Danas slavimo!

Osam godina. Proletelo. Osećaj je takav, ali…

SKROMNA 2012.
Pre tačno osam godina, na portalu Marketing mreža osvanuli su prvi tekstovi. Tog 16. januara 2012. godine portal je posetilo više od četiri hiljade jedinstvenih posetilaca. Taj broj je obećavao!

Te 2012. godine u Srbiji i regionu već je postojalo nekoliko medija (uglavnom štampanih) koji su se bavili tržištem marketinških komunikacija. Njihov ugled, reputacija i prepoznatljivost bili su na zavidnom nivou. Ipak, u tom trenutku sa svoje 24 i nepunih pet godina iskustva u novinarstvu, bila sam sigurna da na tržištu ima prostora za još jedan kvalitetan medij (ali ovoga puta online medij).

Počeli smo skromno. Skromno u svakom smislu – od dizajna logotipa i web stranice do ulaganja u promociju sadržaja i portala. Te prve godine, nije bilo lako. S obzirom da sam tek završavala master studije, da sam u Beogradu živela tek nešto više od godinu dana i da sam bila na početku karijere, nisam poznavala mnogo ljudi (posebno ljudi iz sveta marketinga). Kada si „no name“ u struci kojom želiš da se baviš, imaš sajt koji je počeo sa radom pre nekoliko nedelja, zakazati sastanak sa nekim direktorom agencije ili direktorom marketinga bio je kao loto dobitak.

Do informacija u toj prvoj godini dolazili smo prilično teško. Bilo je teško motivisati agencije da šalju vesti o kampanjama, a kamoli dobiti intervju. Prognozirali su da ćemo se ugasiti nakon nekoliko meseci.

Podsmesi i nepoverenje – obeležila su tu 2012. godinu. Oni nisu, ali mi jesmo – verovali da ćemo uspeti! Verovali smo u volju, energiju i ogromnu želju da menjamo stvari i kreiramo trendove.

PREŽIVELI PRVU!
Došao je i prvi rođendan Marketing mreže. Bili smo izuzetno ponosni na rezultate koje smo postigli u prvog godini. Portal je na dnevnom nivou posečivalo između 900 i 1.200 jedinstvenih posetilaca, preko 1.200 kolega prijavilo se na naš newsletter, na Facebooku smo imali oko 1.200 lajkova, a na Twitteru oko 1.000 pratilaca. Bili smo medijski partneri velikom broju festivala i konferencija u Srbiji i regionu, a kolege su počele da prepoznaju Marketing mrežu kao relevantan regionalni medij u oblasti marketinških komunikacija.

U septembru 2013. godine Marketing mreža dobija svoj novi vizuelni identitet i logo, koji je kreirala mlada dizajnerka Hella Mentuš, kao i novi sajt. Rekla bih da je to možda bio prvi prelomni trenutak u našem daljem razvoju. Ubrzo zatim, došli su i prvi klijenti, a uspostavljena su i prva partnerstva koja traju i danas.

Za razliku od prvog, za drugi rođendan, dobili smo ogroman broj čestitki od kolega iz celog regiona. „Marketing mreža pruža znatan doprinos razvoju kreativne industrije u regionu„, „Marketing mreža je nezaobilazno štivo za zaposlene u agencijama…“, „Marketing mreža jedan je od najboljih marketing portala u regionu i vrlo važan međunarodni medijski partner…„, „Moj tim i ja bili smo veoma srećni što smo pronašli pouzdanog i profesionalnog partnera…“ – samo su neke od poruka koje smo dobijali tog januara 2014. godine.

Pozicioniranje na regionalnom nivou, razvoj i učvršćivanje saradnje sa agencijama i kompanijama – obeležile su 2013. i 2014. godinu.

GODINA VELIKOG POMAKA
Bližio nam se treći rođendan. Znali smo da moramo da napravimo korak napred. Sad ili nikad!

