REGION – Hrvatsko udruženje društava za tržišno komuniciranje – HURA objavilo je da su u 2012. godini investicije u medijski oglasni prostor pale za više od 150 miliona kuna, odnosno 10% u odnosu na prethodnu godinu ili skoro čak 40% u odnosu na poslednju pretkriznu 2008. U 2012. nastavio se pad potrošnje u štampanim medijima te u radijskom oglašavanju, a najmanji pad je zabeležen u spoljnom oglašavanju i to 4%. Najveći deo medijskog budžeta od 702 miliona kuna tj. 48% potrošen je na televizije, no ovaj volumen je takođe u padu. Rast je zabeležen samo u oglašavanju na internetu i to za 8% u odnosu na 2011. godinu. Na internetu su najveće investicije u display oglase i search, čak 87%.
U 2012. najveći pad ulaganja u oglašavanje, u proseku -15% zabeležili su telekomunikacijski i bankarski sektor. Pad beleže i roba široke potrošnje, te trgovina, dok je približno 10% rasla investicija u farmaceutskom sektoru.
“Trend opadanja investicija u medije nastavlja se već petu godinu za redom. Razlog tome je kontinuirani pad BDP-a te izostanak privrednog oporavka koji se odrazio i na industriju oglašavanja. Prema podacima iz prvih pet meseci ove godine negativni trend je i dalje prisutan, no dobra vest je da je pad usporen. Do kraja godine brojke bi se mogle približiti prošlogodišnjima što bi bio dobar pokazatelj za naredne godine. Za očekivati je da će značajniji rast investicija u oglašavanje uslediti tek nakon početka privrednog oporavka. Ohrabruju brojke iz EU gde su ulaganja u marketinške aktivnosti u rastu.”, izjavila je Rajna Cuculić, članica Uprave HURA-e.
AdEx (Advertising Expenditure) je pojam koji se odnosi na potrošnju u oglašavanje u glavne komunikacijske kanale kao što su televizija, novine, magazini, radio, posteri… Ovaj tip oglašavanja naziva se ATL (Above The Line). Podaci predstavljaju neto investicije u ATL oglašavanje po mediju u milionima kuna prema stručnoj proceni HURA-inog Odbora za medije. Primarni izvori podataka za procenu su: MediaPuls (YpsosPuls), AGBNielsen, Medijske agencije HURA-e.
Metodologija TV
Baza za izračun vrednosti oglašavanja je tzv. spot lista (popis svih emitiranih spotova po televizijama u zadanom periodu), te pripadajuća ostvarena gledanost prema podacima AGBNielsen-a. Na ostvarenu gledanost primenjuju se faktori koji utiču na cenu (daypart indeks, indeks dužine spota, sezonalnost, procenjeni godišnji volumen).
Metodologija non-TV
Baza za izračunavanje su podaci o bruto vrednosti oglasa prema MediaPuls-u. Na bruto iznose implementira se prosečni tržišni popust. S obzirom na limitiranu praćenost od strane istraživačke kuće, podaci za radio, OOH i Internet se koriguju na temelju agencijske procene.
Više informacija potražite na sajtu HURA.