Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno!

Oglašavanje

spot_img

POSAO & PRAKSA

#izazov2022: Vreme je za web 3.0!

Nikola Vuković, Managing Partner u Evoke Group, govoriće na forumu IZAZOV 2022 na temu „Vreme je za web 3.0 – brendovi i NFT kolekcije“. Tim povodom, za Marketing mrežu govori o web 3.0 i NFT tehnologiji.

Šta nam donosi web 3.0?
Da bih odgovorio na ovo pitanje, jako je bitno da krenemo od samog starta. Vremenski period koji smo zvali web 1.0 bio je period u kome smo koristeći internet mogli da konzumiramo sadržaj, ali ne i da ostvarimo interakciju. Možemo reći, iz ugla korisnika, taj period bismo mogli nazvati „Read“.

Razvojem tehnologija, došli smo do vremenskog perioda koji zovemo web 2.0 i tu na snagu stupaju nove digitalne platforme, primarno društvene mreže, koje su pored konzumiranja sadržaja omogućile dvosmernu komunikaciju i kreiranje sadržaja od strane svih korisnika. Iz ugla korisnika, ovaj period bismo mogli nazvati „Read-Write“.

Pojavom blokčejn tehnologije, počeo je i vremenski period koji zovemo web 3.0 i ono što je specifično za isti je da je ovo prvi put u istoriji da sve što konzumiramo i kreiramo, a nalazi se na internetu, nije centralizovano, ne nalazi se na jednom mestu, već na stotine hiljada mesta širom sveta. Primera radi, ukoliko koristimo biznis Google servise i imamo Google Drive kao cloud poslovnu arhivu u našim kompanijama, mi nismo vlasnici mesta na kome se naša arhiva nalazi, već nam samo Google u zakup daje to mesto. Sve što se razvija bazirano na blokčejn tehnologiji jeste decentralizovano, pa samim tim vlasnik sadržaja koji se kreira nije neka od centralizovanih platformi, već sam korisnik koji je sadržaj kreirao. To u potpunosti menja način kako konzumiramo i doživljavamo sve naše interakcije na internetu. Iz ugla korisnika, ovaj period bismo mogli nazvati „Read-Write-Own“.

Na koji način brendovi mogu da primene NFT u svom poslovanju? Da li već ima primera na domaćem tržištu?
NFT iliti Non-Fungible Token krajem prošle i početkom ove godine, gledajući Google Trends analizu, bio je jedan od najpopularnijih pojmova na internetu. Ovi tokeni su jedna vrsta digitalne imovine, a ono što je za njih specifično je da su jedinstveni, nezamenljivi. U pozadini svakog tokena, nalazi se tzv. smart contract koji govori ko je zapravo vlasnik određenog tokena, kao i ko ga je kreirao i ko su eventualno bili svi prethodni vlasnici istog. Podatke koje u njemu vidimo, nije moguće promeniti, niti zloupotrebiti na bilo koji način.

Na koji način brendovi mogu primeniti NFT u svom poslovanju je iztuzetno interesantna tema, a to je i jedan od razloga zašto smo nedavno u okviru kompanije EVOKE GROUP otvorili prvu web 3.0 agenciju TOK3N.

Mi to vidimo veoma prosto. Postoji niz mehanizama kako sam projekat izrade NFT kolekcije može da se koncipira i izvede, a odabir istog zavisi od faktura kao što su budžet, vremenski rok za koji želimo da lansiramo kolekciju i drugih. Ono što je ovde znatno važnije je koju vrednost dajemo budućim vlasnicima tokena koje plasiramo i kako to možemo povezati sa našim aktuelnim komunikacionim i prodajnim ciljevima. Smatramo da ne treba kompanija koja proizvodi sokove da uđe u projekat izrade NFT kolekcije kako bi od prodaje iste inkasirala dodatni prihod. To nije njen core biznis. Treba da uđe u projekat izrade NFT kolekcije kako bi se dodatno približila potrošačima, ponudila im na svim koracima u okviru realizacije samog projekta oko koga je kreirana kolekcija dodatnu vrednost. Na taj način, direktno utičemo na komunikacione, ali i prodajne rezultate.

