#WakeUpCall: Naša industrija imaće iskustvo novih poslovnih modela!

Marketing mreža iz dana u dan prati situaciju u državi i regionu u vezi sa širenjem virusa COVID-19, kao i posledicama koje struka i tržište marketinških komunikacija mogu da očekuju nakon završetka vanrednog stanja. Tim povodom pokrenuli smo kampanju #WakeUpCall i razgovarali sa direktorima agencija kako prevazići trenutnu situaciju i spasiti struku. Naša sagovornica ovoga puta bila je Danka Trbojević, Managing Director agencije Drive.

Šta nas je naučio rad od kuće? Zašto je važno da #ostanemokodkuće i budemo što produktivniji?
Iako nam rad od kuće ni ranije nije bio stran, naravno u pojedinačnim slučajevima, ovo je za sve nas ipak bila nova situacija. Odjednom su prestali svi uobičajeni rituali – nema više posete omiljenoj pekari za doručak, nema više šetnje ili vožnje taxijem do posla, nestalo je ‘Ćao’ ili ‘Dobro jutro’ licem u lice.

Rad od kuće je stvorio neke nove ritual, ovoga puta u našim domovima. Dobro jutro se prvo kaže porodici, koja je sada za vreme samoizolacije uglavnom kompletna u kući. Za razliku od rada u kancelariji, rad od kuće je mnogo opušteniji, članovi familije su se brzo navikli da smo prisutni ali kao da nas nema, jer smo za kompjuterom i radimo.

Većina nas primetila je tokom ovih prvih dana rada od kuće je da je komunikacija drugačija. Ono što smo uzimali zdravo za gotovo i što se nekada podrazumevalo, više nije moguće. Nema koleginice pored nas sa kojom možemo da se posavetujemo, ne možemo da odšetamo do susedne kancelarije i da zajedno odgovorimo na mejl klijenata, ne možemo da se konsultujemo sa timom tokom susreta po hodnicima i sl.. Sve je to preko noći nestalo. Sa druge strane, iskustvo u ovih desetak dana rada od kuće pokazalo je da su ljudi mnogo produktivniji, delom upravo zbog odsustva ‘kancelarijskih prekida’, a delom i zato što, na sreću, imamo dobar protok informacija. I još bitnije, svima smo dostupni.

Rad od kuće nas vrlo brzo naučio da je komunikacija jedan od ključnih preduslova za uspeh praktično svakog projekta i da je upravo to „real time“ deljenje informacija, značajno unapredilo kvalitet rada.

Efikasna komunikacija pre svega zahteva dobru organizaciju. Ko, s’kim, kada i zašto komunicira je jednako važno kao i šta se komunicira.
Od samog početka počeli smo, po timovima da pravimo planove na dnevnom nivou, organizujemo sastanke sa timovima i to kroz video conference. Tako se dogovaramo o prioritetima za taj dan pa svako od zaposlenih zna šta ih očekuje tokom dana tako da mogu bolje da organizuju svoje vreme.
Ponosna sam na ceo svoj tim što se jako brzo prilagodio novonastalim uslovima, što su odgovorni, fokusirani i proaktivni.

Pored conference call-ova, tim koristi i aplikacije za chat poput Microsoft Teams-a, Zoom-a i sl. kako bi brže delili informacije.
Osnovna poruka za uspešan rad od kuće glasi – budite jasni i od drugih očekujte da budu podjedanko jasni. I na sastancima ‘uživo’ učesnici često izađu sa različitim shvatanjem izgovorenog i dogovorenog. Upravo je zato važno da u ovakvom načinu rada ne ostane niti jedna nejasnoća.

Rad od kuće, čak i u satima produženog radnog vremena, trebalo bi da je praćen manjim nivoa stresa od kancelarijskog rada. Preduslov da to tako i bude je dobar individualni dnevni plan rada koga se moramo pridržavati. Rečju, ustanite ujutro na vreme kao da idete na posao, pidžamu zamenite udobnom odećom ali takvom koja vas neće postideti u slučaju iznenadnog video call-a, odredite sebi pauzu za ručak i nemojte se libiti da u komunikaciji sa kolegama podelite šalu, priznate nervozu ako je ima, podelite brigu.

