Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno!

Oglašavanje

spot_img

POSAO & PRAKSA

U svakom trenutku svi smo uvek na početku!

Srđan Šaper, osnivač i predsednik I&F McCann Grupe govorio je za magazin Cord o svom detinjstvu, muzičkoj karijeri u grupi „Idoli“, ali i o razvojnom putu agencije McCann i advertajzing industriji u Srbiji. Prenosimo vam deo intervju.

Poslujete skoro 20 godina. Počeli ste da se bavite biznisom kada je razvoj marketinga još uvek bio u začetku. Ostali ste u ovom poslu i u onim “nemirnim” devedesetim godinama prošlog veka. Danas vodite jedan od najuspešnijih komunikacionih sistema. Šta su bili najveći izazovi. Da li je to kao u onoj Vašoj reklami “Ili jesi, ili nisi”?
– Radna zajednica “Soda Film” trajala je do početka rata i raspada Jugoslavije. Svi smo se mi negde u periodu od 1990. do 1995. godine snalazili kako smo mogli, zajedno sa Branimirom Dimitrijevićem Tuckom pokušavao sam da radim neke kampanje u Grčkoj, Rusiji itd. U isto vreme bavio sam se političkim kampanjama kod nas, to je bio stranački rad jer sam od 1990. godine član Demokratske stranke. Radio sam u prvoj kampanji posle uvodjenja višepartijskog sistema, tada je slogan DS bio Prelomite pametno. Potom sam 1993. godine bio kreativni direktor kampanje “Pošteno” posle koje je lider stranke postao Zoran Djindjić. Najzad, 1995. smo Branimir Dimitrijević i ja napravili advertajzing agenciju, naslućujući kraj rata i ukidanje sankcija. Naravno, posle Dejtonskog sporazuma izgledalo je da će se stvari brzo i povoljno razvijati i mi smo krenuli. Dve godine kasnije rešili smo da se razdvojimo i ja sam pokrenuo McCann. Stvorio sam zapravo partnerski dogovor sa velikom svetskom agencijom “McCann Erickson” koji traje do dana današnjeg. Iduće godine napravićemo proslavu dvadeset godina postojanja. Imali smo naravno zastoj 1999. godine kada su rat i bombardovanje prekinuli naše poslovanje. Period od juna 1999 do 5. oktobra bio je najveći izazov za preživljavanje naše agencije. Ostali smo na svega dva, tri lokalna klijenta sa kojima smo u tom periodu radili i tako preživljavali koliko smo mogli. Sa demokratskim promenama, otvaranjem zemlje, ukidanjem i spoljnih zidova sankcija naša je industija dobila veliki zamah koji je trajao negde do 2008 I svetske ekonomske krize. Od tada traje stagnacija kada su u pitanju marketinške I medijske investicije, i u Srbiji i u celom našem regionu. I ne vidi se da će se uskoro nešto u tom pogledu i promeniti.
Naravno, iz neke ptičje istorijske perspektive svo ovo doba naših života biće verovatno poznato kao Doba raspada Jugoslavije. Kada se sažme sve što smo doživeli u poslednjih 40tak godina, rekao bih da smo zapravo živote proveli u eri destrukcije koliko god da je u pojedinim godinama, danima i trenucima izgledalo da su stvaralaštvo I konstrukcija obeležili naše dane.

