Tokom prethodne i u prvoj polovini ove godine mnoge marketing agencije nisu uspele da u kampanjama svojih klijenata primetno integrišu mobile. Zbog toga su na gubitku bili pre svega sami klijenti i njihovi brendovi, koji su ostali bez ovog kanala digitalnog marketinga, ali i njihove marketing agencije, koje su propustile priliku da u prethodnih godinu i po steknu makar i osnovno iskustvo u kreiranju mobilnih strategija promocije. U te agencije naročito spadaju one koje sebe predstavljaju kao „full service“ marketing agencije.
Zašto je mobilni marketing u Srbiji ružno pače, odnosno, zašto ga retko ko voli (primenjuje)? Postoje dva moguća razloga zašto se brendovi nisu odlučivali da u svoje kampanje integrišu mobile. Ili su njihove marketing agencije bile nespremne za nuđenje usluge „keriranje i realizacija mobile strategije u promociji brenda“ ili su sami brendovi bili nedovoljno informisani šta je sve moguće raditi i koji su potencijalni benefiti u igri. Nije retko bio razlog i da je u pitanju kombinacija ova dva razloga. U svakom slučaju i šta god da je bio razlog, dominiralo je NEZNANJE kao ključni faktor. Upravo je to jedan od ciljeva radne grupe za mobilni marketing IAB Srbija, ali i glavni cilj ovog bloga – edukovati tržište o mogućnostima koje pruža ovaj vid digitalnog marketinga. Onog trenutka kada ta misija bude ispunjena, mnogi će shvatiti da u pitanju “nije ružno pače, već divan beli labud”.
Šta se bitno promenilo u zadnjih godinu i po dana? Sa namerom da pre svega povećaju prodaju svojih internet paketa, mobilni operateri pokušavaju svim silama da povećaju broj pametnih telefona na tržištu. U prilog tome ide i nezaustavljiv napredak tehnologije, pa iako kasnimo u odnosu na region, trenutna situacija nije toliko tragična. Internacionalni festival kreativnosti u Kanu dobija posebnu kategoriju i lavove za mobilne kampanje. Primeri uspešnih studija slučaja dolaze iz komšijskih ali i onih malo daljih zemalja, pravo do brendova u Srbiji, ali i do njihovih marketing agencija. Ono što je izvesno je da potrebe kompanija postoje i na lokalnom nivou. Potencijalni kupac do koga treba doći putem ovog kanala je tehnološki uznapredovao i on želi da na ovaj način interaguje sa svojim omiljenim brendovima. Sve to ide u prilog, ali nažalost, mnoge marketing agencije su, kada je u pitanju mobile, ostale tamo gde su bile i do sada – ne dalje od samog početka.
Budući da pametni telefoni i tablet uređaji bivaju sve prisutniji u svakodnevnim životnim aktivnostima potrošača, neminovno će doći do povećane potrebe od strane kompanija da kroz ovaj vid promocije svoje brendove približe ljudima. Kako ne bi izgubili klijente, ali i značaj i ugled među konkurencijom, neophodno je da marketing agencije što pre uhvate priključak. I ne samo zbog gubitaka sa kojima mogu da se suoče, već pre svega zbog značaja njihovog prisustva kao važne karike u čitavom ekosistemu.
Igraj svoju igru, opusti se, (ali) uhvati ritam
Deo problema leži u tome što agencije i brendovi još uvek nisu uhvatili ritam koji (nakon dugo vremena) sada diktiraju potrošači, a oni su zbog sve povoljnijih ponuda mobilnih operatera, sve dostupnijeg mobilnog interneta i rastućeg niza funkcionalnosti koje pametni telefoni pružaju, lako i brzo usvojili korišćenje mobilnih uređaja novije generacije.
Kod kampanja koje objedinjuju više različitih komunikacionih kanala, potrebno je uložiti dodatne napore u mobile jer je upravo mobile to što najuspešnije povezuje sve kanale u jedinstvenu strategiju. To je deo gde često dolazi do poteškoća – situacija u kojoj mobile ima mogućnost da poveže različita korisnička iskustva (TV, štampa, društvene mreže, internet…) i proširi ih van granica klasičnog display ad načina razmišljanja.
Drugi problem koji imaju agencije jeste širina koju mobile kao komunikacijoni kanal pruža, odnosno kako sve to pokriti i centralizovano voditi in-house. SMS marketing, geo lokacijski servisi, društvene mreže na mobilnim uređajima, mobilne aplikacije, mobilni web sajtovi i m-commerce portali uz mogućnost korišćenja mobilnih kupona za povlašćenu kupovinu ili augmented reality rešenja. Tu su zatim i mobilno oglašavanje uz pomoć naprednih i manje naprednih formata ali i mobile SEO i SEM.
Na žalost, nisu u pitanju samo tehnologije koje treba razumeti i njima baratati, već i različiti tipovi potrošača o kojima treba voditi računa prilikom kreiranja kampanja. Treba obratiti pažnju na one koji su već na prodajnom mestu, one koji su kod kuće ili one koji su negde u pokretu. Svako od njih ima svoje potrebe i svoj način razmišljanja u datom trenutku. Sve ovo je samo deo, a već ima toliko toga što treba znati kako uklopiti u jedinstvenu marketing strategiju i CRM sistem koji će propisno funkcionisati i donositi dobre i merljive rezultate.
Uprkos svim navedenim preprekama, pre ili kasnije će agencije morati da se uhvate u koštac sa mobile kampanjama. Pri tom će zarad kreiranja uspešne kampanje, osim sa marketing sektorom svojih klijenata, morati tesno da sarađuju i sa njihovim IT-em i sektorom zaduženim za prodajne aktivnosti u radnjama.
Jedi ili budi pojeden
Kao što su se neke agencije nedavno odlučile da kreiraju digital sektor, tako će se veoma brzo dogoditi potreba za kreiranjem mobile sektora. U svetu je povećana potreba za osobama koje mogu da obavljaju posao vođe mobile sektora u marketing agencijama. Ovo se reflektuje i na kompanije. Kao što sve već broj ozbiljnih kompanija ima menadžere za digital ili online marketing, tako se povećava i broj kompanija koje zapošljavaju menadžere isključivo za mobile marketing.
Problem sa kojim se suočavaju marketing agencije u Srbiji se ogleda u tome da im nije baš najjasnije kako da integrišu mobile u sve ono što već regularno rade. Sa druge strane shvatili su da to nije samo trend koji treba ispratiti, već osnovni pomak u načinu na koji ljudi konzumiraju medije. Takođe, suočavaju se problemom na šta se prvo fokusirati u veoma fragmentiranoj „ponudi„ koju sa sobom nosi mobile.
One kompanije koje su se interesovale i želele da uključe mobile u kanale svoje promocije su do sada uglavnom razmišljale isključivo na mobile strategiju kao takvu. To je dobro jer sada su iste te kompanije otišle korak dalje i žele da efikasno isplaniraju mobile kao deo celokupne digitalne kampanje. Agencije koje dobro razumeju šta je mobile i na koji način ga treba koristiti u promociji i prodaji, mogu u vremenu koje dolazi da očekuju značajan porast zahteva za ovim vidom promocije. One druge agencije koje nemaju znanje i ljudske resurse da svojim klijentima nude i mobile kampanje će morati ozbiljno da razmisle o strategiji svog poslovanja kako bi opstali na tržištu koje će biti sve agresivnije.
Autor: Aleksandar Petrović
Izvor: Mobilni marketing