today-is-a-good-day
Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!

PROJEKAT

spot_img

ISPRATI

Digital se još uvek jako potcenjuje u Srbiji!

Igor Grmuša, Country Manager agencije Degordian, govorio je za specijalni dodatak Nedeljnika, koliko su klijenti danas spremni da ulože u kvalitetne digitalne ideje, da li su kompanije u Srbiji svesne koliko je digitalna strategija komunikacije neophodna i koji su najprikladniji načini merenja i vrednovanja učinka digitalnih kampanja.

U decembru će agencija Degordian proslaviti šestu godinu postojanja u Srbiji. Kako biste ocenili digitalni marketing u ovom periodu? Šta se izmenilo u odnosu na to period kada je agencija počela sa radom?
Deluje da je brzo prošlo šest godina ali zapravo se mnogo toga promenilo. Tržište je napredovalo, klijenti su edukovaniji i konkurencija je jača. Skoro sve marketing (PR, BTL, kreativne, medijske i dr.) agencije su poslednjih godina počele da pružaju inhouse usluge ‘digitalnog marketinga’. Promenile su se i društvene mreže, prvenstveno Facebook koji je ubijanjem organskog dosega i izmenama algoritama, plus uvođenjem velikog broja novih formata za oglašavanje postao nešto potpuno drugačije. Pojavio se Instagram kao najbrže rastuća mreža. Twitter je skoro nestao. Influenseri su zavladali.

Koliko su klijenti danas spremni da ulože u kvalitetne digitalne ideje i kampanje? Da li klijenti još uvek posmatraju digital kao „jeftin“ kanal komunikacije u koji ne mora mnogo da se uloži?
U proseku nisu spremni, a razlozi su razni. Opekli su se, ne razumeju, smatraju da tržište još uvek nije spremno, neki kažu što da menjaju nešto što im godinama donosi rezultate i slično. Što se tiče budžeta, iako rastu iz godine u godinu, digital se još uvek jako potcenjuje i ulazi često u kategoriju ‘može to i komšijin mali poslova.

U kojoj meri su, po Vašem mišljenju, kompanije u Srbiji svesne koliko je digitalna strategija komunikacije neophodna?
Nažalost u velikoj meri nisu svesni, a agencije često nemaju dovoljno snage, možda i znanja da ih u to uvere. Ne moramo ići tako visoko i pričati o nivou strategije da bismo to videli, možemo uzeti i jednostavnije primere gde kompanije smatraju da dizajneri iz agencija koje rade OOH i print rešenja mogu da dizajniraju i lep web bez ideje o responzivnosti i čemu to služi. Izazov je što kolege u kompanijama često rade posao za troje i ne mogu dovoljno da se posvete potrebnom razvoju iz ove oblasti.

Često smo u medijima čitali i slušali da velike globalne kompanije povlače svoje oglase sa Facebooka i drugih društvenim mreža, ocenivši ih kao neefikasne. Koji su najprikladniji načini merenja i vrednovanja učinka digitalnih kampanja i posle koliko vremena kompanije mogu da vide njene efekte?
Ako pričamo o globalnim igračima, tu ima dosta politike i u pitanju su interesi koji utiču i na korišćenje određenih medija/mreža ali ako pričamo o Srbiji Facebook je, posle televizije, i dalje najmoćniji mediji. Digital ima dosta prednosti u odnosu na tradicionalne kanale. Neke od njih su mogućnost preciznog merenja i targetiranja, mogućnost optimizacije u više iteracija tokom trajanja kampanje, potrebna relativno mala ulaganja radi testiranja itd. Bitno je imati jasan i merljiv cilj i znati kome se obraćamo, a onda kroz testiratinje videti da li Facebook donosi željene rezultate ili ne. Što se tiče merenja, ako je finalna konverzija online, onda najpreciznije možemo izmeriti rezultate kampanje. Sa druge strane kod FMCG industrije ako je digital samo deo intergrisane kampanje, teško da možemo izolovati njegov uticaj ali postoje parametri kao što je npr. engagment rate koji mogu dati sliku o uspešnosti. O minimalnom trajanju kampanje je teško pričati generalno. Mi smo imali situacije da nam se klijent javi posle 5 dana jer je rasprodao sve i jednostavno nema više smisla nastavljati sa oglašavanjem ali postoje slučajevi gde je potrebno i po 6 meseci da se prođu sve faze RACE stragetije kako bi se novi proizvod pozicionirao i kampanja krenula da daje željene rezultate u prodaji.

Nedavno je agencija Degordian u Hrvatskoj pokrenula novi uslugu Digi PR. O kakvoj uslugi je reč i da li će ona biti dostupna i klijentima u Srbiji?
To je usluga koja obedinjuje influencer marketing, native oglašavanje, odnose s medijima kao i integraciju sa Social Media sektorom. Ovde bih posebno istakao uslugu native advertisinga. Premium portali odavno nude tu opciju ali postoji veliki neiskorišteni prostor kod povezivanja određenih nišnih portala i blogova sa odgovarajućim brendovima. Mi u Srbiji deo ovih usluga trenutno pružamo kroz Socila Media sektora ali planiramo u narednoj godini da oformimo Digi PR tim kako bi podigli sve na još viši nivo.

Da li možete da izdvojite trend u oblasti digitalnog marketinga koji će po Vašem mišljenju da obeleži 2019. godinu?
U Srbiji se neće ništa krupno promeniti u odnosu na ovu godinu ali ako treba da istaknem jednu stvar onda je to PWA (Progressive Web Application) koja će u značajnoj meri zameniti razvoj native mobile aplikacija. Uprošteno rečeno korisnici će moći da stave shorcut ikonicu od željenog weba na svoj smartphone bez da im aplikacija zauzima mermoriju, a vlasnik weba će imati mogućnost da koristi većinu opcija koje pruža i native mobilna aplikacija kao što je npr. slanje notifikacija korisnicima. Sa druge strane klijenti neće morati da ulažu novac u skup razvoj aplikacija za iOS i Android operativne sisteme, kao ni da troše budžete za ubeđivanje korisnika da odvoje vreme i memoriju za preuzimanje njihove aplikacije.

PROJEKAT

spot_img

Anketa

Koji projekat Marketing mreže Vam je omiljen ili se rado u njega uključujete?

Oceni tekst

0,00 od 5
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Povezani tekstovi

POSTAVI KOMENTAR

Molimo unesite Vaše ime
Molimo unesite Vaš komentar!