today-is-a-good-day
Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!

PROJEKAT

spot_img

ISPRATI

Istraživanje o porodičnim firmama u Srbiji

Istraživanje o statusu porodičnih firmi u Srbiji pokrenule su kompanije Vip mobile, Chapter 4 Communications Consulting i Pro Educa centar za edukaciju iz Banja Luke u saradnji sa Privrednom komorom Srbije. Istraživanje je početni deo projekta „Vip porodične firme – stub razvoja ekonomije Srbije„.
Cilj ovog projekta je podizanje svesti javnosti, privrednika i predstavnika vlasti na svim nivoima o značaju porodičnih firmi koje predstavljaju jak oslonac razvoja ekonomije svake zemlje.
Iz upitnika o poslovanjiu porodičnih firmi, koji je poslat na preko hiljadu mejl adresa, saznaćemo kakav je položaj porodičnih firmi u Srbiji, prepreke sa kojima se susreću u svakodnevnom radu, načinima na koji ih prevazilaze i rešavaju, planovima za budućnost… Dobićemo pregled kakvu strategiju država ima prema ovim firmama i na koje načine bi dodatno mogla da pomogne razvoj porodičnih firmi. Osim toga, na osnovu rezultata istraživanja bićemo u prilici da uporedimo status porodičnih firmi u Srbiji sa zemljama regiona, ali i sveta, i da ponudimo savete za unapređenje prakse i inicijativa porodičnih firmi.
Ako posmatramo zemlje u regionu u kojima je sprovedeno istraživanje vidimo da je dve trećine porodičnih firmi osnovao sadašnji vlasnik, svaku četvrtu vodi druga generacija vlasnika, dok je samo 1% porodičnih firmi u Republici Srpskoj preživelo do treće generacije. Samo u polovini porodičnih firmi je poznat naslednik, a poverenje u spoljne menadžere je na veoma niskom nivou.

Sve ovo ukazuje da će se i srpska privreda uskoro suočiti sa problemom transfera iz prve u drugu generaciju koji će stvoriti dodatne izazove zbog nepostojanja tradicije u rukovođenju firmama, nasleđa socijalističkog sistema, nedovoljno stručnog i menadžerskog kadra. Zbog toga je dodatna vrednost istraživanja o statusu porodičnih firmi u našoj zemlji u činjenici da će njihovi vlasnici biti detaljnije upoznali sa svim poteškoćama na koje uskoro mogu naići u procesu razvoja svojih komapnija.
Porodične firme čine jedan od ključnih temelja svetske ekonomije. U najrazvijenijim zemljama ostvaruju više od 50 odsto BDP-a, stvaraju više od 60 odsto zaposlenosti i otvaraju 75 odsto novih radnih mesta.

Iako je u industrijskim zemljama 70 odsto firmi u rukama porodica, ujedno 70 odsto tih porodičnih firmi ne preživi transfer iz prve u drugu generaciju, dok 95 odsto porodičnih firmi ne nadživi treću generaciju. To je često posledica nedostatka pripreme narednih generacija da savladaju zahteve proširenog poslovanja, prepoznaju sve jake strane svoje firme, a slabosti otklone u najboljoj meri. Slična situacija se može očekivati i sa porodičnim firmama u Srbiji.
Prema predlogu EU, porodične firme su kompanije u kojima većinu prava odlučivanja ima osnivač ili osoba koja je kupila preduzeće i najbliži članovi porodice, te da je u upravljanje preduzećem uključena najmanje jedna osoba iz porodice; u slučaju akcionarskog društva osnivač sa članovima porodice ima najmanje 25 odsto prava odlučivanja. Pod pojmom „porodična firma“ najčešće se podrazumeva preduzeće u kojem je većina glasova u rukama porodice, uključujući osnivača koji namerava da prenese firmu na svoje potomke.

Ukoliko i vi imate porodičnu firmu, molimo vas da odvojite pet minuta vremena i popunite upitnik.

PROJEKAT

spot_img

Anketa

Koji projekat Marketing mreže Vam je omiljen ili se rado u njega uključujete?

Oceni tekst

0,00 od 5
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Povezani tekstovi

POSTAVI KOMENTAR

Molimo unesite Vaše ime
Molimo unesite Vaš komentar!