Rad od kuće ima nekoliko jedinstvenih stresova, socijalna izolacija je vrhunska a rad od kuće čitav dan može uticati na naše fizičko i psihičko zdravlje. Ali možemo se boriti protiv toga. Ljudi su socijalna bića i zato je važno da se uz rad razmene i one informacije o kojima se u normalnim vremenima priča, u našem slučaju u Mekenzi.

I još jedna stvar. Kada smo sami kod kuće, nema kolega oko nas koji će svojim entuzijazmom i energijom da nas „podignu“ i povuku. Sami moramo da budemo izvor svog entuzijazma i zato treba da budemo proaktivni, da obratimo pažnju na kolege koji su možda u „energy low“ fazi, ponudimo pomoć, lepu reč, učestvujemo u conference pozivima sa entuzijazmom jer energija stvara energiju… i da se držimo svog plana. Rad od kuće, kao i svaki oblik rada na daljinu, predstavlja nove izazove i mogućnosti zbog kojih moramo drugačije pristupiti poslu. Sjajna vest je da imamo više slobode i kontrole kako radimo, ali da bismo to učinili uticajnijim, moramo uskladiti način rada od kuće sa svojim radnim stilom.

Koliko je važno sačuvati ljude-zaposlene u ovakvim situacijama?
Već sam rekla, ljudi su socijalna bića i redovno održavanje kontakta u okviru timova ali i pojedinačno, vreme namerno odvojeno za virtuelne susrete koji nisu strogo vezani za posao, čuva zdravlje.

Takođe, izuzetno je važno da pravovremena informacija o planovima na nivou cele kompanije stigne do svakog zaposlenog. Tako se uklanja osećaj kod kolega da sve što oni rade ostaje na samoizolovanom ostrvu i stiče, bar delimično, uvid da i druge agencije u okviru našeg Sistema, baš kao i Drive rade u istim uslovima.

Na koji način država Srbija može da pomogne advertajzing industriji da izađe iz krize? Šta možemo da uradimo kao struka?
Korona virus uveliko ugrožava ekonomiju u celom svetu pa i u našem regionu. Strahovanje od virusa dovelo je do pražnjenja prodavnica i zabavnih parkova, otkazani su razni skupovi na kojima su se očekivale desetine hiljada ljudi, i drastično su opali trgovina i putovanja. Npr. kompanija Disney zatvorila je svoje parkove u Tokiju, Hong Kongu i Šangaju i već, zbog toga, ima milionske gubitke. Starbucks, McDonalds, KFC, Pizza Hut – koji na dalekom istoku imaju na hiljade poslovnih jedinica, bili su prinuđeni da zatvore više od 80% svojih objekata.

Običaj velikih tech kompanija u SAD već godinama je bio da lansiraju nove proizvode uoši Uskršnjih praznika. Kako su veliki tech sajmovi u San Francisku odloženi za leto 2020, i ove kompanije su odlučile da sačekaju sa lansiranjem i promocijom svojih proizvoda.

Ekonomisti se slažu u jednom, odlaganje Olimpijskih igara je prvi znak da svetska ekonomija ulazi u ozbiljnu recesiju zbog ovog virusa. Velike advertising kompanije već su se oprostile od planiranog prihoda oglašavanja tokom Olimpijskih igara. O tačnim gubicima još niko u ovom trenutku ne govori.

Ako vam je klijent u nevolji (avio kompanije, hoteli, turizam…) i vi vrlo brzo dospevate u nevolju. Naša industrija će pre svega imati iskustvo novih poslovnih modela. Kada prođu ove teškoće, suočićemo se sa promenama na koje već sad moramo da budemo spremni i da imamo odgovor.

Ono što mi možemo da uradimo je da, poput kolega u Hrvatskoj i Sloveniji, od Vlade zatražimo pomoć. Na strukovnim udruženjima je da procene, a potom i da zajednički nastupimo zahtevajući olakšice poput oslobađanja od plaćanja doprinosa na plate zaposlenih dok kriza traje, smanjenja stope poreza na dobit, naplatu PDV-a po naplaćenoj, a ne izdatoj fakturi i slično.

Marketing mreža poziva sve svoje čitaoce da budu odgovorni prema sebi i ljudima u svojoj okolini i #ostanukodkuće.


Oceni tekst

0,00 od 5
Loading...

Komentari