, koji do sada nisu imali nikakvih mogućnosti na neotuđivo pravo usluga komunikacije, a to su ponajpre ljudi koji nisu imali nikakav telefon, PCM ili dvojničku vezu koja je uskraćivala kvalitetan Internet. Samim tim, kreira se i ono važnije, a to je da svaki korisnik može izabrati svog operatora u zavisnosti od sopstvenih premisa, na prvom mestu kvaliteta usluge, cene, pa do svojih konkretnih potreba u odnosu na ponudu.
Demonopolizacija i liberalizacija tržista su dosta odmakle, sa tendencijom ubrzavanja, ali na žalost, jos uvek imamo faktičko prisustvo dominacije jednog operatora, zavisnost manjih Internet provajdera od dominantnog operatora i sl. Ne postavlja se više pitanje da li ima dovoljno, malo ili previše provajdera na tržistu, postavlja se pitanje uslova pod kojim oni posluju.
Sa aspekta pojedinca, svakako se pozdravlja svaka nova konkurencija koja neminovno donosi poboljšanju uslova korišćenja usluga i u kvantitativnom i u kvalitativnom smislu. Ali s druge strane, mnogo značajnije pitanje je uticaj provajdera na tržište, zakonodavstvo, cene i posebno ograničenja pod kojima njihov biznis počiva, odnosno ekonomske isplativosti. Tu imamo neredak slučaj pravljenja kompromisa na uštrb kvaliteta usluge koja se nudi, ne bi li se uopšte opstalo na tržištu.
Izaći na tržište i postati prepoznatljiv nije lak zadatak. Koliko Vaša kompanija ulaže u marketing i koje kanale komunikacije smatrate najpogodnije za promociju usluga koje nudite?
Orion telekom je izuzetno mlada kompanija. Sama integracija nekadašnjih, jakih i prepoznatljivih kopanija u generički novu kompaniju, predstavljala je izuzetno frustrirajući i zahtevan posao, posebno što je bilo potrebno za jako kratko vreme izgraditi prepoznatljivost i poverenje.
Dodatno otežavajuća okolnost bila je i istorijska činjenica da se pojavljuje Orion telekom kao drugi operator fiksne telefonije u Srbiji, koji je sobom nosio breme poređenja sa postojećim, dominantnim operatorom. U tom pogledu krenuli smo od temelja. Opet, srećna okolnost bila je što smo za kratko vreme, kroz integrisanu korisničku bazu, mogli informisati sve svoje korisnike o nastalim promenama jako brzo, a kako se mnogo polagalo u kvalitet odnosa sa korisnicima i dvosmernu komunikaciju, i taj princip zadržao, čak i uz izvesna unapređenja i danas, naši korisnici su momentalno bili informisani o nastanku kompanije Orion telekom.
Kako sam pomenuo, kao „frendly“ korisnički sistem, čini se da su upravo naši korisnici bili naš najbolji komunikacioni kanal ka široj javnosti, i u tom pogledu obavili najveći deo posla objašnjavajući ko je Orion, kako je nastao i čime se bavi. Svakako, medijska podrška tim naporima, od oglašavanja zaključno sa plasiranjem vesti u javnost bila je neophodna. Uzevši u obzir činjenicu da potpuno nova kompanija ulazi na tržište, sa novim imenom, budžetom za oglašavanje u odnosu na ostale operatore iskazanim 1:20, uspeh je tim i veći i slađi.
Što se samih promotivnih kanala tiče, izbor zavisi od profila usluge, optimizacije media-mix-a, raspoloživih budžeta i naravno ciljnih grupa kojima se obraćamo, te stoga možemo reći da su zapravo svi promotivni kanali mix-a promocije zastupljeni i krajnje egzaktno izbalansirani.
Nedavno ste predstavili TvIT paket koji je baziran na principu “3 u 1″. U kojoj meri se korisnici odlučuju za ovakav vid usluge? Na koje načine merite zadovoljstvo korisnika?
TvIT je jedinstvena usluga na domaćem tržištu. Najpre je bilo potrebno uložiti energiju i edukovati tržiste u sam pojam IPTV, potom u koncept integrisanih telekomunikacionih usluga, definisati i objasniti prednosti. Kako smo i dalje na samom početku, ciljna grupa ranih iskusivača je odlično reagovala na to, mereno kroz iskazano interesovanje, broj i kvalitet pitanja. Naravno, i dalje postoji prirodna potreba svakog korisnika za komparacijom sa poznatim i starim, što predstavlja psihološku barijeru za prihvatanje novog i manje poznatog. No, i pored toga, izuzetno smo zadovoljni odzivom korisnika, na inicijalnu kampanju, a sada već sa ponosom možemo reći i na broj korisnika koji je uslugu i kupio. Tržišna niša koja se lako polarizovala, a to su korisnici koji nemaju mogućnost da ravnopravno sa ostalim korisnicima koriste telekomunikacione usluge, od telefona, pa do kvalitetnog prijema signala, pretežno iz ruralnih područja, postala je izuzetno zanimljiva, jer zapravo u tim regijama, Orion telekom i nema konkurenciju, već zahvaljujući WiFi tehnologijama predstavlja jedinstven izbor.
U kojoj meri društvene mreže igraju ulogu u poslovanju vaše kompanije? Imate li strategiju na koji način komunicirate sa potencijalnim i sadašnjim korisnicima?
Strategiju nastupa na socijalnim mrežama smo definisali u samom startu kada smo smo počeli integraciju kompanija od kojih je nastao Orion telekom. S obzirom da je u tom periodu i sama priča oko nastupa kompanija na društvenim mrežama u Srbiji bila u povoju, a iskustva marketing službi svake pojedinačne firme bila su drugačija po pitanju socijalnih mreža i oglašavanja na Internetu, odlučili smo da ispoštujemo tri elementarne faze pre početka same komunikacije na društvenim mrežama – u prvoj fazi smo gledali kako to rade druge velike kompanije, kao i konkurencija, u drugoj fazi bavili smo se internom obukom kako bi svaki zaposleni u Orion telekomu stekao svest o mogućnostima, značaju i mestu socijalnih mreža u našem poslovanju. Trenutno smo na početku treće faze i bavimo se detaljima pred početak integralnih online komunikacija.
Mogu li korisnici uskoro da očekuju nove usluge Orion Telekoma, kao i novu marketinšku kampanju?
Strategija kompanije Orion telekom je permamentno prisustvo pred očima javnosti. Paralelno sa tim postulatom, u javnosti smo prisutni uvek kada imamo nešto da kažemo ili nešto kvalitetno i novo ponudimo, a kao proaktivna kompanija, koja se još uvek bori za svoj deo tržišta, mislim da je jasno da je to jedan od imperativa Orion telekoma.
Autor: Mirjana Marić
Foto: Medija centar Beograd