Gospodo, 12 godina ste prespavali, uključujete se u polje koje uskoro neće postojati kao takvo!

Željko Subašić, vlasnik i direktor agencije za digitalne komunikacije LBS Team, specijalno za Marketing mrežu govori o tržištu digitalnih komunikacija u Srbiji, GDPR-u i da li će digital preći „na struju“.

Kako biste ocenili tržište digitalnih komunikacija u Srbiji u 2018. godini? Koji trendovi su aktuelni i koji će po Vašem mišljenju obeležiti ovu godinu?
Tržište digitalnih komunikacija je na velikoj prekretnici, i to smo predvideli pre nekog vremena, posmatrajući brzinu kojom se razvija. Ne samo u svetu, već i kod nas. Zapravo, trenutno se nalazi u nekom statusu quo, jer svi kao da čekamo neminovne promene, a ni samo ne znamo šta one zapravo znače. Bar ne do kraja. Agencija LBS Team, čiji sam vlasnik i direktor, bavila se od svog početka digitalnim komunikacijama. Od momenta kada sam samostalno radio za neke od globalnih TV kanala, regionalnih broadband i satelitskih provajdera, pa do danas kada već pune četiri godine kao agencija radimo za klijente kao što je kompanija Microsoft u Srbiji i regionu, načini rada, sadržaji, publika nisu ni približno slični. Promene su vidljive iz godine u godinu, a u poslednje vreme čak i iz meseca u mesec.
Kada sarađujete sa najvećima, neminovno sve novosti dolaze do vas pre nego do drugih, i često imate priliku da u praksi proverite sve ono što se tek pojavljuje kao trend u digitalnim komunikacijama.

Način rada za domaće klijente i globalne klijente umnogome se razlikuje, jer svetske organizacije mogu da priušte različite analitičke alate, a mogućnost korišćenja veštačke inteligencije svakoga dana sve više zauzima mesto koje su do sada imali ljudi iz agencija. Mislim da je pitanje vrlo bliske budućnosti kada ćemo morati da iz korena menjamo svoje delatnosti. I LBS Team se kreće u nekim drugim pravcima, tražeći nove niše, igrajući u ritmu muzike koju svira publika, ali se trudeći i da odsvira pesmu koju će ta publika prihvatiti.
Trendove određuje snaga i veličina tržišta. Kao agencija danas imate neuporedivo veće troškove da biste klijenta uveli u trendove, klijenti često nisu u mogućnosti to da plate i ne sagledavaju ulaganje u digital kao ulaganje u biznis, ne shvataju da će se to vratiti, a većina je i dalje mišljenja da mogu sami da se bave digitalnim komunikacijama. Možda su mogli nekada, danas je to bacanje novca. Iako ste mali, angažujte stručnjaka da vam pomogne. Uštedećete novac.

Na koji način nove tehnologije i inovacije menjaju digital koji danas poznajemo? Da li će digital preći „na struju“?
Kada se svaka interakcija meri po beskrajno mnogo parametara i kada se ogromna količina podataka obrađuje, shvatate da bez korišćenja „struje“ to postaje sve manje moguće. U budućnosti vidim agencije kao servisere aplikacija, eventualno tumače lokalnog sadržaja u odnosu na ekonomske, političke i druge okolnosti tržišta, dok sve ostalo preuzimaju centralne aplikacije. Digitalna komunikacija je u ogromnoj meri prešla na mobilne uređaje. Algoritmi najvežih društvenih mreža su odavno promenjeni tako da bez ulaganja u oglašavanje, vaša kompanija ili brend imaju minimalne šanse da budu viđene. Danas je glavni zadatak uhvatiti korisnika koji želi da kupi vaš proizvod. To postaje sve teže i iz tog razloga nije jednostavno baviti se digitalnim marketingom i komunikacijama na način koji se do sada radio ili se i dalje radi. To više nije posao za „komšijinog malog“. Nikad i nije bio, ali danas posebno nije. I ko god se okreće digitalnim komunikacijama i edukaciji tek danas, malo je zakasnio, ali, dobro, nikada nije kasno ako imate dobre partnere koji će vam u tome pomoći.

Mnogo se priča u poslednje vreme o GDPR-u. Da li je po vašem mišljenju 25. maja prestao da postoji internet koji smo do tada poznavali ili…?
U Srbiji se GDPR komunicira ili kao neki veliki mit ili se potpuno ignoriše. Ovo je pre svega pravno pitanje koje nije do kraja razjašnjeno posebno u marketinškim komunikacijama. Obzirom da Srbija nije u EU, a da zakoni naše zemlje još uvek nisu usaglašeni sa mnogo toga, mislim da je potrebno da zakonodavstvo Srbije izvadi glavu iz peska i da se ozbiljno posveti edukaciji i rešavanju raznih teškoća koje domaće firme imaju u poslovanju i na domaćem i na stranom tržištu. Pa, mi svakog dana imamo situacije gde se ozbiljno krše prava na privatnost od strane samih institucija.

Hajde da krenemo od početka, olakšamo poslovanje domaćim agencijama i firmama, pa da potom pozabavimo i GDPR-om. Ima nekih pomaka, ali mislim da smo još uvek jako spori i ne idemo u korak sa stvarnim potrebama. Ono što mogu da kažem je da smo i LBS Team i naši klijenti vodili računa o privatnosti korisnika i pre 25. maja. Ako svedemo to na jednostavne stvari, neverovatno je da neko ne vodi računa o tome da li će objaviti lica na fotografijama bez pisane saglasnosti, dok na primer sedite u bašti nekog restorana na ručku, ne znajući da ćete završiti na cover fotografiji na FB stranici tog restorana. Eto, tu smo negde…

Sve je više malih one-man-show digitalnih agencija na našem tržištu. Ima li mesta i posla za sve? Kako uređiti i zaštiti tržište?
Klijenti moraju da vode računa šta žele i sa kim i kako žele to da ostvare. Nisu sve agencije iste, bez obzira na broj ljudi. Imamo velikih agencija koje prodaju maglu i više rade na svojoj promociji nego na promociji klijenta. Imamo malih agencija koje ne mogu da se takmiče sa velikim, nemaju resurse, znanje, a imamo i malih koji su sjajne i postaju pravi partneri klijentima. Na klijentu je da se raspita, da vidi šta radi agencija, za koga, koliko košta, šta može, šta predlaže… da li se frlja izrazima da bi izgledala veća i važnija, ili realno prikazuje mogućnosti. Mi se trudimo da za svakog klijenta radimo baš onako kako njemu treba i da baš za njega napravimo dobre rezultate. Nema jednog recepta za sve. Naši klijenti su nama najvažniji. Trudimo se da im pružimo najbolje da bi išli u korak ili korak ispred njihove konkurencije.

Prve analize u okviru projekta Agency Report, pokazali su da agencije u Srbiji u proseku posluju 12 godina, a čak 61% ima u planu u 2018. godini da proširi svoje poslovanje na digitalni marketing. Kako biste ocenili ovaj podatak?
Podatak koji je Agency Report doneo meni je posebno fascinantan, ne u pozitivnom smislu. Agencije koje u proseku postoje 12 godina, 61% njih, ima u planu da proširi svoje poslovanje na digitalni marketing. Moja poruka za njih glasi: „Gospodo, 12 godina ste prespavali, uključujete se u polje koje uskoro neće postojati kao takvo.“


Oceni tekst

4,70 od 5
Loading...

1 komentar

Komentari