Da li je danas lako zamisliti svoj zivot bez društvenih medija? Odgovor je svakako odričan. Prva stvar, da ne kazem “obaveza”, svakog od nas izjutra je da “čekira Fejs”, “tvituje”, ili, ukoliko je u pitanju posao, da “proveri mejl”. Glavna osobenost svakog čoveka jeste da želi da se poveže sa drugim ljudima. Ovi mediji nam to omogućuju, dakle, na neki način upotpunjuju našu prirodnu potrebu za svakodnevnom dozom druženja.
Društvene medije koristimo i kako bismo promovisali određenu vrstu vrednosti, kako bismo ukazali na neke svoje stavove, istakli ih ili kritikovali tuđe. Značaj društvenih medija je toliki da nas poslodavac nakon razgovora o našem budućem radnom mestu, sa nama može otići na naš nalog na Fejsbuku, Tviteru, i tamo može dobiti bez ikakve muke i s malo rezerve sve potrebne podatke o nama. Kakva su nam razmišljanja, koje smo političke orijentacije, da li smo oženjeni/udati, imamo li dece – to su podaci koji se mogu naći na Fejsbuk nalogu prosečnog korisnika. To ukazuje na to koliko su nam ovi mediji značajni, dovoljno da gotovo sve svoje lične podatke, stavove, ostavljamo tamo, na uvid svima. Bez preterivanja bismo mogli reći da su društveni mediji deo naših života.
Ipak, društveni mediji ne služe samo za proveru ličnih profila, što naravno može biti i zloupotrebljeno, već i za promociju svih aktivnosti kompanija, partija, brendova, muzičkih grupa i svega ostalog što je do sada zauzimao marketinški prostor u tradicionalnim medijima. Iako Srbija još nije na takvom nivou upotrebe društvenih medija, ipak brojke pokazuju stalni trend porasta. Danas je nezamislivo da bilo kakvu kampanju vodite, a da sve to ne promovisete i na Fajsbuku ili Tviteru. U Srbiji, Fejsbuk sa oko tri miliona otvorenih naloga ima primat, ali kako se često može čuti u istraživanjima i interesovanje za Tviter je u porastu.
Ono sto je kod nas još uvek nepoznato je kako se reklamiranje preko ovih društvenih mreža pretvara u profit, korist za biznis ili bilo koju aktivnost. Definitivno se može prepoznati pozitivan uticaj na izgradnji imidža kompanija ili bilo kojih organizacija, koje “lajkovima” mogu i da potvrde svoj ili uspeh neke njihove aktivnosti. I rasprave o važnim društvenim pitanjima mogu se voditi putem ovih medija. Razlog tome je i da je učesnicima u komunikaciji na taj način omogućena brza interakcija tj. da se momentalno odgovara na pitanja ili zahteve.
Značaj društvenih medija je višestruk za sve korisnike u tim procesima. Oni koji žele da promovišu svoje aktivnosti mogu na taj način da brže i ekonomičnije komuniciraju sa svojim korisnicima. Oni koji su zainteresovani za određene aktivnosti mogu u više različitih stranica da dobiju mnogo korisnih informacija o tome, ali i da na određenoj stranici razmene iskustva sa drugim korisnicima. Prednost društvenih medija je svakako lakoća njihovog korišćenja, mogućnost njihove upotrebe sa malo ulaganja i brzina širenja i saznavanja informacija. Ne sme ipak biti zaboravljena i mogućnost njihove zloupotrebe, jer smo svedoci različitih problema do kojih te zloupotrebe mogu da dovedu korisnike i na privatnom i na poslovnom planu.
Autor: Aleksandar Milosavljević
Međunarodni poslovni koledž u Mitrovici
(International Business College Mitrovica)