Branka Van Der Linden, osnivač Meaningful Synergies (Kipar), jedna je od mentora u okviru programa edukacije za startape na festivalu KAKTUS 2019. Tim povodom razgovarali smo sa njom o potencijalima startap ekosistema u SEE regionu.
Kako biste ocenili startap ekosistem u SEE regionu? Šta nedostaje i koji su potencijali?
SEE region bih definisala kao region koji se polako oporavlja. Ako pogledamo rezultate koje je Evropska banka za obnovu i razvoj objavila u 2016. godini, i šta se trenutno dešava na ovom tržištu, možemo da budemo oprezno optimistični. Važno je da region preduzme zajedničku inicijativu da mladima i obrazovanima ponudi dovoljno podsticaja da ostanu u regionu i da se izbegne takozvani “brain drain”. Prkos, kao osobina, tipična prvenstveno za Srbiju, a i Balkan, je mač sa dve oštrice, jer koliko nam daje otpornost na loše uslove, prosečnu infrastrukturu, i izdržljivost na spor ekonomski razvoj, toliko nas ograničava da budemo bolja verzija sebe, prihvatajući tuđe poglede i sugestije. Naš startap ekosistem je mlad i ranjiv, koji se tek probio na svetsku mapu ekosistema, ali je nas inženjerski kadar itekako kvalitetan, a svetski blockchain trend bi se mogao okarakterisati kao jak sektor u Srbiji i regionu. Programeri iz Srbije su sve više traženi u svetu. Podržavaoci startapa moraju dobro da se potrude da na tržište privuku investitore startapa u ranoj fazi, kako bi ekosistem zdravo i stabilno sazrevao.
Zašto je za jednu državu važan razvoj startapa i malih preduzetnika?
Velike kompanije uglavnom nisu dovoljno fleksibilne i ne ulažu dovoljno napora u inovativne ideje; osećaj dužnosti stvaranja profita koje takve kompanije imaju prema svojim vlasnicima, uglavnom ne dozvoljava ulazak u ogroman rizik, ni finasijski ni vremenski, što je čista suprotnost osnivača startapa. Svaka država koja želi da opstane u ekonomskoj i socijalnoj trci, neophodno je da razume suštinu i mehanizme koji pokreću startap, kao i doprinos startapa u stvaranju novih radnih mesta i proširivanje granica produktivnosti kako kompanija tako i celokupnog društva. Mali preduzetnici su budućnost, jer podupiru lokalnu ekonomiju i ujedno vraćaju zajednici.
S obzirom da ste mentor, koliko je startapima važna mentorska podrška? U kojoj meri je kvalitetan mentoring presudan za dalji razvoj startapa?
Pregršt faktora utiče na stvarnje, razvoj i opstanak startapa. Samo ukoliko se faktori kombinuju oni imaju efekta. Mentor po meni nije osoba koja startapu samo daje vetar u leđa, i izvlači na površinu motive koji startap pokreću, već ličnost koja je spremna da nesebično postane razapeto jedro kako bi taj vetar imao pozitivan uticaj.
Kako prepoznati kvalitetan startap, koji ima potencijal da izraste u kompaniju i prepoznatljiv brend?
Nije za džabe izreka koliko ljudi toliko ćudi, ili u ovom kontekstu, koliko startapa toliko ideja; međutim važno je da startap prepozna da njihova ideja verovatno nije jedinstvena, i da je sve u realizaciji i načinu na koji oni stupaju i osvajaju tržište. Kada je tim složan i svaki pojedinac, član tima, donese u startap drugačije ekspertize, od marketinga i vođenja biznisa do tehničkog izvršenja i finansijskog planiranja, onda takav startap ima visok potencijal. Treba uvek da se podsećamo da startap čine ljudi a ne ideje, i da brend postaje prepoznatljiv ukoliko zadovolji prvi i osnovni uslov, a to je da rešava pravi (postojeći i bolan) problem. Da gradi brend jer želi da doprinese zajednici i napravi značajnu razliku, olakšavajući život velike grupe pojedinaca, a ne samo za ekonomski dobitak. Brzina kojom startap može da plasira svoj proizvod ili servis na tržište, i koliko brzo postaje skalabilan je ključna za uspeh startapa.
Šta startapi mogu da očekuju u okviru Vaše mentorske sesije?
Sesije koje sam držala, bilo u grupi ili pojedinačno, sastavljene su tako da prvenstveno pomognu startapu da ojača svoju emocionalnu inteligenciju, i time članovi postanu bolji slušaoci, da istraže i uvaže drugačije perspektive, dobiju inspiraciju ali i uvide skrivene potencijalne nedostatke ideje ili načina izvršenja. Jako je važno da mentor podstakne startap i da je kritika dozvoljena samo ako je konstruktivna! Veoma se brzo uvidi razlika mentora sa zapada i sa Balkana. Ne mora svaka ideja da mi se svidi, ali svaki startap ode sa sesije, osećajuci se bogatijim za jedno korisno iskustvo. Uglavnom je feedback startapa da su dobili praktične informacije i kontakte koji su kjlucni za njihov dalji razvoj. Završila bih rečenicom: “Ne čekajte na prilike da se dogode, stvorite ih!”
*******
U okviru prvog dana festivala KAKTUS 2019 – Dana inovacija, 29. oktobra u Madlenianum Opera & Theatre, Marketing mreža organizovaće programe mentorstva i edukacije za startupe iz regiona Jugoistočne Evrope (Srbija, Slovenija, Bosna i Hercegovina, Bugarska, Hrvatska, Grčka, Crna Gora, Severna Makedonija, Rumunija i Albanija).
Program će obuhvatiti startupe iz MarTech (marketing, oglašavanje, društvene mreže, komunikacije, IoT, sadržaj, analitika, podaci, mašinsko učesnje, AI…), Gaming i FinTech (blockchain) industrije, u svim fazama razvoja (Alpha, Beta, Growth).
Edukacija i mentorske sesije za startape obuhvatiće teme iz različitih oblasti biznisa, marketinga, komunikacija, digitala i medija, a koje će voditi priznati stručnjaci iz ovih oblasti iz Srbije, regiona i Evrope.
Edukacija i mentorske sesije za sve zainteresovane startape su besplatne. Prijave su otvorene do 20. septembra na sajtu https://kaktus.rs/dan-inovacija/
Intervju uradila: Ivana Parčetić Mitić