Potrošač i način na koji se obavlja kupovina su poslednjih godina “pretrpeli” dosta promena. Pandemija korona virusa, a potom i novonastala situacija na svetskom tržištu, koju je izazvao sukob u Ukrajini, u velikoj meri uticali su na navike potrošača.
Pre svega, došlo je do promene mesta kupovine, ona se iz hipermarketa preselila u super i mini markete, komšijske radnje su ponovo oživele, jer je brži način života iznova uzeo maha, a usitnjeno trošenje novca postalo je ponovo aktuelno.
Potrošačima cena više nije jedini bitni faktor pri donošenju odluka o kupovini. Današnji kupac želi “pozitivno iskustvo”, da mu prodavnica bude dobro organizovana, da je sve pregledno i dostupno, da jednostavno može da pronađe sve što mu treba, kao i da se oseća prijatno u kupovini.
Kategorija FRESH proizvoda sve više dobija na značaju kod potrošača, oni žele da imaju određeni nivo usluge i proizvoda prilikom kupovine svežih namirnica. Današnji kupac, takođe, želi da poseduje što više informacija o proizvodima koje kupuje, on čita deklaracije, zanima ga poreklo proizvoda, zanimaju ga sirovine, sastav, prisustvo aditiva itd.
Daje se prednost domaćim proizvodima, kao i proizvodima koji se lokalno proizvode, a zbog sve lošije situacije sa energentima i sirovinama na evropskom tržištu, kao i optimizacije asortimana velikih brendova, potrošači sada kupuju brendove koji su raspoloživi, ali se sve više okreću i PL-ovima trgovinskih lanaca, čiji je asortiman stabilan, kako u vreme korone, tako i sada u kriznom periodu.
Korona je najviše uticala na prisustvo dece u trgovini, tačnije njihovo odsustvo, te se smanjila i impulsivna kupovina, odnosno impulsivne kategorije imaju oscilacije u prodaji.
Način na koji potrošači dolaze do informacija o ponudama u trgovinskim lancima prilično je promenjen u odnosu na period pre korone. Tradicionalno veliki uticaj TV se smanjio, potrošači sve više koriste internet za svakodnevno informisanje, pre svega, društvene mreže i web portale. Jedna od retkih pozitivinih posledica COVID-a u domenu jeste sve frekventnije online kupovine, jer je rast broja online kupaca tokom COVID krize bio značajan.
Kada su u pitanju trgovačke i ostale kartice lojalnosti, trend rasta njihove upotrebe je i dalje prisutan, kupci želi iskustvo i interakciju, a takođe, i ponude koje su kreirane specijalno za njih.
Sve ovo govori o značajnim promenama u ponašanju tipičnih srpskih kupaca i sve istaknutije usvajanje modernih trendova sa svetskog tržišta.
Za Mark Club tekst napisala:
Olivera Papestijević, Marketing Director, DIS