U poslednje vreme često se mogu čuti predviđanja o skorom nestanku štampanih medija. Tiraži listova sve su manji, pa su smanjeni i prihodi od oglašavanja. Naime, odavno se internet smatra kao veoma opasna konkurencija tradicionalnim medijima.
Poslednjih godina mnogi medijski stručnjaci upozoravaju na krizu štampanih medija. I u našoj zemlji svedoci smo gašenja listova kao što su “Pravda”, zatim “Pres”, a poslednji primer je list “San”, koji je opstao samo jedan mesec. I dok većina tvrdi da su glavni uzroci ovoga nove tehnologije, neki predstavnici štampanih medija tvrde da su problemi ipak složeniji.
“Prodaja je vrlo loše organizovana, da ne kažem monopolizovana- izuzetno loš tretman od oglašivača, ne postoji zakon kao što postoji u nekim zapadnim zemljama da se određeni procenat od ukupnog investiranja mora dati štampi kao u Velikoj Britanijia, što je prirodno zbog ekonomske situacije i zbog toga što mi nismo zemlja u kojoj se mnogo čita čak i kada je ekonomska situacija bila mnogo bolja”, smatra Zoran Pavić, zamenik glavnog urednika magazina “Status”.
U zemljama u kojima većina stanovnika ima pristup internetu. od 2000. je zabeležen veliki pad tiraža štampanih glasila. Ranije se na svakih deset godina tiraž smanjivao 5 do 10 odsto, a poslednjih deset godina tiraž štampe je naglo smanjen za 20 odsto. To samo potvrđuje činjenicu da je briga za opstanak štampanih medija, ali i za opstanak novinarske profesije – opravdana.
“Nažalost televizija i internet kao multimedijalni medij potire to što je bila funkcija štampe, a to je bila analitičnost. Štampa se ne može boriti u brzini donošenja informacija u odnosu na internet, ali postoji ta analiza i reč više koja se ne može videti na tim drugim sadržajima na internetu”, kaže Cvjetin Milivojević iz agencije “Pragma”.
I u svetu je slična situacija. Posle skoro 80 godina postojanja drugi najtiražniji američki list “Njuzvik” od ove godine prešao je samo na digitalnu verziju, a spekuliše se o sudbinama “Gardijana” i “Obzervera”. Glavni razlozi ukidanja štampanog izdanja su višegodišnji gubici i sve veći prihodi od marketinga na internetu.
Izvor: B92