Nikola Bubanj, Partner u Herman & Partnerji (Slovenija) i Director Of Business Development u Alkemy SEE, povodom foruma IZAZOV 2020, koji će biti održan od 2. do 4. juna online, govori o poslovanju agencija u regionu.
Postoji li recept za postizanje uspeha na regionalnom tržištu?
Kako mi zapravo doprinosimo – to je pitanje. I nije isključivo vezano za geografsku odrednicu – verujem da klijentu, odnosno brendu možemo da pomognemo onoliko koliko se mi sami uključimo u njega. Kreiranje „digitalnih“ iskustava koja su u isto vreme značajna i imerzivna način je na koji se vodeći biznisi povezuju sa svojim kupcima i tako bi trebalo i mi – sa našim klijentima. I kupci i klijenti zahtevaju više kontrole nad svojim digitalnim iskustvima, a mi želimo da budemo ko-kreatori tih iskustava. To je temelj svih naših budućih uspeha u biznisu, koji će nas dovesti do aktivnijih, dubljih, interaktivnijih i značajnijih veza sa našim kupcima i klijentima.
Iste emocije, slična kultura, različiti lokalni trendovi – da li na to agencije i kompanije treba da gledaju kao na šansu ili prepreku?
Kao na šansu naravno, pošto je to što budi kreativnost i priziva inovaciju, ali nije tako prosto kao štikliranje tri checkbox-a. Poslednjih 20 godina su nam donele velike promene u tehničkom i sociološkom smislu. Uspeh svake agencije zavisi od njene mogućnosti da aktivno prati (čak i predvidi) promene u svetu marketinga. Ključ uspeha se nalazi u spoju različitih kultura, emocija i talenata. Takođe, nikada ranije se marketing nije toliko brzo menjao kao sad. Mnoge agencije su krenule putem na dole u proteklih par godina, kroz ujednačavanje kultura, praćenje engagement-a na osnovu projekta i uključivanje data menadžementa, korisničkog iskustva ili konsultovanje sa advokatima iz prakse. Naravno, sve ovo su jako važni koraci, ali reakcija tih agencija bila je previše spora u odnosu na promene na tržištu.
Sa kojim se problemima susreću agencije i kompanije koje posluju na regionalnom nivou?
Osim Covid-19 i ekonomske nesigurnosti koju nam „nova normalnost“ donosi, ovo je godina u kojoj svaka agencija, nezavisno od svoje veličine i tipa, napokon mora da se prihvati zadatka dekonstrukcije i ponovnog sastavljanja svojih operativnih modela. Da dodam, sve agencije su prilično slične (bilo regionalne, bilo lokalne) u pogledu sa novom ekonomskom nesigurnošću, regulativnih akcija (medija) i pritiska da se u isto vreme transformišu, bez toga da posustanu u rezultatima – u suprotnom, rizukuju da postanu irelevantne na tržištu.
Česti problemi sa kojima se agencije susreću imaju veze sa inhousing-om, nemogućnošću da se dovoljno brzo adaptiraju digitalnim transformacijama, odnosa prema nedostatku budžeta i programima za razvijanje talenata i problema u strukturi/problemima sa finansijama koje im ovaj period donosi. Da istaknem, organizacija svih timova tako da rade zajedno i besprekorno zahteva trud na regionalnom nivou. U tu jednačinu treba da uključimo i rizik/mogućnosti koju AI, automizacija i WHS donose i transformaciju tržišta koja ide sa tim, a pogodiće veliki broj poslova i pozicija kroz narednih 10 godina.
Jedan trend za 2020.?
Jedan trend koji svaka kompanija, konkretno tri sektora svake kompanije treba da implementiraju kako bi uspela u današnjem svetu jeste da marketing, prodaja i IT moraju da rade zajedno, dosta bliže nego što je to sada slučaj. Ukoliko ovo postane trend, svi ćemo biti u redu.