Krajem decembra 2014. godine, a povodom trećeg rođendana, najavili smo prvi regionalni forum komunikacionih lidera IZAZOV 2015, interaktivni B2B događaj, prvi ovog tipa u regionu, namenjen isključivo profesionalcima iz oblasti marketinga, odnosa s javnošću i digitalnih komunikacija iz kompanija i agencija. S obzirom na veoma kratko vreme do događaja, koji je bio zakazan za 25. i 26. februar 2015. godine u novootvorenom hotelu Radisson Blu Old Mill, nismo imali vremena da izradimo sajt događaja. I pored toga, kotizacije su rasprodate za samo tri nedelje!

U tom trenutku, za razliku od Hrvatske i Slovenije gde nacionalni festivali postoje već nekoliko godina, Srbija nije imala svoj (sem dodela nagrada strukovnih udruženja). Odluku da organizujemo prvi nacionalni festival KAKTUS doneli smo vrlo brzo (ali ne jednostavno). Nisam bila sigurna da li je 2015. godina pravi trenutak za festival. Ispostavilo se da jeste! KAKTUS 2015 održan je 29. i 30. oktobra u Madlenianum Opera i Theatre. U Beograd smo doveli preko 10 vrhunskih stručnjaka iz svih krajeva sveta, a za nagrade KAKTUS konkurisalo je ukupno 27 agencija i preko 50 kompanija sa 113 projekata.

U među vremenu, između dva velika događaja, organizovali smo i mesečne rADionice, na kojima su kolege iz agencija i kompanijama mogle da razmenjuju mišljenja na različite teme iz struke. Tokom 2015. godine organizovano je 7 zanimljivih rADionica, a koje su vodili domaći i regionalni stručnjaci.

Uspešni događaji i druga velika prekretnica u razvoju poslovanja Marketing mreže – obeležili su 2015. godinu.

POZICIONIRANJE
Povodom četvrtog rođendana i predstojećeg drugog po redu foruma komunikacionih lidera IZAZOV 2016, Marketing mreža započela je 2016. edukativnom kampanjom koja je ima za cilj afirmaciju struke u opštoj javnosti. Ideja je bila da ovom kampanjom običnim građanima približimo kreativnu industriju i podignemo svest o značaju marketinga i komunikacija za poslovanje, pa samim tim i za privredu Srbije. Kroz OOH kampanju pitali smo građane Beograda – Da li ste znali da je kreativna industrija jedna od najbrže rastući segmenata srpske privrede? Da li ste znali da kreativna industrija ima snažan izvozni potencijal, sa preko 25% rasta izvoza godišnje? Da li ste znali da 4% građana Srbije radi u kreativnoj industriji?

Početkom marta 2016. održan je drugi po redu IZAZOV 2016, a krajem oktobra KAKTUS 2016. Znatno veći, uspešniji i kvalitetniji, sa visoko postavljenim standardima.

Pozicioniranje i razvoj projekata – obeležili su 2016. godinu.

MALI JUBILEJ
2017. Godina našeg malog jubileja. Teška godina za celu struku, pa i za nas. Nastavili smo sa istraživanjima tržišta, saradnjom i umrežavanjem kompanija i agencija. Neke saradnje smo okončali, neke nove započeli i nastavili.

Povodom 5. rođendana, organizovali smo humanitarnu akciju #KampanjaNaDar. Ideja ove akcije bila je da se uključe sve zainteresovane agencije koje žele da daju kreativni doprinos zajednici, malim socijalnim preduzećima i udruženjima, sa ciljem da se ukaže na značaj naše struke i socijalnih preduzeća za razvoj privrede Srbije. U kampanju je bilo uključeno čak 17 agencija iz Srbije i 17 socijalnih preduzeća, a pokrenuta su i neka važna pitanja za naše društvo u celini.

Godina je bila puna izazova, a mi smo na nju odgovorili trećim forumom IZAZOV 2017 i trećim festivalom KAKTUS 2017. Sećam se momenta kada je 20. septembra 2017. godine zatvoren konkurs za prijavu radova za nagrade KAKTUS. Bilo je prijavljeno 124 projekta. WOW, najviše do tada! Samo nekoliko sati nakon oduševljenja usledilo je razočarenje… Možda će ovaj kratak dijalog objasniti zašto.

