Kako će blockchain uticati na digitalni marketing?

Najveći uticaj blockchaina očekuje se u sferi zakupa oglasnog prostora na digitalnim kanalima. Sekundarno, uticaj se očekuje na vrednost podataka koje neprekidno ostavljamo na internetu, a posledično i na način komuniciranja putem digitalnih kanala, odnosno na kreativnu poruku.

Sigurnost je trenutno jedan od najvećih izazova u segmentu digitalnog oglašavanja, odnosno nedostatak poverenja. To je najizraženije kod programmatic oglašavanja, odnosno zakupa digitalnog oglasnog prostora uz pomoć tehnologije i naprednih algoritama.
Programmatic platforme su posrednici između oglašivača i medija koji uz pomoć tehnologije oglašivaču omogućavaju najbolji povrat na ulaganje. Programmatic platforma pruža mogućnost oglašivačima da na online kanalima pronađu ciljane korisnike na pravom mestu u pravo vreme i da s njima komuniciraju pravu poruku. Sve uz pomoć velikih podataka, AI-a, KPI-a i ostalih buzworda.

Međutim, ovde dolazimo i do problema, a to je netransparentnost koja otvara širok prostor malverzacijama. Jedan od najpoznatijih i najvećih slučajeva prevare u digitalnom oglašavanju je takozvani “Methbot Fraud“. Naime, ruski su hakeri napravili mrežu lažnih portala naziva sličnog CNN-u ili FOX-u. Napravili su ih toliko dobro da su uspeli prevariti oglasne mreže koje su usled krivog prepoznavanja na njima postavljale oglase nekih od najvećih svetskih oglašivača.

Istovremeno su razvili bot koji je mogao simulirati ljudsko ponašanje i kliktati na te oglase. Na taj su način prihodovali su preko 180 miliona dolara. Time su oglašivači platili 180 miliona dolara za klikove na oglase koje niko nikada nije vidio, a portali su ostali bez 180 miliona dolara prihoda jer ti oglasi uopšte nisu prikazani kod njih.

Široku rasprostranjenost ovog oblika prevare možda najbolje prikazuje činjenica da su u ovom slučaju KPI-jevi oglašivača vrlo verojatno bili zadovoljeni.

I ovde na scenu stupaju blockchain rešenja
Posredniku (programmatic platformi) dodan je jedan novi sloj koji omogućuje značajniji nivo transparentnosti, koja eliminiše prostor za malverzacije. Svaki klik, plaćanje i prikazivanje zapisuje se u blockchainu i nemoguće ga je izbrisati, korigirati te je svima jasno vidljivo u svakom trenutku. Jedan od boljih primera blockchain platformi koje pokušavaju programmatic mehanizam dignuti na viši nivo uz pomoć blockchaina je AdBank.network.

Ovakvih je primera zaista mnogo, a jedan od primera blockchaina u digitalnom marketingu je i affiliate način oglašavanja. Model u kojem affiliate ostvaruje novčani prihod putem promovisanja ili prodaje tuđih proizvoda, a zauzvrat za svoj posao prima određeni procenat od zarade/proviziju.

Affiliate zarađuje proviziju od svake prodaje koja je obavljena zahvaljujući njemu. Jednostavnije rečeno, affiliate marketing je promocija tuđih proizvoda na vlastitom ili nekom trećem kanalu s ciljem ostvarivanja zarade. Ovo je još jedan model digitalnog oglašavanja gde netransparentnost omogućava širok prostor za razne malverzacije.

No blockchain i ovde ima svoga konja za trku. Jedna od platformi koja radi na rešavanju ovog problema je Hoqu. Kratko objašnjenje mehanizma može se videti u videu:

Zanimljivo je da se usled svega menja paradigma vlasništva podataka. Poznatu uzrečicu “podaci su novo zlato” Facebook je parafrazirao u “mi vama dajemo platformu za korišćenje, a zauzvrat dobijamo vaše podatke koje ćemo koristiti za naše potrebe”. Blockchain tehnologija i u ovom segmentu pruža prostor za neke druge mogućnosti. Tako da već imamo i medije koji su spremni platiti naše vreme i naše podatke.

Imamo novi, alternativni YouTube naziva d.tube gde u zavisnosti od gledanosti videa možeš zaraditi novac ili portal Steemit gde korisnici objavljuju sadržaj, a drugi korisnici im plaćaju u kriptovalutama čime ih zapravo nagrađuju ako su zadovoljni sadržajem koji je objavljen. U nastajanju je i platforma Vicetoken koja će korisnicima plaćati da gledaju pornografski sadržaj. Ko to ne bi hteo?!

Ovo su samo neka od rešenja koja će primarno uticati na digitalno oglašavanje, ali ako se oglašavanje menja, onda se mora menjati i način na koji komuniciramo poruku i koristimo/ostavljamo svoje podatke online.

Bitno je imati na umu da su gore spomenute kompanije tehnološki startupi koji kroz blockchain pokušavaju rešiti neke konkretne probleme. Statistika kaže da 90% startupa ne uspe, u blockchain segmentu taj procenat je i veći. Međutim, problemi koje ovi startupi pokušavaju rešiti su realni, svakodnevni problemi jedne industrije, i ako spomenuti startupi i propadnu, posle njih će doći neki drugi koji će graditi na njihovom znanju i iskustvu te otići korak dalje.

Blockchain industrija je vrlo mlada i u samom začetku, ali uz sve dečje bolesti koje ima, već sada je vidljiv značajan uticaj kojeg može imati na marketinšku industriju. Za početak, u načinu razmišljanja, a u skoroj budućnosti nadam se i u tehnologiji koju ćemo korisiti u svakodnevnom životu kako bi nam svima bilo bolje.

Međutim, pravi benefiti blockchaina u marketingu biće vidljivi tek kada blockchain postane mainstream, kada ćemo koristiti blockchain, a da prosečni korisnici nisu niti svesni da ga koriste, ali nekako mi se čini da još uvek nismo blizu toga.

Autor teksta: Dario Drmač, eCommerce i digital transformation manager agencije Bruketa&Žinić&Grey


Oceni tekst

0,00 od 5
Loading...

1 komentar

Komentari