Jelena Lešević, Head of Marketing u MPC Properties, na forumu IZAZOV 2022 biće jedna od govornica u panelu na temu „Planning the Unplannable„. Tim povodom, za Marketing mrežu govori na koji način je COVID-19 uticao na ritejl industriju.
Kako će izgledati tržište budućnosti iz ugla Vaše kompanije?
Budući da MPC Properties sa mrežom od 6 shopping centara (Ušće, BEO, Mercator, Delta City, Immo 1 i 2) i 6 premium poslovnih objekata (Ušće Tower One & Two, Navigator One & Two, TLD i Plaza Prima) predstavlja lidera u ritejlu i trećeg velikog igrača kada je reč o poslovnim prostorima na domaćem tržištu, praćenje i predikcija lokalnih i globalnih trendova je uobičajena praksa, pogotovu imajući u vidu dinamiku tržišta. U oba segmenta našeg poslovanja fokus je na iskustvu koje posetilac šoping centara, tj. korisnik poslovnih prostora dobija. Iz tog razloga je bitno da razumemo njihove potrebe i očekivanja, dinamiku društvenih promena, kao i tehnološki razvoj. U našim ritejl objektima ljudi se zabavljaju, druže, kupuju, rado provode svoje slobodno vreme, pa je šoping centar budućnosti zapravo community centar. Iskustvo potrošača počinje na digitalu, a završava se na fizičkim mestima. To nas uvodi na polje koncepta phygital-a, gde se tehnologija koristi kao most između digitalnog i fizičkog sveta. I u oba segmenta težimo konstantnom unapređenju, pa ćemo uskoro započeti i renoviranje šoping centra Ušće, kao i proširenje ponude BEO šoping centra, dok aplikacija lojalnosti Tvoj centar daje to digitalno iskustva i benefite potrošaču.
S druge strane, MPC je jedan od pionira na tržištu na polju održivog razvoja, što dokazuje 95 posto sertifikovan portfolio prestižnim BREEAM i LEED sertifikatima, dok je u procesu i uvođenje Well, Health & Safety serifikacije koja u fokus stavlja zdravlje, bezbednost i dobrobit ljudi. Tržište budućnosti će ESG projekte postaviti ne kao tačku diferencijacije, već kao osnovno polje delovanja svake kompanije.
Kako planirati neplanirane scenarije i imati spreman plan delovanja?
Neplaniran scenario od pre par godina u poređenju sa neplaniranim scenarijom sada, u svetlu globalne pandemije i drugih dešavanja, deluje kao režiranje dijametralno suprotnih žanrova. Naime, sve što se dešavalo naučilo nas je sve da budemo fleksibilniji, promišljeniji i da se fokusiramo na ono što je zaista važno za one koji koriste vaše proizvode ili usluge i posledično, za vaš biznis. Naime, ako je vaš brend čvrsto pozicioniran i znate šta su glavni pokretači i prepreke korisnika vašeg brenda, znaćete na šta u kriznom scenariju da obratite pažnju. U svetlu pomenute pandemije, kod nas konkretno je to na prvom mestu bila bezbednost posetilaca šoping centara i korisnika poslovnih prostora. Prepoznali smo njihovu potrebu da balansiraju želju za kvalitetno provedenim vremenom u našim objektima i strah da budu bezbedni, pa je naš plan delovanja bio temeljno i kontinuirano primenjivanje svih propisanih mera zaštite od strane nadležnih organa u borbi protiv Covid-a 19.
Na koji način je COVID-19 zauvek promenio ritejl industriju?
Pandemija virusa Covid 19 je samo ubrzala i dodatno razvila online kanal kao mesto prodaje. U pomenutoj situaciji, globalni odgovor ritejlera je da povećaju svoje prisustvo na digital kanalu kroz online prodavnice i šoping aplikacije. Međutim, tokom trajanja pandemije, ljudi su osetili potrebu da se vrate prethodnim navikama i svoje slobodno vreme ispune kvalitetnim sadržajem u šoping centrima kao mestima društvenog zivota, ispunjavajući pri tom različite potrebe. Takođe, brendove koje su kupovali isključuvo online sada u centrima mogu da upoznaju i dodirnu kroz inovativne pop-up prodavnice. U tom smislu se budućnost retaila ne može posmatrati odvojeno offline/online, već kao sinergija koja pruža nove mogućnosti.
Kako marketinške komunikacije staviti u svrhu “čuvara” biznisa?
Dobra strateška postavka brenda, a zatim i komunikaciona strategija je utemeljena na dobroj biznis strategiji i u njenoj je službi. S tim u vezi, svi postavljeni ciljevi i biznis ambicije se reflektuju dalje u marketinšku komunikaciju, a te poruke se urezuju u svest potrošača. Opet, jako je važno da definišete ulogu vašeg brenda u životu potrošača što na bazi intrinzičnih, funkcionalnih svojstava, što na bazi ekstrinzičnih, subjektivnih osećaja pri konzumiranju vašeg proizvoda ili usluge, a marketinška komunikacija na to kontinuirano treba da podseća. U savršenoj i promišljenoj sinhronizaciji svih navedenih elemenata biznis rezultat ne može da izostane i njime se meri efektivnost kampanje. To je savršen spoj rada sektora razvoja i sektora marketinga, te u tom smislu marketinška strategija i egzekucija jeste “čuvar” biznisa.
Više o ovoj temi čućete na forumu IZAZOV 2022, koji se održava 12. i 13. aprila u hotelu Mona Plaza Beograd.