Kao zanimljiva, kreativna i uzbudljiva, PR industrija i danas je jedna od najatraktivnijih u pogledu odabira budućeg zanimanja. Nakon 18 godina rada u oblasti komunikacija, kako za domaće tako i za strane klijente, ali i brojnih radionica i obuka mladih kada je u pitanju PR kao karijerni izbor, napravila sam listu najvažnijih saveta koji će vas dovesti do uspeha, a samim tim i podstaći da najiskrenije volite posao koji radite!
1. Fakultet
Danas postoji tendencija da se završavanje fakulteta relativizuje i često možemo čuti opaske o tome kako je formalno obrazovanje prevaziđeno. Ja, ipak, smatram da fakultetsko obrazovanje i dalje pruža duboko razumevanje najrazličitijih oblasti, sposobnost kritičkog razmišljanja i veštine koje nisu lako zamenjive alternativnim obukama. Ali, čak da sve ovo i ostavimo po strani, ukoliko planirate da se bavite odnosima s javnošću, teško da će vam biti uopšte i pružena šansa da se zaposlite u nekoj agenciji ili kompaniji ukoliko nemate završen fakultet. Ukoliko pogledate oglase za zapošljavanje, videćete da gotovo sve kompanije postavljaju ovaj uslov da bi vas uopšte i pozvali na razgovor.
Za karijeru u PR-u nije naročito bitno na koji ste fakultet išli, ali je bitno da ste ga završili. Naravno da postoje izuzeci i da se u PR-u možete naći i biti veoma uspešni i bez završenog fakulteta, ali takvih slučajeva nije mnogo i zato, ipak, preporučujem da se formalno obrazujete, ukoliko ste u mogućnosti.
2. Stalno usavršavanje
Formalno obrazovanje smatram veoma bitnim jer će vam otključati mnoga vrata i kroz život pružati određenu vrstu stabilnosti jer „znanje je moć“. U kakvoj god da se nađete situaciji, to je nešto što niko neće moći da vam ospori, a zahvaljujući diplomi uvek ćete moći da pronađete neki karijerni put, čak i ukoliko ono što ste baš želeli ne uspe.
S druge strane, veoma je bitno da se ne oslonite isključivo na fakultet i učenje onoga što se od vas traži kako biste ispunili formu. Bitno je da proširite vidike i da se angažujete u aktivnostima koje prevazilaze samo akademski okvir. Fakultet je samo jedan deo obrazovanja – pravi izazovi dolaze iz iskustava koja steknete izvan učionice. Čitajte, pohađajte različite kurseve, koristite onlajn izvore za sticanje specifičnih veština, istražujte.
U „moru“ svega na kraju ćete svakako pronaći neku oblast koja će vas više zainteresovati ili ćete otkriti da ste za to posebno talentovani, pa ćete vremenom, stalnim usavršavanjem, postati ekspert za tu oblast i na taj način će vam ono što volite da radite doneti uspeh u poslu. Širok spektar interesovanja i ekspertiza u jednoj (ili nekoliko) oblasti ono je što će vas izdvojiti od ostalih i doneti prepoznatljivost.
3. Praksa
Tokom studija, pre nego što definitivno odaberete odnose s javnošću kao oblast u kojoj ćete razvijati svoju karijeru, moja preporuka je da potražite praksu u nekoj od PR agencija ili u PR odeljenju neke kompanije. Agencije i kompanije često same oglašavaju prakse, pa se možete prijaviti putem oglasa, ali kada to nije slučaj, budite proaktivni i sami kontaktirajte agenciju ili kompaniju u kojoj biste želeli da budete na praksi. Najbolje je da to učinite putem oficijelnog mejla ili slanjem poruka putem LinkedIn-a. Kompanije ili agencije koje ne oglase praksu, možete na taj način inspirisati i podstaći da istu obezbede za vas.
Praksa je izuzetno bitna i predstavlja ne samo način da utvrdite da li vam se radi u PR industriji već je često i put do potencijalnog stalnog zaposlenja. Kad ste već na „izvoru“ i pronađete se u tom poslu, u mnogo boljoj ste poziciji od ostalih da taj posao i dobijete. Ukoliko u tom trenutku nema otvorenih pozicija, a vi ste ostavili dobar utisak, budite sigurni da će vas se poslodavac setiti u momentu kada budu zapošljavali.
4. Kretanje, networking
Ukoliko želite da se bavite ovim poslom potrebno je da budete zainteresovani za dešavanja oko vas, kretanje i networking. Ovo je oblast komunikacija, samim tim jasno vam je da je potrebno da se mnogo komunicira s ljudima, bilo sa onima koje poznajete, bilo sa potpuno nepoznatim ljudima (klijentima, javnim ličnostima, novinarima, itd). Ukoliko niste prirodno baš ekstrovertni, ne brinite, sve to može da se uvežba kroz praksu i postane deo posla.
