today-is-a-good-day
Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!

PROJEKAT

spot_img

ISPRATI

Ekonomska situacija Srbije nije pogodna za razvoj kreativne idustrije!

Mirko Mandić, direktor agencije SVA, specijalno za Marketing mrežu govori koliko je izvozni potencijal domaćih agencija, koji su nam najveći aduti i da li je iluzija da ideje “preko granice” vrede više.

U kojoj meri su domaće agencije, po Vašem mišljenju, spremne da rade za strana tržišta?
Zamislite da pitanje malo okrenemo. U kojoj meri su strana tržišta spremna da angažuju srpske agencije? I odgovor je očigledniji. Zainteresovana su za srpske agencije na nivou incidenta. Zašto? Zato što ni Srbija, ni srpska ekonomija, pa ni srpske agencije nisu aspirativne za razvijena tržišta. Sa druge strane SVA radi niz projekata za „prekomorska tržišta“ za vodeće brendove francuske kompanije Savencia. I taj poslovni odnos za nas je beskrajno važan i inspirativan. Ali to je izuzetak koji potvrđuje pravilo. Malo drugačije, ali slično je i sa Samsungom gde je niz naših projekata bio među primerima najbolje svetske prakse.

Šta konkretno domaće agencije mogu da ponude drugim tržištima i koji su naši glavni aduti?
Pošto se ne bavim politikom, ne vidim razlog da dajem populistički odgovor i da se samozavaravamo. Mi kao zemlja i industrija nemamo ozbiljne adute. Na prste jedne ruke se mogu nabrojati stvarno jaki „domaći“ brendovi. Momci i devojke koje se bave dizajnom, detepom, kodiranjem i sličnim stvarima su već odavno prisutni na mnogim svetskim platformama gde biduju za projekte i odlično prolaze. To je super, ali nema veze sa domaćim agencijama.

Da li su nam granice postale tesne, budući da je svakoga dana sve veći broj novih agencija? Ima li posla za sve u okviru granica?
Količina posla, a posebno njegov novčani ekvivalent se iz godine u godinu smanjuje, kao i promet u maloprodaji tako da su nama granice tesne jer ovde ima sve manje posla, za sve nižu cenu. Mislim da je i kvalitet u stalnom padu, što se vidi po kampanjama koje su u medijima. Ako poredite budžete za TV spotove iz 2010. i 2016. izgledaće kao da smo 2010. živeli u nekoj mnogo razvijenijoj zemlji, a nismo. Sve u svemu granice su nam veoma tesne i uzrok nije povećanje broja agencija već smanjivanje broja i obima kampanja i kontinuirani rast siromaštva.

Da li je, po Vašem mišljenju, iluzija da ideje “preko granice” vrede više? Šta zapravo dobijamo radom za strana tržišta?
Ideje preko granice definitivno vrede mnogo više i plaćaju se mnogo bolje. Nije u potpunosti referentno, ali je ilustrativno, to što svi državni i para državni tenderi u našoj industriji, pored toga što su namešteni i što ih po pravilu vode neobrazovani ljudi imaju kao jedini kriterijum najnižu cenu. I to je to. Beda srpske ekonomije samo lepše upakovana se odražava u srpskoj advertajzning industriji. Upravo to što putujemo i što radimo i za strana tržišta pravi razliku nas u odnosu na aktere Kusturičinog filma Underground.

Kako vidite 2017. godinu – možemo li očekivati neke pomake na kreativnom tržištu Srbije?
Biće dinamično, neki od nas će dobijati nove klijente, neki će gubiti. Ali sve će ostati u istim ekonomskim okvirima, jer Srbija je i dalje na nivou od 65% svog GDP-a iz 1990. godine. A to nije okvir pogodan za advertajzing.

Intervju uradila: Ivana Parčetić Mitić

PROJEKAT

spot_img

Anketa

Koji projekat Marketing mreže Vam je omiljen ili se rado u njega uključujete?

Oceni tekst

0,00 od 5
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Povezani tekstovi

POSTAVI KOMENTAR

Molimo unesite Vaše ime
Molimo unesite Vaš komentar!