Politički marketing: Analiza slogana

Iako je do parlamentarnih izbora u Srbiji ostalo još 17 dana, srpske stranke već su uveliko počele predizbornu “vožnju”. Izborna kampanja poprilično se zahuktala, a gradovi širom Srbije “pršte” od izbornih poruka upućenih biračima.
Realne ili ne, one koje “udaraju” na emocije ili na zdrav razum; upečatljive ili već viđene – stranačke poruke sastavni su i neizbežni deo svake izborne kampanje. Na slogane i kampanje kojima partije privlače biračko telo, troše se velike sume novca i angažuju veliki ljudski resursi, pa ipak do kraja nije izvesno da li će i koja od kampanji biti najprivlačnija građanima. I uostalom, da li je i koliko presudan aktuelni program partija za osvajanje vlasti, ako su građani već odavno upoznati sa profilom stranke i njenih kandidata?
Koja stranka je na ovogodišnje izbore izašla sa najeefektnijim sloganom, za S media portal govore sociolog kulture dr Ratko Božović, i psiholozi Žarko Trebješanin i Zoran Musterović.
Opisujući srpsku političku scenu, sociolog kulture dr Ratko Božović poziva se na aforizam Zorana Rankića koji glasi: “Cilj našeg puta je da pronađemo put do našeg cilja”, dok Božović ističe da izborna kampanja utiče prvenstveno na one koji se još nisu stranački opredelili. Po njegovim rečima, najefektniji u ovoj izbornoj kampanji je slogan DSS-a “Različak”.
Psiholog Žarko Trebješanin, takođe, smatra da je u ovoj izbornoj kampanji najeefektiniji “Različak”. Sa druge strane, on smatra da je DS-ov “Bolji život” – potrošen slogan, dok za slogan “Pokrenimo Srbiju” sa kojim su izašli naprednjaci kaže da je kopija uzeta iz hrvatske izborne kampanje.
-Imam utisak da je marketinškim stručnjacima ponestalo mašte – ocenjuje psiholog Žarko Trebješanin za S media portal. – Više nema ni dosetki ni blagog humora kog je ranije bilo. Trebješanin naglašava da slogan treba da pokaže šta je težište kampanje jedne stranke, te ako je neupečatljiv i ne izazove emociju, onda i nije uspeo.
Ovako psiholozi Ratko Božović i Žarko Trebješanin ocenjuju slogane stranaka:

1. DS- „Za bolji život“ i „Posao, investicije, sigurnost. To je naš izbor“

Božović: Ovo je opšte mesto! Naravno da bi u politici trebalo da se čini sve da građanima bude bolje. Ne vidim ovde ništa lucidno, provokativno, niti nešto što bi inspirisalo unutrašnji svet ljudi da se vežu za to, ali ni nešto što bi podstaklo građane da poveruju u to.

Trebješanin: „Bolji život“ bi trebalo da izazove emociju, jer ljudi ovde i te kako čeznu za boljim životom. Međutim, problem je što je ovaj slogan u velikoj meri potrošen u ranijim kampanjama. Toliko je bilo tog „boljeg života“, da mislim da je ljudima već muka kad to čuju. Zato je ovaj drugi slogan DS-a bolji, jer se ide na nešto konkretnije. Posao, investicije i sigurnost jedino i mogu da izvuku Srbiju.

2. DSS – „Za Srbiju znaš zašto“ i „Različak“

Trebješanin: „Različak“ je zanimljiv slogan. On je neka vrsta dosetke, simboličan je i izaziva puno rasprave. Različak može da asocira da je to stranka koja se razlikuje od drugih, tako da je ispunio svoju funkciju. Slogan o kome se mnogo govori daleko više probija u masu, nego neki mnogo pametan slogan. Slogan “Za Srbiju znaš zašto” podseća na marketinške slogane koji prodaju raznu robu i nisam siguran koliko je on uspešan.

Božović: „Različak“ podseća na biljku koja ima blagotvorno dejstvo i formu izlečenja. Deluje kao nešto drugačije. Čim se pitamo šta je to, tu već ima intrige… Sa druge strane, slogan “Za Srbiju znaš zašto” je još jedno opšte mesto. Ja mislim da građani ne znaju zašto. Naš problem je što mislimo da znamo, ali ne znamo. To bi se moglo tako postaviti kada bismo mi ovde znali da postoji istina i želja za njom. Zato je ne treba forsirati, kada ne postoji.

3. LDP – „Istina“

Božović: Meni ovo zvuči dobro, jer istina je u Srbiji odsutna i bojim se da je na godišnjem odmoru i da se neće vratiti… Mi smo ovde u nevolji sa dva elementa važna za demokratiju – istinom i slobodom.

Trebješanin: Ovde je upotrebljena jedna reč i to je uvek dobro. Uvek jedna reč intrigira i zaokuplja pažnju. Setite se slogana DS-a “Pošteno”, koji je bio jedna od najboljih slogan ikada. Sa druge strane, istina za mnoge deluje praznjikavo, ljudi ne znaju kakva i koja istina. Neki će odmah pomisliti na Kosovo, tj. istina da ono nije u Srbiji… Mislim da im to neće doneti neke glasove.

4. Ujedinjeni regioni Srbije- “Jaki regioni, jaka Srbija”

Božović: Ovaj slogan odgovara problemskoj politici, odnosno putu koji vodi ka decentralizaciji. U tom smislu, ovde ima adekvatnosti, nije netačno, ali nije ništa posebno.

Trebješanin: Ovaj slogan je dobar jer vrlo sažeto i precizno izražava ono što je suština politike te stranke i ono za šta se ona zalaže.

5. Naprednjaci – „Pokrenimo Srbiju“

Božović: Srbija se može pokrenuti i napred i nazad; zato postavljam pitanje o kom kretanju je reč? Mi nismo navikli samo da stagniramo, već i da nazadujemo, odnosno da napredujemo u nazadovanju.

Trebješanin: Problem sa ovim sloganom je što se vrlo brzo saznalo da je on kopija slogana iz Hrvatske. Takođe, to je potpuno nespojivo sa Nikolićem i Vučićem koji ovde još slove za ljude koji su nacionalno orijentisani, a onda uzimaju slogan od Hrvata. Zato slogan deluje neinventivno i kao kopija.

6. Radikali – „Biram Srbiju“

Božović i Trebješanin se slažu da ovaj slogan liči na rad marketinških agencija, te da nije ništa originalno i novo. Kažu: „Pa šta biramo nego Srbiju? Ne biramo Albaniju!“
-Ovde se radi o maksimalnom uprošćavanju, ovaj slogan podseća na rad marketinških agencija i ne predstavlja ništa novo i originalno – kaže Božović.

SPS još nije izašla sa zvaničnim sloganom, ali se biračkom telu obraća rečenicom da će stvoriti „socijalno pravednu Srbiju“.

Izvor: S media


Oceni tekst

0,00 od 5
Loading...

Komentari