Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!

OGLAŠAVANJE

spot_img

ISPRATI

Istraživanje o porodičnim firmama u Srbiji

Istraživanje o statusu porodičnih firmi u Srbiji pokrenule su kompanije Vip mobile, Chapter 4 Communications Consulting i Pro Educa centar za edukaciju iz Banja Luke u saradnji sa Privrednom komorom Srbije. Istraživanje je početni deo projekta „Vip porodične firme – stub razvoja ekonomije Srbije„.
Cilj ovog projekta je podizanje svesti javnosti, privrednika i predstavnika vlasti na svim nivoima o značaju porodičnih firmi koje predstavljaju jak oslonac razvoja ekonomije svake zemlje.
Iz upitnika o poslovanjiu porodičnih firmi, koji je poslat na preko hiljadu mejl adresa, saznaćemo kakav je položaj porodičnih firmi u Srbiji, prepreke sa kojima se susreću u svakodnevnom radu, načinima na koji ih prevazilaze i rešavaju, planovima za budućnost… Dobićemo pregled kakvu strategiju država ima prema ovim firmama i na koje načine bi dodatno mogla da pomogne razvoj porodičnih firmi. Osim toga, na osnovu rezultata istraživanja bićemo u prilici da uporedimo status porodičnih firmi u Srbiji sa zemljama regiona, ali i sveta, i da ponudimo savete za unapređenje prakse i inicijativa porodičnih firmi.
Ako posmatramo zemlje u regionu u kojima je sprovedeno istraživanje vidimo da je dve trećine porodičnih firmi osnovao sadašnji vlasnik, svaku četvrtu vodi druga generacija vlasnika, dok je samo 1% porodičnih firmi u Republici Srpskoj preživelo do treće generacije. Samo u polovini porodičnih firmi je poznat naslednik, a poverenje u spoljne menadžere je na veoma niskom nivou.

Sve ovo ukazuje da će se i srpska privreda uskoro suočiti sa problemom transfera iz prve u drugu generaciju koji će stvoriti dodatne izazove zbog nepostojanja tradicije u rukovođenju firmama, nasleđa socijalističkog sistema, nedovoljno stručnog i menadžerskog kadra. Zbog toga je dodatna vrednost istraživanja o statusu porodičnih firmi u našoj zemlji u činjenici da će njihovi vlasnici biti detaljnije upoznali sa svim poteškoćama na koje uskoro mogu naići u procesu razvoja svojih komapnija.
Porodične firme čine jedan od ključnih temelja svetske ekonomije. U najrazvijenijim zemljama ostvaruju više od 50 odsto BDP-a, stvaraju više od 60 odsto zaposlenosti i otvaraju 75 odsto novih radnih mesta.

Iako je u industrijskim zemljama 70 odsto firmi u rukama porodica, ujedno 70 odsto tih porodičnih firmi ne preživi transfer iz prve u drugu generaciju, dok 95 odsto porodičnih firmi ne nadživi treću generaciju. To je često posledica nedostatka pripreme narednih generacija da savladaju zahteve proširenog poslovanja, prepoznaju sve jake strane svoje firme, a slabosti otklone u najboljoj meri. Slična situacija se može očekivati i sa porodičnim firmama u Srbiji.
Prema predlogu EU, porodične firme su kompanije u kojima većinu prava odlučivanja ima osnivač ili osoba koja je kupila preduzeće i najbliži članovi porodice, te da je u upravljanje preduzećem uključena najmanje jedna osoba iz porodice; u slučaju akcionarskog društva osnivač sa članovima porodice ima najmanje 25 odsto prava odlučivanja. Pod pojmom „porodična firma“ najčešće se podrazumeva preduzeće u kojem je većina glasova u rukama porodice, uključujući osnivača koji namerava da prenese firmu na svoje potomke.

Ukoliko i vi imate porodičnu firmu, molimo vas da odvojite pet minuta vremena i popunite upitnik.

spot_img

PROJEKAT

spot_img

PROJEKAT

spot_img

Anketa

Koji projekat Marketing mreže Vam je omiljen ili se rado u njega uključujete?

Oceni tekst

0,00 od 5
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Povezani tekstovi

POSTAVI KOMENTAR

Molimo unesite Vaše ime
Molimo unesite Vaš komentar!