Marketing mreža ove godine obeležava svoj prvi veliki jubilej – 10 godina uspešnog poslovanja. Tim povodom, razgovarali smo sa kolegama iz kompanija i agencija, saradnicima i partnerima, koju ulogu u razvoju tržišta marketinških komunikacija u Srbiji u proteklih deset godina ima Marketing mreža. Đorđe Janković, Managing Partner & Creative Director u agenciji Friday rekao je…
Ocenite tržište marketinških komunikacija u Srbiji u proteklih 10 godina?
Teško je dati jedan opšti utisak industrije na nivou decenije. Modeli rada i saradnje klijenata i agencija konstantno su se menjali, u neku ruku i unapređivali, ali ono čemu svedočimo prethodne dve godine je svakako najveći izazov kroz koji industrija prolazi i koji može trajno da izmeni način na koji funkcionišemo. U svemu volim da tražim pozitivne okolnosti, pa tako se i u ovom trenutku trudim da budem jedan od onih koji će izvesti smisleni zaključak iz svega što nas je snašlo i na to odgovoriti unapređenim 2.0 modelom kreativne agencije. Drago mi je da su to uvideli i drugi, pa sa različitih strana čujemo inicijative kao što su 4-dnevna radna nedelja, remote work iz inostranstva, online kreativne radionice, holacracy sistem organizacije, itd.
Svestan sam da su svi ovi pokušaji zapravo način da se odgovori na trenutnu situaciju, ali baš iz tih pokušaja se mogu izroditi novi modeli poslovanja koje ćemo nastaviti da primenjujemo i ubuduće kada se sve vrati na staro. Takav jedan pokušaj/opus, smo napravili i mi kada smo početkom prošle godine uveli dizajn sprintove na advertajzing scenu Srbije. Drago nam je da su klijenti to prepoznali kao uspešan i agilan format i da nam sve češće šalju upite baš za sprintove.
Mislim da moramo proaktivno da radimo na unapređenju procesa i alata koje koristimo, jer u protivnom talente će nam oteti neka druga novija industrija koja nije toliko opterećena tradicionalnim poimanjem radnih mesta, uslova za rad, tehnika i metodologija, odnosa.
Koju ulogu, po Vašem mišljenju, u razvoju tržišta u proteklih 10 godina ima Marketing mreža?
Marketing mreža je svedok šta je sve ova industrija pregrmela poslednje decenije. Da nije bilo Marketing mreže, neke stvari bismo olako zaboravili, neke bi pored nas prošle neprimećeno, ono značajno ne bismo nagradili, mnogo toga pametnog ne bismo čuli. U tom smislu, Marketing mreža je neko ko holistički različitim aktivnostima i kanalima (festival, portal, forum,…) nas podseća da i dalje volimo to što radimo.
Koji projekat Marketing mreže Vam je omiljen ili se rado u njega uključujete? Zašto?
Kao kreativac najviše pratim festivale i svaki napredak Srbije kao zemlje koja poštuje kreativni rad agencija, brendova i pojedinaca, ću uvek podržati. S tim u vezi Kaktus festival mi je izuzetno drag, bio sam deo njega skoro pa svake godine postojanja, bilo kao takmičar ili kao deo žirija. Festivali su jedna od stvari koje učine da naš rad dobije dodatni smisao i ne postane samo puko odrađivanje posla od 9 do 17h.
Handle with care – u kom kontekstu ćemo koristiti ovu frazu u 2022. po Vašem mišljenju?
Po mom mišljenju talenti koji čine ovu industriju su oni za koje će važiti „handle with care“. Moramo pronaći načine da ih zadržimo, da ih privučemo drugačijim uslovima i dobrim projektima. Da pokažemo šta sve advertajzing može izvan uobičajenog. Da ovaj posao opet učinimo seksi. U protivnom će bez razmišljanja postati deo drugih industrija s kojima advertajzing finansijski teže može da se takmiči.