today-is-a-good-day
Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!

PROJEKAT

spot_img

ISPRATI

Pominjanje društvenih mreža u dnevnoj štampi

Društvene mreže promenile su način na koji živimo, radimo, komuniciramo i informišemo se. One su svuda – priča se o njihovom uticaju, ko ih koristi, koliko često, influencer-ima, story-ima, oglašavanju, ali i različitim zloupotrebama. Koronavirus je doprineo stvaranju potpuno novih funkcija u njihovom korišćenju, pa sve češće imamo priliku da različitim manifestacijama prisustvujemo „online“.  Takođe, skoro svakog dana u medijima možemo da pročitamo da je neko nešto napisao na Twitter-u, Facebook-u, okačio sliku na Instagram-u, video na TikTok-u i to od svetskih političara do rijaliti zvezda.

Godinama unazad se u medijskim krugovima polemisalo da li će nove digitalne platforme potisnuti tradicionalne medije, pre svega, štampu. To se za sada nije dogodilo, iako je štampa pretrpela velike gubitke u čitanosti i oglašavanju, a agencija „Kliping“ je istraživala koliko je on-a u off-u, odnosno koliko se društvene mreže (Instagram, Twitter, Facebook, YouTube, TikTok i LinkedIn) pojavljuju u dnevnoj štampi, koja se tradicionalno smatra rodnim mestom kvalitetnog novinarstva.

U periodu od 1. januara do 1. septembra 2020. godine, navedene društvene mreže su se prosečno dnevno pominjale 57 puta. Najčešća njihova citiranja beležimo u martu 2020. godine i to intenzivno u drugoj polovini meseca, nakon proglašenja vanrednog stanja u Srbiji zbog koronavirusa.

Od svih tekstova koji su objavljeni u dnevnim izdanjima štampanih medija tokom 8 meseci 2020. godine u skoro 5 % se pominje neka društvena mreža. Novinari dnevne štampe najčešće pominju Instagram (35,04%), slede Twitter (30,62%), Facebook (22,55%), YouTube (11,30 %), TikTok (0,40 %) i LinkedIn (0,09%). Ostale platforme poput Pinterest-a i Snapchat-a nisu tako popularne u offline-u, a njihov broj pojavljivanja je oko dva puta mesečno.

Instagram su najviše pominjali novinari Kurira (17,35%), koji ovu društvenu mrežu najčešće citiraju u rubrici „Stars“ (preko 59 %), kada svoje čitaoce/teljke informišu šta su poznate srpske i svetske zvezde post-ovale na svojim nalozima. Takođe, u ovom dnevnom listu bira se i „Instagram dana“, pa tako novinari izdvajaju neku od slika poznatih sa prikazanim brojem like-ova.

Na drugom mestu je Twitter koji je najčešće prisutan u Informeru (19,09%). Kao izvor informacija ova društvena mreža se najčešće navodi u rubrici „Showtime“ (preko 43%) u kojoj svakog dana čitaoci/teljke mogu da pogledaju neki od tweet-ova poznatih ličnosti. Ova platforma često se pominje i u rubrici  „Udarne vesti“ (27%), kada na 2. strani ovog dnevnog lista novinari prenose tweet-ove korisnika u kontekstu aktuelnih političkih dešavanja. Takođe, čitaoci/teljke Srpskog telegrafa, Danasa i Dnevnika svakog dana u rubrici sa Twitter-a imaju priliku da pročitaju selektovane lične stavove korisnika sa ove društvene mreže.

U dnevnom listu Politika najčešće su pominjali Facebook (12,74%), i to 16,33% u rubrici posvećenoj kulturnim dešavanjima i sadržajima u kojima korisnici mogu da uživaju online tokom trajanja pandemije koronavirusa. Takođe, u ovom dnevnom listu novinari Facebook navode i kao izvor informacija, ali objavljuju i aktuelnosti o ovoj kompaniji (“Fejsbuk” i “Tviter” sve manje tolerantni prema predsedniku SAD, “Fejsbuk” plaća Francuskoj zaostale porez, “Fejsbuk” uklanja lažne vesti,  “Fejsbuk” uklanja poruke protivnika karantina, Više korisnika manje novca).

Slično Politici, Večernje novosti (14,29%), YouTube najčešće pominju u okviru dešavanja iz kulture i to u kontekstu novih muzičkih spotova, online nastupa i besplatnih filmova na ovoj platformi.

TikTok (0,40 %) i LinkedIn (0,09%) u odnosu na druge društvene mreže, nisu toliko pristupni u offline-u. Kreativna video platforma TikTok u medijima se pojavljivala u kontekstu tužbe administracije predsednika SAD-a Donalda Trampa zbog nastojanja da zabrani popularnu aplikaciju usled zabrinutosti za nacionalnu bezbednost. LinkedInse najčešće isticao u okviru različitih istraživanja kao jedna od platformi za traženje posla i informisanje.

Podaci pokazuju da Informer (13,45%), Kurir (11,83%) i Srpski telegraf (10,42%) najčešće citiraju neku od analiziranih društvenih mreža i to pre svega zbog svojih rubrika o dešavanjima sa Instagram-a i Twitter-a. Osim novinara dnevne štampe koji sadržaj sa društvenih mreža prebacuju iz „on-a u off“, beležimo da neretko i javne ličnosti koriste svoj uticaj na ovim platformama kako bi se našle u centru medijske pažnje. To pokazuje i nedavni potez pevačice Dua Lipe, koja je svoj uticaj na mrežama, iskoristila i da od kompanije Apple zatražila da na mape svojih uređaja jasno upiše granice Kosova i Palestine, što je izazvalo veliko negodovanje u srpskim tradicionalnim i društvenim medijima.

Dodatno, istraživanje je pokazalo da dnevna štampa društvene mreže koristi kao izvore informacija u kontekstu svojih medijskih funkcija – informisanja, edukacije i zabave. Svi dnevni listovi svakodnevno svojim čitaocima otvaraju „online prozor“ u cilju informisanja i zabave, a neretko novinari istražuju fenomenе ovih platformi, ukazujući na važnost medijske pismenosti i svih opasnosti koje „vrebaju u online svetu“.

 

Izvor: arhiva agencije Kliping Beograd

PROJEKAT

spot_img

Anketa

Koji projekat Marketing mreže Vam je omiljen ili se rado u njega uključujete?

Oceni tekst

0,00 od 5
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Povezani tekstovi

POSTAVI KOMENTAR

Molimo unesite Vaše ime
Molimo unesite Vaš komentar!