Deseti po redu Vivaldi CMO forum i ove godine okuplja marketing profesionalce na Mokroj Gori u periodu od 19. do 21. juna. Tema foruma je Brend kultura u digitalnom ekosistemu. Tim povodom, specijalno za Marketing mrežu govori jedan od predavača na Forumu i bivši šef strategije GOOGLE ZOO Lazar Džamić.
Kako kreirati kvalitetne poruke u eri „lakog ignorisanja“ i šta je uopšte kvalitetna poruka danas?
Kvalitetna poruka je sve ono što angažuje pažnju potrošača i proizvodi memoriju, povezanost s brendom i, idealno, i neku vrstu dodatnog emotivnog ili vremenskog angažmana. Sve ono što nije ignorisano i proizvodi neki rezultat za novac koji je u to uložen, pod uslovom da se to meri… Ako se ovo odradi kako treba, onda sledi i prodaja i, tokom vremena, povećanje tržišnog udela. Kvalitetna poruka danas ne mora da bude samo poruka u tradicionalnom smislu, kao oglas od 30 sekundi, već može da bude i savet, pomoć, usluga, mapa, ček lista i mnogo drugih stvari. Medjutim, mnogi brendovi su i dalje vezani za tradicionalne modele komunikacije koji su sve manje efikasni.
Kako privući i zadržati pažnju potrošača? Da li je loptica u dvorištu brendova ili potrošača?
Loptica je na obe polovine istovremeno, što stvari čini komplikovanijima. Digitalni prostor pripada svima i u njemu je najlakše ignorisati stvari. Po mom uverenju i iskustvu, postoje samo dva načina da se pažnja zasluži, jer je sve teže kupiti je: da svaka poruka ima emotivnu rezonancu, neku vrstu emotivne oblande oko sebe, ali i da je, u mnogo slučajeva u kojima to ne radimo trenutno, važna za trenutak u kome nam potrošači u digitalnom prostoru govore šta im je važno. Ja to zovem ‘korisnost za nameru’. Trik je u tome da se ova dva pristupa upare i to sam u svojoj poslednjoj knjizi nazvao ’empatička korisnost’ (Empathic Utility – EU). To znači da danas brend mora da govori ne samo što on misli, već i što zanima njegovu publiku publiku, ‘gamurozni monolog’ tradicionalnog oglašavanja, mora da postoji neka vrsta dijaloga…
Šta možemo da očekujemo na Vašem predavanju u okviru Vivaldi foruma?
Jedan od ključnih aspekata marketinga u modernom dobu lakog ignorisanja, posebno u digitalnim kanalima, je postojanje osmišljene strategije, razloga ‘zašto’ nešto radimo pre nego što skočimo u ‘kako’. Na žalost, strategija je, po mom iskustvu u poslednje tri godine, element koji najčešće nedostaje u domaćem marketing prostoru, i na strani klijenata i na strani agencija. Zato mi je namera da predavanje posvetim ovom ključnom polju, iz tri ugla na koje pitanje ‘Zašto?’ ima uticaja: biznis, brend i komunikacije. Svaka od njih ima svoja specifična ispoljavanja strateškog razmišljanja i neka od njih bih voleo da podelim s učesnicima predstojećeg Vivaldi CMO foruma. Takođe, i da na neki način postavim ‘ton’ za ostatak foruma i teme o kojima će se pričati…
Intervju uradila: Ivana Parčetić Mitić