Pre dve godine agencija McCann Beograd je kao prva proglašena najuspešnijom u regionu. Prošle godine je bila najuspešnija u Srbiji. Osvojili ste dve najznačajnije svetske nagrade u advertajzingu, Kanske lavove. Dobitnik ste UEPS-ove Nagrade za životno delo. Podižu li nagrade lestvicu da budete još bolji?
– Nedavno sam našao jedan stari oglas, verovatno prve agencije za oglašavanje u Srbiji iz 1890. godine. Firma se naravno zvala “Prva Srpska oglasna agencija”. Kancelarija agencije koju su osnovala dvojca prijatelja nalazila se u Vasinoj. U tekstu oglasa piše da oni postoje da bi od oglasa bilo vajde. Rešio sam da to poput nekakvog mota stavimo na ulaz naše agencije, zajedno uz svetski moto McCann-a, još iz 1907 godine – Truth well told. Čini mi se da oba, na najbolji način, sumiraju ono zbog čega postoje marketinške agencije. Da bi bilo vajde bavimo se poput “Prve srpske oglasne agencije” , i medija planiranjem i kreacijom oglasa, i njihovim plasmanom. Želimo da budemo i efikasni i efektivni. I drugačiji da bi se probili kroz šumu informacija koja postoji u današnjem svetu. I tačni I precizni I kreativni I neobični. Nagrade su naravno nešto veoma važno u našem svetu, i dva kanska lava koje smo dobili kao prvi iz našeg regiona govore o tome da smo i uspešni i prepoznati. Medjutim nagrade su pre svega izraz kreativne kulture koja u agenciji postoji, a ona je sa druge strane nešto što uvek treba da bude u funkciji ostvarivanja poslovnih rezultata naših klijenata. To je, dakle, naš cilj – poslovni rezultati kroz oglašavanje, Da od oglasa ima vajde!

Kroz Vaše agencije je prošlo preko hiljadu zaposlenih. Mnogi od njih su danas uspešni u delatnostima kojima se bave, bilo da su ostali u marketingu, ili su u biznisi, kulturi, javnom zivotu…Danas zapošljavate više od 600 ljudi. Vi ste i dalje posvećeni tome da razvijate ljude. Zašto? Da li ste ponosni na to pružanje šanse mladim ljudima?
– Ono što je za mene važno je što zapošljavamo kreativne ljude koji su sposobni da urade kampanje apsolutno na svetskom nivou. Nagrade koje smo dobijali, dobili smo pre svega zahvaljujući njihovom predanom radu. Sve što radimo, radimo na isti način kao što to rade agencije u najrazvijenijom zemljama sveta. Imamo naravno prilike da od našeg networka koristimo njihov jedinstveni know how ali veoma mnogo i lokalno investiramo u znanje, strategije i procese. U nekim tehnološkim i digitalnim aplikacijama smo više puta bili i inventivniji od kolega iz Zapadne Evrope ili Amerike. Hteli ne hteli, marketing je u stvari u osnovi svake zdrave ekonomije. Srbija ako želi da bude ekonomski jaka, mora da ima i uspešne marketing agencije. Da bi plasirala svoje brendove u svetu, ili u regionu, da bi ih pre toga i stvorila, definisala, dizajnirala, bilo da se radi o proizvodima ili uslugama. Mislim da imamo ljude koji to odlično znaju da urade, ali je na žalost još uvek veoma malo uspešnih srpskih brendova koji bi mogli da budu konkurentni u regionu ili Evropi. Što se tiče Vašeg pitanja mogu da kažem da sam naravno veoma ponosan na svih 1000 ljudi koji su prošli tokom godina kroz našu agenciju.Na očinski način.

Počeli ste sa jednom agencijom. Tokom godina ste osnivali agencije u regionu. Prošle godine ste preuzeli agencije u Hrvatskoj. Ove ste proširili svoje poslovanje na Norvešku, Švedsku, Dansku i Finsku. Odakle ideja da proširite poslovanje na Nordijski region?
– Razmišljajući o našoj kompaniji, došli smo do zaključka da ona treba da raste u svakom pogledu – i geografski, i po kvalitetu i broju usluga, i po znanju koje možemo da ponudimo našim klijentima. Pretilo bi nam slabljenje, ukoliko bismo ostali ograničeni samo na ovaj naš region. Kompanija je kao neki veliki avion koji mora da poleti kada dostigne odgovarajuću brzinu na pisti, ne može da odustane od uzletanja. Ukazala se prilika da se proširimo na nordijski region i prihvatili smo taj izazov. Holding kompanija IPG koja je vlasnik McCann Worldgroup, prepoznala nas je kao dugogodišnje partnere i pružila nam priliku da preuzmemo poslovanje na severu Evrope. Ideja je da kreativno ukrstimo rad i iskustva naših agencija na jugu i severu Evrope. Mislim da će neka naša dosadašnja iskustva i ideje biti dragocena za nordijsko tržište, pre svega kada je reč o sagledavanju snage celog regiona. I tamo zaista imamo odlične ljude, kao što ih imamo i ovde. Nameravamo da napravimo protok naših ljudi sa severa na jug i obratno, nadam se da će rezultati biti inspirativni.

