MasterIndex, tradicionalno istraživanje kompanije Mastercard o finansijskim navikama i potrebama aktivnih korisnika kartica u Srbiji, potvrdilo je da su onlajn plaćanja postala sastavni deo finansijske kulture građana naše zemlje i da takva vrsta plaćanja ima kontinuiran trend rasta.
MasterIndex podaci pokazali su da čak 83% ispitanika koristi online plaćanja, što je porast od 22% u poređenju sa godinom pre početka pandemije. Studija je još pokazala da su prvi izbor korisnika i dalje domaće online prodavnice (54%), te da je poverenje u bezbednost online kupovine poraslo u odnosu na prethodnu godinu i iznosi 55%.
Od 83% ispitanika koji onlajn plaćanja koriste redovno, 13% njih plaća onlajn barem jednom nedeljno, dok 41% koristi onlajn plaćanja na mesečnom nivou, a 46% njih jednom ili nekoliko puta godišnje.
Da preferirani načini kupovine i plaćanja sve više prelaze u onlajn okruženje, govori i podatak da skoro polovina ispitanika (46%) mesečne račune plaća putem interneta. Garderobu i obuću kupuje njih 45%, sportsku opremu 28%, a namirnice i potrepštine za kuću 25% ispitanika. Onlajn prodavnice građani sve više posećuju i za kupovinu elektronskih uređaja (21%) i nameštaja (17%).
MasterIndex istraživanje u Srbiji pokazalo je da 55% korisnika onlajn kupovine koristi kartice generalno, bilo da su u pitanju debitne, kreditne ili internet/prepaid kartice. Keš koristi 48% korisnika, dok 42% ispitanika koristi e-banking, odnosno m-banking aplikacije kao opciju za plaćanje robe i usluga poručenih na internetu.
Kada je u pitanju online plaćanje sa sačuvanom karticom kod trgovca tzv. credentials on file rešenje, plaćanje računa za komunalije prednjači kada je u pitanju korišćenje ove opcije (30%), sledi usluga naručivanja i dostave hrane (15%). Te naručivanje i plaćanje preko sajtova supermarketa (14%)
„Navike korisnika su se evidentno promenile, dobrim delom zbog pandemije, ali pre svega zbog naprednih tehnoloških rešenja u oblasti bezgotovinskog plaćanja i internet trgovine koja su građanima dala veću slobodu izbora i bolje korisničko iskustvo pri kupovini i plaćaju. Imajući u vidu podatak da su građani Srbije dominantno opredeljeni za onlajn kupovinu kod domaćih trgovaca i da poverenje u onlajn plaćanja raste iz godine u godinu, onlajn poslovanje jeste razvojna prilika za trgovce svih veličina, a posebno male i srednje preduzetnike da povećaju obim svog poslovanja. U ovom prepoznajemo i potencijal za ukupan ekonomski rast domaćeg onlajn tržišta, zbog čega ulaganje u edukaciju i stimulaciju trgovaca i korisnika treba biti zadatak svih nas tržišnih činilaca“, izjavila je Jelena Ristić, direktorka za tržišta Srbije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine u kompaniji Mastercard.