Šta podrazumeva komunikacija u 21.veku? Na šta se odnose eksterne i interne komunikacije i kakve one moraju biti? Na ova, i još mnoga značajna pitanja vezana za komunikaciju, odgovorio je dr Borislav Miljanović, CEO Represent System, na predavanju „Communications 3.0“ održanom u okviru SAM Akademije. Polaznike je pozdravila Jelena Bulatović, izvršna direktorka Srpske asocijacije menadžera dok je Nevena Stanisavljević, HR World, bila moderator.
WEB 3 kao budućnost komunikacije
Živimo u svetu u kojem svakodnevno, na brojne načine, komuniciramo svi sa svima. Pojam WEB 3 predstavlja budućnost komunikacije, period u narednih pet do deset godina, u kojem bismo trebali da postanemo vlasnici svojih informacija, bez posrednika. Platformama poput Google-a i Facebook-a dali smo prava na naše podatke i njihovo korišćenje a one mogu nestati preko noći. Zato je decentralizacija podataka putem WEB-a 3 ono ka čemu se teži, iako to u ovom trenutku još uvek nije moguće.
Komunikacija predstavlja glavnu stavku u svakom poslu, bez obzira na industriju, i kvalitetna komunikacija je ključ za uspeh. Svaki menadžer 21.veka toga mora biti svestan a pet pitanja koja obuhvataju najvažnije iz ove sfere su:
- Kako izgledaju mediji u 21.veku?
- Šta su danas eksterne komunikacije?
- Šta su danas interne komunikacije?
- Ko je potrošač 21.veka?
- Zašto je lični brending danas važniji nego ikada?
Novi formati i značaj kvalitetnog sadržaja
Konzumacija informacija i medija danas je drugačija. Formati su se promenili, kako se i interesovanje publike svakodnevno menja, a kratka video forma je postala dominantna. Kada govorimo o Srbiji, TV kao medij još uvek preovladava zbog starije populacije koja ga najviše prati, iako su mlade generacije na društvenim mrežama. Globalna konzumacija medija ide uzlaznom putanjom i na najvišem je nivou, na kojem je ikada bila, što je rezultat promene načina korišćenja medija. Zato je danas jako važno da dobro poznajemo svoju publiku i medij koji ona prati. Glavni cilj je doći do kvalitetnih sadržaja, koji će privući i zadržati pažnju ljudi u doba hiperprodukcije, u kojem živimo, kako je u svetu zabeležen rast video streaming servisa. Informacije sada putuju svuda, svako od nas može da plasira, podeli i primi informacije, odnosno da bude i kreator i konzumer sadržaja. TikTok je društvena mreža koja je preuzela primarnu poziciju i ima veliki uticaj na svet medija i formate koji se najviše traže. Sve ostale društvene mreže menjaju svoje formate zbog nje, a kratka „story“ forma postala je najzastupljenija.
Kako je došlo do smene lidera u sferi medija, danas kompanije zapravo postaju medijske kuće, i usmerene su na kreiranje sopstvenih sadržaja, kako bi ih učinile što kvalitetnijim i privlačnijim za plasiranje.
Pojam i značaj eksternih i internih komunikacija
Budućnost donosi nove oblike kampanja, koje će biti zasnovane na komunikaciji na duže staze. Kada govorimo o poslovanju, ističu se definicija i značaj internih i eksternih komunikacija, koje svaki menadžer mora dobro poznavati. Eksterne komunikacije su danas integrisane, predstavljaju pametan vid planiranja koji kompanijama i brendovima pruža potencijal za ostvarenje boljih rezultata tokom realizovanja kampanja, dok istovremeno redukuje marketinške troškove. Za uspeh, neophodno je kreirati kontent plan koji će sadržati što više detalja, kako bi se iskoristio ozbiljan potencijal koji je na raspolaganju. Interne komunikacije su nekada obuhvatale aktivnosti kao što su sastanci, intranet, newsletter, bez velikog uticaja tehnologije, a nakon početka kovida, našli smo se u sasvim novom svetu. U novim uslovima rada imamo manjak radne snage i interna komunikacija postaje od velikog značaja za „employer branding“. Ona mora biti transparentan proces koji takođe odražava reputaciju kompanije, privlači i zadržava nove talente, omogućavajući deljenje znanja. Interna komunikacija direktno utiče na reputaciju kompanije i organizacionu kulturu a kako bismo zapošljavali novu, mladu radnu snagu moramo da uložimo potrebnu energiju i ohrabrimo otvorenu komunikaciju zaposlenih.
Potrošač 21.veka zahteva vrednost i poverenje
Potrošač 21.veka ima drugačija očekivanja, on želi da kupuje od kompanije kojoj veruje, čiji rad ima istaknutu svrhu i čija odgovornost je jasna. Menadžeri moraju misliti o tome kako da kupci, kroz realnu i otvorenu komunikaciju, čuju za šta se kompanija zalaže. Svaki dobar brend mora da stoji iza širokog spektra vrednosti, jer novi potrošači, odnosno generacija Z, u potrazi su za istinom, mnogo su liberalniji i zalažu se za ljudska prava i toleranciju. Kako je dijalog od primarne važnosti, mi moramo raditi na njemu držati ga otvorenim.