Kako su zaposleni u McCann agencijama u Nordijskom regionu reagovali na vlasnika iz Srbije?
– Vrlo pozitivno. Mislim da im se dopala moja biografija, prepoznali su me kao čoveka koji je spreman da spoji znatiželju, akciju i preduzetništvo, te da sve to zajedno da bolji rezultat. Na kraju krajeva zanimljivo je stići sa Baklana u Skandinaviju, a da ste pritom i ovde do rezultata došli ukrupnjivanjem, sagledavanjem šireg vidika i mogućnosti, a niste podlegli balkanizaciji, kako se, na žalost, po našem poluostrvu i ne samo našom krivicom, naziva usitnjavanje i razgradjivanje.

Šta ovaj spoj evropskog juga i severa donosi našem regionu?
– Mislim da će ogromno iskustvo u brandingu, strategiji i dizajnu koje tamo postoji biti vrlo važno za nas na jugu. A da ne govorim o radnoj, poslovnoj i ljudskoj etici i vrednosnom doživljaju svoje firme, posla, okruženja, zemlje. Mislim da ćemo od toga svi imati koristi. Najzad, nadam se da ćemo biti u mogućnosti da našim postojećim i potencijalnim klijentima sa severa prezentujemo i koristi od investicija u Srbiju i naš region. Znači, ako budemno uspešni, biće dobro za svakoga. Kada se iz godine u godinu postiže sve veći uspeh, postalo je uobičajeno da se to negira u Srbiji.

Nekako nam je postalo svojstveno da negiramo, osporavamo nečiji uspeh. Šta dalje? Šta Vas motivise da idete dalje?
– Biznis i art su veoma slični, utoliko što se bavite budućnošću, nešto hoćete da stvorite a nemate pojma da li ćete u tome uspeti. Vodi vas vaša veština, naravno, ono što znate, iskustvo, sve ono što vas čini sigurnim u svoj postupak, ali bez inspiracije I intuicije nećete uspeti. Nekada treba da krenete, nekada je bolje da nešto propustite, nekada je bolje ono što će doći na kraju od onog što je bilo zamišljeno na početku. I tako dalje, mnogo je analogija. Suština je u izazovu. Za nas je izazov što smo na Balkanu, što smo na severu Evrope, možda ćemo sutra biti još negde u ovom regionu ili u Africi. Ali da nas velike ideje ne ponesu suviše, sve to može da uspe jedino ako smo dobri u svojoj bazi i ako znamo da su na početku i na kraju naši klijenti i njihov uspeh. I biznis i art su delatnosti koje od vas traže da stvarate u samoći a rezultate onda daje samo uspeh u mnoštvu. I lepo je što uvek možete da od svog neuspeha napravite podsticaj za dalje. Uvek ste na nekom početku, koliko god da vam je godina. U stvari, na neki način, svi smo u svakom trenutku uvek na početku.

Ceo intervju možete pročitati na sajtu magazina Cord.

OGLAŠAVANJE

spot_img

PROJEKAT

spot_img

PROJEKAT

spot_img

Anketa

Koji projekat Marketing mreže Vam je omiljen ili se rado u njega uključujete?

Oceni tekst

0,00 od 5
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Povezani tekstovi

POSTAVI KOMENTAR

Molimo unesite Vaše ime
Molimo unesite Vaš komentar!