Sanja Bušić, Marketing Lead South Central Europe and Baltics, PepsiCo dobitnica je Mark Awards priznanja u kategoriji Chief Marketing Officer of the Year – Multi Country. Tim povodom razgovarali smo sa njom koliko je važna lokalizacija komunikacije brendova i prilagođavanje lokalnim navikama, potrebama i kulturi potrošača.
Kako biste ocenili stanje na tržištu marketinških komunikacija u Srbiji?
Stanje na tržištu marketinških komunikacija je prilično stabilno poslednjih nekoliko godina. Došli smo u fazu kada je više prostora ostavljeno velikim kompanijama, snažnim brendovima i važnim porukama u pravcu aktuelnih društvenih pitanja. Brzo smo se kao struka adaptirali na nove kanale komunikacije, nove načine prodaje i plasiranja proizvoda i usluga. Iako u korak sa trendom i blisko uz zahtevnog potrošača današnjice, imamo još puno prostora da razumemo kompletan komercijalni kontekst i krajnji rezultat koji marketing kampanja treba da donese.
Koliko je važna lokalizacija komunikacije brendova i prilagođavanje lokalnim navikama, potrebama i kulturi potrošača?
Raditi na brendovima i projektima, kako volim da kažem od Estonije do Albanije, je jako izazovan, ali posao snova svakog marketing i komunikacijskog stručnjaka. Prvo je jako važno imati dobar odnos, poverenje i razumevanje lokalnih timova sa kojima radim. Što više poznajem zaposlene, to više razumem lokalnog potrošača određene zemlje. Jaki brendovi mogu da se rađaju, žive i rastu vođeni globalnim programima velikih kompanija, do jednog trenutka. A izuzetne brendove odvaja od običnih, upravo lokalizacija i direktno obraćanje lokalnom potrošaču. Istakla bih i važnost maloprodajnog okruženja koje se dosta razlikuje od zemlje do zemlje i samim tim utiče na naš pristup i adaptaciju ka kupcu koji krajnju odluku donosi u samom prodajnom objektu.
Koliko su slični, a koliko se razlikuju potrošači na tržištima Srbije, regiona bivše Jugoslavije, Češke, Estonije i Litvanije? Koji potrošači su najzahtevniji i zašto?
U pitanju je jako raznovrsan region, način života i navike su drugačiji od zemlje do zemlje. Jedan od prioriteta u mom poslu je da pronađem sličnosti u određenim segmentima kako bih prvenstveno sinhronizovala projekte, optimizovala investicije i efikasno upravljala ljudskim resursima, ali nikako po cenu zanemarivanja lokalnih potreba i potrošača. Možemo reći da i u regionu bivše Jugoslavije imamo velike razlike, iako za potrošača u Srbiji, Bosni i Hercegovini, Crnoj gori i Makedoniji možemo naći zajedničke karakteristike i najverovatnije je da će novi proizvod uspešan u Srbiji biti takođe jako dobro prihvaćen i u navednim zemljama.
Češka kao tržište zavređuje jako puno pažnje i fokusa, shodno velikom potencijalu, savremenom i zahtevnom potrošaču koji je okrenut zdravim životnim navikama i različitim uticajima iz i Zapadne i Istočne Evrope.
U Estoniji, sama činjenica da najduži dan u godini traje 18 sati i 40 minuta, stavlja pritisak na svakog marketing stručnjaka.
Dok u Estoniji najveći deo prodaje grickalica ide kroz pakovanja velikog formata, u većini zemalja Zapadnog Balkana i dalje pričamo o manjim formatima.
Konzumacija čipsa po glavi stanovnika u Češkoj je značajno veća od konzumacije u Srbiji, pa je različit pristup po zemlji potreban u pravcu da li nam je cilj da gradimo dalje kategoriju ili da rastemo učešće na tržištu uzimajući od glavnog konkurenta, i slično.
Koje karakteristike danas ima jedan uspešan FMCG brend?
Brend koji ima svrhu i širinu portfolija koji zadovoljava osnovne potrebe i prilike konzumacije od strane potrošača je jak FMCG brend. S obzirom na to da je današnji potrošač zainteresovan da proba različite opcije i nije retko da prelazi sa brenda na brend, sve veću ulogu igra dostupnost i vidljivost na mestu prodaje.
Kako brend vremenom postaje lovemark?
Najteže u našem poslu je stvoriti emociju koja se vezuje za brend i upravo tada on postaje lovemark. Čini mi se da je nekako lakše bilo ranije, kada su izbori bili manji iako smo svedoci da neki od tih brendova i danas traju.
Često se pitamo kako da kreiramo nešto što tera ljude da se osećaju inspirisano, da se smeju ili zaplaču. Glavna razlika između emocije i razloga zašto nešto kupiti, je to što emocija vodi ka momentalnoj akciji, dok razlog vodi do razmišljanja i zaključivanja.
Šta za vas znači ostaviti trag na tržištu?
Ostaviti trag na tržištu je teško, ali nije ne moguce: doneti promenu, inovirati, biti hrabar i brz, ne prestati kada je teško, preokrenuti neki trend, ulagati u ljude i stvarno verovati u ono u šta se zalažeš.
U kojoj meri je za vas značajno priznanje Mark Awards?
Kada me je koleginica nominovala, nisam razmišljala o značaju Mark Awards priznanja za mene lično. Sada kada je došlo, potvrda mi je za tri značajne stvari. Prvo, da kolege iz drugih kompanija i agencija prepoznaju moj rad, i to ne samo u toku 2020. godine. Drugo, ovo priznanje znači da imam odličan tim koji me prati ali i vraća na pravi put i gradi dalje moje misli kada je to potrebno. Treće, znači da radim u pravoj kompaniji, PepsiCo, koja mi je dala prostor da pokažem šta mogu. I na kraju, stiže u pravo vreme na vrhuncu moje karijere. Želim da Mark Awards dugo potraje, i da u budućnosti stavlja krunu mnogim vrednim, mladim, novim talentima koji stižu.