Primeri na našem tržištu, tj. malo šire, u regionu, postoje. U pitanju su brendovi EXIT festival, Argeta, kao i mnogi za koje iz pouzdanih izvora znamo da pripremaju svoje kolekcije koje izlaze u narednim mesecima. Još uvek ne smemo otkrivati detalje. Mislim da nam predstoji zanimljiv period na ovom polju.

Na koji način NFT tehnologija menja komunikaciju brendova sa potrošačima?
Ukoliko gledamo po dubini komunikacije, možemo reći da projekti izrade NFT kolekcija brendovima mogu omogućiti da se spuste na jedan ili više nivoa dublju komunikaciju sa svojim potrošačima i da od njih stvore na organski način dugoročne ambasadore brenda.

Takođe, NFT kolekcije vidimo i kao svojevrsnu ulaznicu za brendove u svet novih tehnologija. Ukoliko se vratimo 15 godina unazad, ovo period je sličan periodu kada je neko iz marketing agencije došao klijentu i rekao „Mislimo da treba da koristimo društvenu mrežu Facebook i da oglasimo naše proizvode na toj platformi“. Tada, to je bilo nešto potpuno novo i nezamislivo. Danas, deo naše svakodnevice.

Razvoj tehnologija dovešće nas vrlo brzo do novih „must have“ kanala komunikacije. Da li će to biti web 3.0 verzija platformi Facebook, Instagram, TikTok i drugih, ili nešto potpuno novo, u ovom trenutku nije važno, samo možemo špekulisati. Ono što je važno je da ukoliko imamo NFT kolekciju ili niz kolekcija za kompanije koje imaju veliki porfolio brendova, to će nas u trenutku kada novi kanali komunikacije stupe na snagu učiniti korak bliže našim potrošačima.

Da li je NFT trend tu da ostane? U kom pravcu će se razvijati ova tehnologija?
Galama oko pojma NFT i popularnost istog iz januara ove godine, možda se nikada neće ponoviti, ali će NFT kao isti biti tu, svuda oko nas i na svim dodirnim tačkama sa našim potrošačima.

Pred nama je period kada ćemo ulaznice za događaje dobijati kao NFT, kada će naši lični dokumenti (lična karta, pasoš i drugi) biti NFT, a proizvodi koje kupujemo će nam omogućiti da isti dobijemo upravo i kao NFT. Pregršt je mogućnosti, i u fizičkom i u digitalnom svetu.

Ono što planiramo ove godine u web 3.0 agenciji TOK3N je da manje pričamo, a više radimo. Želimo da na primerima pokažemo vrednost ove za sada još uvek apstraktne teme. Malo hrabriji brendovi, oni koji su već tu, pripremaju se ili planiraju, dobrodošli su da sa nama zakažu sastanak. Ideja je da prvo edukujemo kompanije, da znaju zašto radimo to što radimo i u šta zapravo investiraju sredstva, vreme i energiju, kao i da kasnije u celom procesu, od konceptualizacije do realizacije budemo tu uz njih.

Pored toga, sve NFT kolekcije koje se budu plasirale od strane brendova u regionu, i one na kojima ne radimo mi direktno, obuhvatićemo kroz godišnji izveštaj koji pripremamo i koji ćemo krajem godine ili početkom naredne, predstaviti na događaju koji ćemo organizovati u saradnji sa Serbian Blockchain inicijativom. Tek smo počeli!

Više o ovoj temi čućete na forumu IZAZOV 2022, koji se održava 12. i 13. aprila u hotelu Mona Plaza Beograd.

OGLAŠAVANJE

spot_img

PROJEKAT

spot_img

PROJEKAT

spot_img

Anketa

Koji projekat Marketing mreže Vam je omiljen ili se rado u njega uključujete?

Oceni tekst

0,00 od 5
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Povezani tekstovi

POSTAVI KOMENTAR

Molimo unesite Vaše ime
Molimo unesite Vaš komentar!