Posledinjih godina, svedoci smo porasta broja i značaja malih i srednjih preduzeća u Srbiji. Oni čine najveći deo srpske privrede, čak 99.5%, učestvuju sa 57,7% u BDP, zapošljavalju 58% radno aktivnog stanovništva i učestvuju sa 46% u ukupnom izvozu. Mala i srednja preduzeća se smatraju jednom od vodećih snaga ekonomskog razvoja. Oni stimulišu privatnu inicijativu i preduzetničke sposobnosti, utiču na sve raznovrsniju ekonomsku aktivnost, doprinose trgovini i osnovni su činilac razvoja konkurentske ekonomije.
Velika ulaganja u jake brendove ali i snaga PL-a dolaskom novih diskauntera na tržištu, ostavlja dosta strateškog i kreativnog prostora za preduzeća srednje veličine, da se pozicioniraju u svesti potrošača, negde između konzistentne komunikacije lidera i niske cene, kapitalizujući svoju fleksibilnost da razviju i pravovremeno implementiraju odgovarajuće marketinške taktike.
Stoga je sve više prisutan trend outsourcing marketing tima. Šta je zapravo outsourcing marekting tim? To znači da koristite spoljne konsultante za upravljanje vašim marketinškim aktivnostima. Možete u potpunosti angažovati i zameniti postojeći interni tim, ili možete koristiti agenciju kao dopunu internom timu. Jedna od ključnih prednosti posedovanja spoljnog marketinškog tima je zapravo to što vam može uštedeti novac. Mnoga preduzeća veruju da je eksternalizacija bilo koje aktivnosti, bilo da je to marketing, IT ili finansije, skupo i da bi koštalo više. Međutim ova tvrdnja nije istinita. Korišćenje spoljnog tima zapravo može dovesti do uštede troškova i većeg povraćaja vaše investicije.
Druga prednost outsourcinga vašeg marketinga je ta što vam omogućava pristup većem broju veština. Ako se odlučite za outsourcing svoj marketing, možete da pristupite višestrukim marketinškim profesionalcima koji će razumeti i doneti najbolje odluke za vaše poslovanje. Oni će moći da usmere vašu kompaniju u pravom smeru koristeći ispravne tehnike i marketinške strategije koje će vam pomoći da povećate svoje marketinško prisustvo na vašem tržištu.
Evidencija i praćenje budžeta marketinških aktivnosti za MSP je od velikog značaja, veoma čest slučaj je da se već izdvaja značajan deo sredstava na gratis proizovde, donacije, sponzorstva , čak i na TV oglašavanje a da se ne zna koliko je budžeta potrošilo i kakav je ROI. Jedan od zadataka marketiških konsultanata je i da vode računa o budžetu, svrsishodno ga raspodele i izveštavaju o potrošnji.
Razlika između advertising agencije i marketing consulting je velika, dok su advertising agencije zadužene za kreiranje velikih kampanja koje nedvosmisleno izdvajaju brendove na tržištu, marketing consulting može u potpunosti zameniti marketing timova kompanija. Jer oni imaju zadatak da analiziraju celokupno poslovanje klijenta, njegove prednosti i nedostatke, takodje detaljno se bave target grupom potrošača, kome nameniti proizvod/uslugu, kako približiti brend potrošaču, koje inovacije su poželjne za jasno definisanu brend strategiju i potencijalnog konzumera, Pored toga bave se i cenovnim pozicioniranjem i edukacijom sektora prodaje. Ukratko oni postave jasne temelje brenda i definišu strategiju marketing komunikacija . Ono što u velikim kompanijama radi jedan brend tim, to zamenjuje marketing consulting.
Angažovanje eksternog marketing tima poslodavac dobija ključ u ruke projekat u najbržem mogućem vremenu i po najpovoljnijim cenama.
Vratimo se sada na početak priče, gde je broj, značaj i doprinos ekonomiji malih i srednjih preduzeća detaljno opisan. Zamislimo da, u saradnji sa dobrim stručnjakom koji ih strateški savetuje, odaberu i dobro osmisle makar jednu taktičku kampanju godišnje. Ako analiziramo dobre primere (optimalan odnos ulaganja i rezultata), verujemo da smo korak bliže tom iskoraku koji često plaši manje brendove, a otvara čitav novi univerzum marketinške komunikacije, rasta kvalitetnih brendova, raznovrsnije ponude i zadovoljnijih potrošača.
Autor teksta: Uroš Nedeljković, Founder & Business Growth Consultant, Deus Ex Consulting