Povodom 5. rođendana, Marketing mreža pokrenula je društveno odgovornu akciju #KampanjaNaDar, a koju je podržalo i aktivno se uključilo čak 17 socijalnih preduzeća i udruženja, kao i kreativnih, PR i digitalnih agencija u Srbiji. Među njima je i agencija Smart Vision, koja će u okviru ove akcije donirati kampanju socijalnom preduzeću Agro Iris.
Tim povodom, razgovarali smo sa Dragana Marinković Dimitrijević, Key Account Managerom agencije Smart Vision i Igorom Kojčićem, predsednikom Upravnog odbora socijalnog preduzeća Agro Iris, brend Zadruga.
Šta vas je motivisalo da se uključite u akciju #KampanjaNaDar? Koliko je važno da se na kreativan način priča po različitim problemima u Srbiji?
Smart Vision: Socijalna preduzeća u Srbiji se susreću sa brojnim poteškoćama u poslovanju, sa kojima se uostalom susreću i ostali biznisi u razvoju, samo je u ovom slučaju situacija još “zakomplikovana” ciljevima socijalnih preduzeća koja po definiciji rade za dobrobit zajednice i nepostojanjem jasne zakonske regulative u ovoj oblasti poslovanja i organizovanja. Zbog ovakve situacije su socijalna preduzeća primorana da se primarno bore da uspostave modele poslovanja, proizvodnje, kvaliteta, organizuju rad, bave se prodajom, a marketing često u poslovanju ovakvog preduzeća bude na poslednjem mestu, delimično iz finansijskih razloga, delimično zbog nedostatka vremena i kapaciteta.
Drago nam je da smo u mogućnosti da budemo podrška jednom socijalnom preduzeću i pomognemo klijentu da svoje proizvode predstavi na pravi način, a Smart Vision tim je time svakako dobio i novi izazov kada je reč o malo drugačijoj vrsti komunikacije i priliku da svoju ekspertizu usmeri ka pomoći preduzećima i firmama ovog tipa.
Argo Iris: Promocija naših proizvoda i modela poslovanja zasnovanog na principima socijalnog preduzetništva je jedan od osnovnih preduslova za održivost i razvoj našeg preduzeće a samim tim i za dostizanje naših socijalnih ciljeva. Komparativnu prednost naših proizvoda, u odnosu na konkurenciju, možemo ostvariti isključivo promovisanjem dodatne vrednosti našeg proizvoda koji karakteriše njegov socijalni karakter. Naravno, ova komparativna prednost i tržišna diferencijacija moguća je samo pod pretpostavkom dostizanja ostalih proizvodnih, distributivnih i marketinških standarda, što je svakako cilj socijalnih preduzeća. Kreativan pristup i inovativni modeli preduzeća zasnovani na principima socijalnog preduzetništva mogu uspostaviti efikasne i održive sisteme koji pored vršenja ekonomskih funkcija mogu doprineti rešavanju različitih društvenih problema i aktivirati različite, trenutno zarobljene resurse. #KampanjaNaDar će sigurno doprineti promociji socijalnog preduzetništva i socijalnih preduzeća, i mi imamo veliki motiv da preuzmemo svoju ulogu u tome.
Zašto je važno umrežavanje, kao i da zajedničkim snagama unapredimo zajednicu?
Smart Vision: Socijalna preduzeća doprinose uvećanju društvene kohezije, akumulaciji socijalnog kapitala i ravnomernijem ekonomskom razvoju, ali često nisu u mogućnosti da se u okviru svog poslovanja, ili kako bismo mi to rekli – interno, pozabave pitanjima komunikacije svoje ideje i njene realizacije. Zato je vrlo važno da su marketinške i PR agencije spremne da svoje snage udruže međusobno, ali i sa socijalnim preduzećima, kako bismo pomogli unapređenje zajednice na najbolji mogući način. Umrežavanje naših veština i resursa sa ciljem da socijalnim preduzetnicima pomognemo da pokrenu, vode i održe svoja preduzeća u Srbiji je svakako i jedan od najlepših ciljeva projekta #KampanjaNaDar-
Agro Iris: Imajući u vidu nedostatak kapitalnih sredstava za ulaganje, udruživanje resursa, znanja i iskustva je ključno važno za pokretanja socijalnih preduzeća koja mogu dati veliki doprinos u rešavanju najrazličitijih društvenih problema u zajednici. Senzibilitet socijalnih preduzeća u fer raspodeli dobiti po različitim fazama proizvodnje, što ne isključuje rentabilno poslovanje, i reinvestiranje profita za rešavanje različitih društvenih problema u zajednici su, po našem viđenju, dve ključne stvari zbog kojih socijalna preduzeća mogu značajno doprineti socio-ekonomskom napretku lokalnih zajednica.
Zašto su, po vašem mišljenju, socijalna preduzeća/udruženja, ali i kreativna industrija važni za razvoj privrede Srbije?
Smart Vision: Kreativnost i kreativna rešenja su neizostavan i vrlo važan resurs koji kompanije imaju na raspolaganju za poboljšanje svog poslovanja i konkurentnosti, pogotovo u doba razvoja digitalnih kanala komunikacija i novih ekonomskih modela koji zahtevaju posebnu pažnju. U tom kontekstu kreativna industrija ispunjava svoju ekonomsku i finansijsku funkciju i u našoj zemlji doprinoseći sveukupnom razvoju privrede, a predstavlja i svojevrstan pokretač mnogih drugih industrijskih grana.
Agro Iris: Zato što pored svojih ekonomskih i tržišnih ciljeva imaju jasnu socijalnu misiju, odnosno svoje jasno definisane socijalne ciljeve. To znači da socijalna preduzeća kroz različite ekonomske aktivnosti, uvažavajući sve tržišne uslove i potrebe za rastom i razvojem, generišu ekonomske aktivnosti svojih saradnika, partnera, dobavljača, zapošljavaju ljude iz socijalno ugroženih kategorija, i reinvestiraju svoj profit ili deo svog profita u razvoj socio-ekonomske aktivnosti što će dovesti do boljitka šireg društvenog soja.
Intervju pripremila: Ivana Parčetić Mitić