today-is-a-good-day
Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!

PROJEKAT

spot_img

ISPRATI

Priručnik za snalaženje

REGION – Ako bi se neko uopšte usudio da napiše priručnik za snalaženje ili možda je bolje reći preživljavanje na bosanskohercegovačkom oglašivačkom tržištu, počasno mesto u njemu bi sigurno zauzeo naš, kako bi to kopirajteri turističkih vodiča rekli – poslovično vedar duh.

Kad kažem naš, mislim i na većinu ovdašnjeg marketinškog življa i na nas iz Direct Media Sarajevo. Nikada do sada nam nije odmogao, naprotiv! A u ovom poslu u poslednjih nekoliko meseci, mnogi bi rekli, bukvalno održava u životu. Smeh je kod nas na visokoj frekvenciji i to je ono što je dobro.

Ne baš dobro je to što se marketinško tržište u Bosni i Hercegovini danas procenjuje na cca 25 miliona EUR-a, što ga u odnosu na zemlje u regionu čini skoro 4 do 5 puta manjim. I mada je kraj prošlog veka u BiH delovao obećavajuće, prvenstveno zbog slivanja određenog kapitala na ove prostore, svetska ekonomska kriza iz 2009. godine i nakon toga nastupajuća recesija su dovele do velikog pada tržišta. Geografija jeste učinila svoje – naše tržište jeste poprilično malo, ali je i izrazito segmentirano, prati ga visoka stopa nezaposlenosti, sve manja kupovna moć stanovništva, kao i, dakako, brojna zakonski neregulisana pitanja.

Kako to obično biva, pomenuta segmentiranost tržišta je uticala na pojavu velikog broja medija, od kojih je značajan broj, opterećen visokim troškovima u odnosu na realne prihode, doveden u nezavidnu finansijsku situaciju. TV kuće su bile primorane smanjiti novčana ulaganja u programski sadržaj, što je rezultiralo nekvalitetnom ponudom programa, sa sve manje domaće produkcije i sadržaja obrazovnog karaktera. Pored negativnog uticaja na publiku, dugoročno gledano, takva situacija je veoma loša i za same medije, koji, vodeći se ovakvim poslovnim politikama, sve više zavise od stranih programa, mahom lošije kvalitete. Kada u obzir uzmemo da je Bosna i Hercegovina veoma TV centrično tržište, to nam jasno govori da su ostali mediji u situaciji koja bi se najmanje mogla opisati kao zavidna.

Same kompanije su grupisane u one koje budžete dominantno usmeravaju tamo gde su manje cene, ne uzimajući u obzir sve ostale parametre i one za koje mi volimo da kažemo da poseduju marketinšku svest na mnogo višem nivou. Ove druge pokušavaju slediti krajnje jednostavne, ali na momente ipak nedostižne principe ove profesije na našem tržištu, na kojem ni zakon o oglašavanju još uvek nije donesen, a i onaj deo istog koji postoji nije jedinstven na nivou cele države.

Kada se sve sabere i oduzme, uvereni smo da je upravo celokupna marketinška scena i ono što se na njoj zbiva to što respektabilne kompanije i marketinške profesionalce tera da budu još bolji, domišljatiji i kreativniji! To na kraju, uz rad, trud i zalaganje svih nas kao jednog tima, rezultira, u datim okolnostima, odličnim rezultatima – posao je urađen, a klijenti zadovoljni.

Nije neskromno reći da su oglašivačke agencije u posednjih nekoliko godina najviše doprinele profesionalizaciji tržišta. Iz ugla Direct Media Sarajevo ta profesionalizacija se, između ostalog, ogleda u tome što smo bili glavni inicijator i partner u dovođenju svetski poznatog branda u istraživanjima Kantar TGI tokom 2013. godine na tržište, uprkos sve manjem prilivu novaca. Pohvaliću nas i da smo jedina agencija u Bosni i Hercegovini koja koristi visoko sofisticiran, in-house razvijen, softwarski paket alata za media planning i buying „Media Lighthouse media.advertising.suite“, za koji s posebnim ponosom možemo istaći da nas svrstava rame uz rame sa najvećim svetskim oglašivačkim agencijama – sa svim svojim tehničkim kapacitetima estimacije efektivne frekvencije, optimalnog channel mixa, dosega planirane kampanje i još mnogo toga.

Piše: Tihana Tais, direktorka Direct Media Bosna i Hercegovina

PROJEKAT

spot_img

Anketa

Koji projekat Marketing mreže Vam je omiljen ili se rado u njega uključujete?

Oceni tekst

0,00 od 5
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Povezani tekstovi

POSTAVI KOMENTAR

Molimo unesite Vaše ime
Molimo unesite Vaš komentar!