5. Praćenje medija
Za ovaj posao je esencijalno da pratite medije, tradicionalne (TV, radio, novine) i nove (sajtovi, blogovi, podkasti, društvene mreže…) i da ste upućeni u sva aktuelna dešavanja. Klijenti će se oslanjati na vas da ih savetujete u svemu, bilo da se radi o odabiru aktuelnog DJ-a za event, mesta za konferenciju za medije, catering-a za internu proslavu, voditelja ili voditeljke programa na događaju, odabiru brend ambasadora, odabiru organizacija i događaja čiji spozori žele da budu, i slično. U PR agencijama vas neće gledati „ispod oka“ ukoliko primete da skrolujete po društvenim mrežama, naprotiv, to se od vas očekuje!
6. Praćenje dešavanja u društvu
PR nije profesija koja dozvoljava da budete neobavešteni o društveno aktulenim stvarima. Potrebno je da poznajete politička, socioekonomska, kulturna, sportska i druga dešavanja u društvu. Ne morate biti ekspert za te stvari, ali ne možete sebi dozvoliti luksuz da u potpunosti budete isključeni i bez znanja o osnovnim stvarima. Zato je bitno da pratite razne izvore informacija, a ne samo one koji vas lično interesuju. PR podrazumeva da „u malom prstu“ držite najširi dijapazon informacija, od toga koje se fabrike teške industrije otvaraju u Srbiji do toga ko su zvezde Instagrama i Tik Tok-a.
7. Engleski jezik
Možda je čudno što ovo izdvajam kao posebnu stavku jer deluje da danas svi govore engleski jezik. Svakako dosta ljudi se „služi“ engleskim jezikom, ali za karijeru u PR-a potreban je visok nivo znanja engleskog jezika, pisanog i govornog. Nemojte zanemariti učenje i usavršavanje ovog jezika jer to je esencijalna veština bez koje nećete moći da radite u PR industriji. Dosta kijenata na našem tržištu su strane kompanije i sva komunikacija se obavlja na ovom jeziku, te je bitno da zvučite profesionalno i elokventno.
Osim toga, dobro znanje ovog jezika omogućiće vam i brže i lakše snalaženje na internetu, a da ne govorim o situaciji u kojoj vam može biti ponuđen posao u inostranstvu. Zbog svega nabrojanog, ukoliko ste u prilici, ulažite u učenje ovog jezika, bilo da su to kursevi ili učenje sa privatnim profesorom i znajte da taj novac nikad neće biti „bačen“.
8. Asertivna komunikacija
Posao u PR industriji, koliko god da je lep i kreativan, ume da bude i dosta stresan, usled velikog broja različitih zahteva koji stižu u isto vreme i često kratkih rokova. Zbog toga je bitno da od samog starta ove karijere imate pozitivan pristup i da praktikujete asertivnu komunikaciju koja upravo doprinosi boljim međuljudskim odnosima, smanjenju stresa i boljem rešavanju eventualnih konflikata.
Asertivna komunikacija je način izražavanja misli, osećanja i potreba na jasan, direktan i samopouzdan način, pri čemu se uvažavaju i prava drugih ljudi. Cilj asertivne komunikacije je postizanje ravnoteže između izražavanja sopstvenih potreba i poštovanja tuđih granica. Ovo je, takođe, nešto što se može uvežbati kroz praksu i stalnim radom na sebi.
9. Digital footprint
Radeći u PR industriji, jedan od vaših osnovnih zadataka je, često, izgradnja imidža i očuvanje reputacije klijenata. Zbog toga ne možete sebi dozvoliti neprimereno ponašanje na internetu. Sve što ikada podelite, posebno na društvenim mrežama, ostaje zauvek zapamćeno i spada u vaš digital footprint.
Ljudima se dešavalo da im propadnu godinama marljivo građene karijere kada neko „iskopa“ neki njihov komentar ili aktivnost iz prošlosti podeljenu na internetu. Da, ponekad je zaista teško odupreti se i ne izneti svoje mišljenje javno, i naravno da postoje situacije kada to treba uraditi, ali u svim ostalim slučajevima „less is more“ i sasvim je ok da svoje mišljenje zadržite za sebe i najuži krug svojih prijatelja umesto da ga iznesete na društvenim mrežama.
10. Osmeh
Smatram da je bitno da kroz život idete puni optimizma i nasmejano. Veliki deo svog dana provodimo na poslu, sa kolegama, i mislim da je energija dobre volje, razumevanja i pozitivnog pristupa ključna u postizanju poslovnog uspeha. Nasmejanost, pristupačnost i blagost u komunikaciji sa klijentima i kolegama, napraviće veliku razliku i izdvojiti vas kao osobu sa kojom drugi ljudi vole da rade i sarađuju. Mislim da su neprijatan stav, „šefovanje“ bez osnova i negativnost tako passé!
Tekst napisala: Jasna Džudželija, Senior PR Account Manager & Project Manager, smartpoint adria