REGION – Tržište PR usluga u Hrvatskoj procenjuje se na 60 miliona kuna. Prema finansijskim izveštajima koje su agencije prijavile Finansijskoj agenciji, među najvećima su Unex, Premisa, Millenium promocija, IM&C i Hauska. Ovim najpoznatijim agencijama prihod je u odnosu na prethodnu godinu pao, osim Madisonu – čiji će prihod porastao za 11 posto.
Hrvatsko udruženje komunikacijskih agencija (HUKA) ove godine nije izašla s rang listom najvećih PR agencija koju je ranije objavljivala zajedno s listom prihoda prijavljenih Finansijskoj agenciji (FINA). Te dve liste razlikovale su se zato što je Finina sadržala i prihode koji nisu isključivo vezani uz komunikacijske usluge, ali kako se s Finom nije mogla dogovoriti oko načina prikazivanja prihode od PR-a, HUKA je odustala od svoje liste.
Tako je sada prema izveštajima koje PR agencije prijavljuju Fini, na prvom mestu Unex grupa, iako treba napomenuti da je reč o agenciji koja se bavi i marketingom, a ne samo PR-om. Prihodi Unex grupe lani su iznosili 6,1 milion evra. Polovinom prošle godine iz vlasništva Unexa je izašao koncern Agrokor, pa ceo vlasnički udeo ponovo drži porodica Šumanovac.
S prihodom od 1,7 miliona evra druga je Premisa, agencija u vlasništvu Digitela (kompanija iza koje stoje Aljoša Roksandić i Dario Vince) i još četvorice suvlasnika. Sledi Millenium promocija, agencija u vlasništvu Bože Skoke, Marija Petrovića i Marije Šimić, koja je prihodovala 1,2 miliona evra.
Četvrta je agencija Ankice Mamić – IM&C (Integralni marketing i komunikacije) s prihodom od 838 hiljada evra. Tek nešto manji prihod od IM&C-a ima kompanija Manuele Šole – Abrakadabra. Sledi Hauska, agencija u vlasništvu istoimene austrijske kompanije, zatim Darije Mateljak i Dubravka Mihalića, s prihodom od 771 hiljada evra. Kompanija Media Val prihodovala je 745 hiljada evra, a Madison Consulting 731 hiljadu evra. Agencija Briefing Davora Huića imala je prihode od 465 hiljada evra, a Manjgura Krešimira Macana 372 hiljade evra. Priredba, kompanija Ane Petričić Gojanović, zaradila je 279 hiljada evra, a Maksima komunikacije Ivana Račana 186 hiljada evra.
Kamilo Antolović, sudski veštak za tržišno komuniciranje, procenjuje sabirajući podatke specijalizovanih agencija i Fine da je tržište odnosa javnošću teško 8 miliona evra, a pridoda li mu se deo javnog sektora i poduzeća koje ne rade direktno sa agencijama iznos se penje na 12.6 miliona evra, objasnio je.
A tačno pre godinu dana krenula je bura upravo oko poslova s javnim sektorom, jer su dva ključna politička PR mesta bila rezervisana za ‘volonterke’. Nakon prozivanja da kao specijalnu PR savetnicu zapošljava ‘privilegovanu volonterku’ koja platu prima u agenciji Madison, premijer Milanović odlučio je da zabrani državnim kompanijama i institucijama angažman PR agencija. Rat države i PR agencija ubrzo je umirio AZTN, koji je u sukobu dao za pravo premijeru a, ne HUKA-i.
Kakve će posledice na njihovo poslovanje uzrokovati ta zabrana, znaće se preciznije tek kada se objave ovogodišnji rezultati, jer je zabrana doneta u julu prošle godine. Ipak, može se videti kako su poslovale one koje su najviše povezivane s javnim sektorom: IM&C-u su prihodi pali 8,5 posto, Premisi 10 posto, Millenium promociji čak 42 posto, dok su Madisonu, u kojem je direktorica premijerova savetnica Zinka Bardić, porasli za 11,5 posto.
Izvor: tportal.hr