Temelj svake uspešne prisutnosti i nastupa u digitalnom okruženju jasna je strategija s kojom su upoznati svi učesnici. Dobro postavljena i dokumentovana strategija služi kao osnova na koju se tokom poslovanja uvek možete pozvati i koja u svakom trenutku može dati odgovor na nedoumice i postavljena pitanja – što i kako dalje? Pročitajte deset smernica koje je potrebno imati na umu prilikom izrade strategije i planiranja digitalnog nastupa na tržištu.
Proširite opseg
Digitalno je širok pojam i nije jednoznačan s pojmom mrežno, premda će većina digitalnih aktivnosti uistinu i biti mrežna. Digitalno predstavlja je širok teren i mnogo izbora koji se mogu iskoristiti u strategiji: društvene mreže, aplikacije, internet stranice, e-mail marketing, produkciju sadržaja, mobilne uređaje, tablet uređaje i još mnogo toga. Takođe, digitalno nije samo softverski usmereno, šire digitalno razmišljanje je i hardversko, odnosno promišlja nove upotrebe tehnologije u komunikaciji i kako je međusobno povezuje.
Definišite kontekst
Digitalno ne egzistira odvojeno od realnog sveta i zato ga treba sagledati i promišljati u kontekstu pojavljivanja i upotrebe u stvarnom okruženju. Kada se koristi? Gde se koristi? Mogu li lokacija i geotargetiranje uticati na poboljšanje korisničkog iskustva? Može li se poruka lako podeliti s drugima, u društvu ili na društvenim mrežama? Koji su preduslovi da se konzumira digitalna poruka – da li je potreban poseban uređaj, program ili pak zadovoljenje procedure poput registracije i ostavljanja ličnih podataka?
Pratite ponašanje
Digitalno pruža mogućnosti i alate za praćenje dinamičnog ponašanja korisnika, što posledično dovodi i do drugačijeg pristupa definisanju ciljnih grupa. Statične sociodemografske odrednice zamenite uvidima u ponašanje korisnika. Planirajte na temelju dosadašnjeg ponašanja i kreirajte preduslova za željena ponašanja svoje digitalne ciljne grupe.
Iskoristite trendove
Dinamičan razvoj digitalnih tehnologija i komunikacije samo po sebi predstavlja trend vredan praćenja. A praćenje što više trendova može biti ključno za uspešne digitalne projekte. Srećom, praćenje trendova nikada nije bilo jednostavnije – otkrijte ih big data alatima, analizirajte pomoću Google Analyticsa i iskoristite u kreativnim rešenjima putem praćenja hashtagova. #WWBD
Ostavite prostora za doradu
Dobra digitalna strategija uvek ostavlja mesta za testiranje i isprobavanje. Dorađivanje i izmena pojedinih elemenata u hodu važan je deo sprovođenja strategije. To je prostor za optimizaciju i poboljšanje koji se mora predvideti. Naravno, važno je tačno predvideti taj prostor i delove koje je potrebno ostaviti otvorenima (ne sve) kako se ne bi dogodilo da strategija ostane nedovršena celina.
Znajte koja je vrednost koju nudite
Vrednost digitalne strategije nije (samo) u broju klikova ili lajkova, dosegu poruka ili broju leadova. Premda je to češće predmet kreativnog rešenja, vrednost mora biti ukorenjena već u strategiji. Razmislite kako će kampanja, proizvod ili aktivnost koja se promoviše uticati na život korisnika. Što mu nudi? Zabavu, znanje, uštedu, povezivanje s drugima, zadovoljenje ega? Sve od navedenoga?
Slušajte
Digitalno omogućuje doslovno praćenje svih podataka. Pratite ih, znajte i koristite, ali ne oslanjajte se isključivo na njih, jer podacima treba dati kontekst i tumačenje, i ne koristite ih kao opravdanje za pogrešne poslovne odluke. Data-informed pristup umesto data-driven pristupa u obzir uzima podatke, ali i zdrav razum. Slušanje omogućiće razbijanje kalupa i uhodanih obrazaca, te iskorak u nešto novo.
Reciklirajte
Dobre ideje ne zastarijevaju, a tehnologija brzo napreduje. Spoj starije ideje s novim digitalnim mogućnostima rezultiraće aktualnom izvedbom.
Razmišljate dugoročno
Razmišljajte dugoročno. Dobar pristup digitalnoj strategiji je onaj koji može evoluirati. Strategija sagledava ciljeve, taktike i aktivnosti u zadanom periodu, dok dobra strategija postavlja temelje za sve aktivnosti i nakon tog perioda.
Jasno definirajte ciljeve
Poslednja tačka je ona koju je najlakše prevideti – postavljanje ciljeva! Prvi korak svake strategije jasno je definiranje ciljeva i njihovo kvantifikovanje, kao i definisanje merenja uspješnosti. Digitalna ili ne, svaka strategija mora počivati upravo na ovom temeljnom koraku!
Izvor i foto: Jasno&Glasno
Autor: Domagoj Davidović