Glavna tema 5. regionalnog foruma komunikacionih lidera IZAZOV 2019, koji će biti održan 25. i 26. marta u hotelu Hyatt Regency u Beogradu, biće usmerena na transparentno i odgovorno poslovanje. Tim povodom, pitali smo kolege iz agencija i kompanija šta za njih znači transparentno i odgovorno poslovanje i zašto je ono važno za razvoj tržišta. Naš sagovornik ovoga puta bio je Relja Jović, Chief Digital Officer, I&F McCann Grupa.
Šta za Vašu kompaniju znači transparentno i odgovorno poslovanje? Zašto je ono važno za razvoj tržišta?
Kada pričamo o I&F Grupi i agencijama unutar naše grupe, termini transparentno i odgovorno poslovanje se najlakše prevode na temu samo-održivog i zakonitog poslovanja. Usvojili smo princip 3P – People, Profit, Planet, ne nužno tim redosledom. Nama je jako bitno da obezbedimo profitabilnost u poslu, ali ne po svaku cenu. To što radimo mora biti dobro za naše ljude, ali i za ljude koji žive u zajednicama u kojima naša kompanija posluje. Konačno, to što mi radimo mora biti barem određenim delom bitno i dobro za planetu. Mi se trudimo, i trudićemo se još više, da u našim komunikacijama potcrtamo značaj ekološkog uticaja na planetu na kojoj svi živimo. Trudimo se da svojim radom i saradnjom sa zajednicom, NVO sektorom, ali i regulatornim telima stalno unapređujemo okruženje u kome se naš biznis odvija. Za nas TO znači transparentno.
Šta će po Vašem mišljenju biti ključni izazovi struke u 2019. godini?
Izazove struke u 2019. godini podelio bih u nekoliko kategorija. Sa jedne strane, to je takozvana bolna kategorija za agencije – borba za marginu. Posebno kod nas u Srbiji jer vrlo često uključuje borbu sa dump-ovanim cenama konkurencije, a ne borbu kvalitetom i jedinstvenim pristupom agencije. U toj borbi ćemo, na žalost, svi morati da nađemo neki pametan ugao kako bismo sačuvali kvalitet proizvoda i ujedno nastavili normalno funkcionisanje u poslovanju.
Sa druge strane, veliki izazov struke u 2019. godini će biti implementacija GDPR-a, odnosno Zakona o zaštiti podataka o ličnosti, iz prostog razloga što – imajući u vidu naše iskustvo iz 2018, kada smo naše poslovanje prilagođavali GDPR propisima jer radimo sa velikim internacionalnim klijentima i njima smo pomagali da se transformišu u duhu GDPR-a – imamo jako dobru sliku koliko je to zapravo zahtevan proces. Za kolege koju kroz ovu transformaciju nisu prošle, 2019. će biti veoma izazovna po tom pitanju. Ako govorimo o tržištu u celini, rekao bih da su iz naše perspektive najveći izazovi digitalna transformacija našeg poslovanja, ali i načina na koji posluju naši klijenti. Mi ovaj izazov smatramo velikim, te smo ga i formalizovali pokretanjem novog business unit-a koji se zove Lokomotiva, koji je sa početne stanice krenuo da ubrzava punom parom.
Takođe, vrednost podataka je jako velika, te će se u digitalu verovatno sve više i više viđati programmatic, gde smo pokrenuli priču vezanu za kreiranje PMP-a (private market place) u čitavom SEE regionu. Očekujemo da će PMP značajno poboljšati kvalitet targetiranja oglasnog prostora, pre svega jer će target biti baziran na specifičnim interesima korisnika kojima je komunikacija namenjena. Važnost podataka i kombinatoriku njihove upotrebe takođe smo otelotvorili u business unit Polaris, koja se bavi različitim ekonometrijskim i DATA pristupima, gde će klijenti imati priliku da vide efikasnost pojedinačnih kanala u ukupnom ne samo media miksu već celokupnom poslovanju – npr, kako sezonalnost utiče na njihovo poslovanje, kako lokacije utiču na rad maloprodajnih objekata i slično.