Marketing mreža pokrenula je anketu na teme – Internet za mala i srednja preduzeća, online komunikacija, content marketing, izgradnja brenda na globalnoj mreži itd. Naši čitaoci postavili su nam pitanja, a u narednom periodu objavićemo odgovore relevantnih sagovornika.
Na pitanje – Kada možemo očekivati ozbiljan zakon o internet bezbednosti u Srbiji i postoje li kapaciteti da se on zaista i primenjuje?, odgovara Dušan Stojičević, predsednik Upravnog odbora Registra nacionalnog internet domena Srbije (RNIDS):
Kada SCADA sistem HE „Đerdap“ bude kompletno na Internetu i kada bude napadnut. Nije šala, jer ova rečenica ipak oslikava dosadašnju sajber bezbednost u Srbiji. Naša kritična tehnologija i infrastruktura još uvek ne zavise od Interneta u meri u kojoj je to u razvijenijim zemljama, i još uvek nije izgrađena svest o tome zašto je bitno da se sajber odbrana i bezbednost uopšte dobro pripremi.
Sa druge strane, i ovakav zakon kakav je predložen, mora se reći, jeste krupan iskorak u odnosu na dosadašnju praksu. Iako uopšten, sa dosta podzakonskih akata koji tek treba da se napištu i da ga preciziraju, ovaj zakon predstavja volju države i odražava rast svesti u našoj državnoj strukturi da je ovu oblast potrebno urediti i pripremiti se za sutra. Kao i kod mnogih drugih stvari, možda kroz kvalitetne podzakonske akte ili kroz nekoliko iteracija promena, ovaj zakon će se izbrusiti u jedan dobar zakon. Moj optimizam se ne bazira samo na tome, već i na velikom rastu svesti u IT zajednici o potrebi, koja je nakon duge borbe dovela do ovog, ne idealnog Zakona. Sledi nacionalna strategija i akcioni plan, čiji je razvoj najavljen za iduću godinu.
Koje promene mora da pretrpi ovaj zakon da bi bio idealan? Prvo i osnovno, kada se razgovara o sajber bezbednosti, treba definisati šta je kritična IT infrastruktura koja se brani. Kao i u vojnim doktrinama, dakle, definisati prvo ŠTA branimo. A zatim, kada se ustanovi da 80-90 odsto kritične infrastrukture nije u državnim rukama, pogotovu u odnosu na najavu privatizacije Telekoma koji još uvek, od svih provajdera, ima najveću infrastrukturu u svom posedu, moraćemo da izbrusimo zakon u pogledu saradnje sa privatnim sektorom koji je skoro pa izopšten u ovoj verziji. Nakon toga, zakon će kroz promene dobiti na kvalitetu i na funkcionalnosti, i tada ćemo, sa privatnim sektorom, stvoriti kapacitete da ga u potpunosti sprovodimo.
Kako do sada nismo imali ništa, i ovo je neki put do dobrog zakona – ne idealan, ali većim delom izvestan.