Plaćeni tekst – najisplativija reklama?

Jednu činjenicu veliki deo javnosti nikako ne može ili neće da shvati – novinari, takođe, rade za platu kao i svi ostali zaposleni, pa samim tim i medijske kuće u kojima oni rade moraju da zarade. S druge strane, dobar deo novinara, odnosno tzv. novinara i voditelja nema pojma na koji način dobija platu i od čega ona zavisi.
Ova činjenica je posebno važna za srpsko medijsko tržište, gde se još uvek bioskopski i pozorišni repertoar, koncertne najave, apeli raznoraznih javnih preduzeća da im građani plaćaju redovno, tzv. društveno-odgovorne akcije velikih kompanija i mnogo toga drugog poima kao nešto čime će se lakše popuniti program ili stranica u štampi u nedostatku ostalih sadržaja. Kriza koja je za nama i koja traje, izvukla je na površinu upravo ovu besmislenost prosečnog srpskog medija koji je navikao da živi od novca koji se ponajmanje obezbeđuje na tržištu, pa i ne čudi ta navika da se mnoštvo toga traži, odnosno navika da se radi za džabe.

Sada sve veći broj menadžera, urednika i novinara počinje da se pita – zašto on za svaku uslugu mora da plati, a većina od njega očekuje da im besplatno ustupi svoje znanje, veštine i iskustvo ili još bolje prostor, vreme i ljude koji koštaju. A ko bolje može da osmisli i napiše tekst od osoba koje rade u mediju i koji znaju kako im publika diše, kakav naslov će ih privući, kako koncipiran tekst, kako urađena emisija. U grčevitoj borbi za premalo novca na tržištu za sve, novinari sve češće i sve rađe rade takozvane plaćene tekstove za svoje „mušterije“. Jer od takvih tekstova direktno zarađuju i znaju šta i zbog čega rade. Kako god ih zvali, plaćene PR objave ili reklamni tekstovi, rezultat je isti. To je unapred dogovoren tekst koji će doneti direktnu korist za obe strane – klijentu će dovesti mušterije u radnju, a on će vam za to odmah platiti. Takođe, mediju će doneti autentičan kvalitetan sadržaj interesantan za publiku.

tegle najcitanijeNaravno, mušterije nisu iste za sve medije. Za one male, lokalne preduzetnike lokalni mediji su pun pogodak. Pošto se ovde govori o tekstovima, samim tim se sužava priča na štampu i online. Za razliku od tradicionalnog medija gde je jednosmerna komunikacija, onom koji plaća danas se pružaju daleko veće mogućnosti u digitalnim medijima. Interaktivna komunikacija kroz komentare (po želji), dalje širenje teksta putem društvenih mreža, preuzimanje teksta od drugih portala, itd. Takođe i sve ono što pruža internet, a to je konkretna učinkovitost ovakve vrste reklame (tačan broj čitanja i dugotrajnost postojanja). Puno toga zavisi i od onih kojima je zadatak poveren. Novinar bi morao da prepozna i pronađe dobru priču, da odabere dobar naslov, urednik da je postavi na dobru, vidljivu poziciju na sajtu. Ništa ne vredi ako mušterija smatra da novinarski posao poznaje bolje od novinara pa se sve svede na flajer-tekst kada obe strane gube, mušterija učinkovitost, medij kredibilitet. Ipak, takvih je malo čemu ide u prilog činjenica da je ovaj kanal komunikacije sve popularniji i da, prepoznali ih ili ne kao naručene, ovakvih tekstova možemo sve više pročitati u obilju sadržaja koji se nudi na internetu.

Štaviše, čini se da je lokalnim preduzetnicima koje je kriza naprosto samlela i koji su prvi ukinuli budžete za oglašavanje, konačno ponuđen prihvatljiv način oglašavanja, odnosno vrsta reklame koju su voljni da plate i u koju veruju nasuprot klasičnim oglasima/banerima. Na novosadskom portalu 021.rs smo usavršili ovakve načine usluga, a na zadovoljstvo svih – mušterija, publike i nas samih. Neretko se dešava da tekstovi o kojima govorimo budu, ne samo među najčitanijim vestima, već i bukvalno najčitaniji. Neki od primera su sledeći tekstovi – primer 1 i primer 2.

Autor teksta: Dušica Kurucić – Head of sales for 021 Digital services


Oceni tekst

0,00 od 5
Loading...

3 komentara

  1. Ovo je veoma zanimljiv način viđenja stanja, samo je problem kako manjim firmama približiti ideju da se promovišu u lokalnim medijima pomoću PR tekstova.

  2. Lično sam par puta koristo priliku objave PR tekstova smatram da su prva investicija za sve koji žele povećanje prometa ili obima posla. Važno je samo da sam tekst bude sa primamljivim naslovom i uvodnim delom teksta da bih ga korisnici, potrošači uopšte čitali.

Komentari