„Šta je sa tobom? Izgledaš kao da ti je neko umro.“
„Jeste. Umrla je kreativna industrija u Srbiji.“
„Da li ti je to neko blizak?“
„Jako.“ (muk)

Nisam mogla da se otrgnem utisku. Nisam mogla da odgovorom na pitanjem ZAŠTO. Bila sam na ivici da žiriju predložim ili da svima dodelimo nagrade ili nikome. Utisak je bio toliko snažan da je i moj uvodni govor na otvaranju festivala bio veoma emotivan i kritički za sve nas. Mnogi ga se i danas sećaju.

Neizvesnost, preispitivanje odluka, razočarenja i veliki planovi za budućnost – obeležili su 2017. godinu.

INAT I BUNT
Hrabro smo zakoračili u 2018. Znali smo da će ona biti drugačija, a mi odlučniji i buntovniji.

Te godine, IZAZOV 2018 bio je možda najveći i najbolji do tada. Osetila se neka nova energija u vazduhu. Pokrenuli smo razgovor o transparentnosti struke – temu o kojoj se samo šaputalo u prethodnim godinama. Agencije i kompanije su otvorenije razgovarale o međusobnim i problemima struke. Kao da smo svi zajedno imali više hrabrosti nego ranijih godina… Zašto? Možda zato što pune četiri godine „teramo“ struku da govori o problemima i izazovima, pozivamo na dijalog kompanija i agencija, ali i nudimo rešenja. Možda zato što je stvarno dosta bilo ćutanja i trpljenja. Možda zato što smo svi zajedno želeli bolje uslove na tržištu, bolje poslovno okruženje, zdraviju konkurenciju.

U aprilu iste godine pokrenuli smo studiju Agency Report, temeljnu i dubinsku analizu tržišta i agencija koje posluju u Srbiji u oblasti tržišnih komunikacija, koja ima za cilj sticanje uvida o stanju na tržištu, sakupljanje transparentnih podataka i rangiranje agencija po različitim kriterijumima prema poslovnim rezultatima u prethodnoj godini. Ovaj projekat je naišao na veliki otpor od strane agencija, a sa druge strane na veliko oduševljenje kompanija. Bez obzira što smo svi bili spremniji da govorimo i zagovaramo transparentnost tržišta, što smo svesni da jedan ovakav projekat i dugoročno praćenje tržišta može doneti korist celoj industriji, objasniti neke pojave i ukazati na trendove, suštinski, kao struka, nismo bili spremni za taj korak. #AgencyReport18 pokazao je da u Srbiji posluje 288 agencija (bez preduzetnika), a 74 njih je bilo spremno da kroz online upitnik pošalje svoje podatke.

U odnosu na prethodnu godinu, 2018. je za kreativnu industriju u Srbiji bila znatno bolja. Na konkurs za nagrade KAKTUS 2018 bila su prijavljena 132 projekta i nagrađeni su zaista veoma kvalitetni projekti.

Godina je završena lansiranjem inovativne poslovne platforme AdNetwork koja ima za cilj da pomogne agencijama i kompanijama da prepoznaju jedni druge kao potencijalne partnere i uspostave saradnju, kao i da omogući agencijama iz Srbije i regiona izvoz ideja, pre svega, na američko tržište. Ova platforma logičan je sled u razvoju poslovanja, s obzirom da Marketing mreža od 2018. nudi uslugu pitch konsaltinga kompanijama i pomoć u pozicioniraju i repozicioniranju agencijama.

Inat i bunt, (ne)spremnost tržišta i razvoj dugoročnih projekata – obeležili su 2018. godinu.

VIŠE NISMO SAMO PORTAL
Godina 2015. bila je druga, 2018. treća, a 2019. četvrta prekretnica u razvoju poslovanja Marketing mreže. Pokrenuli smo nove usluge, nove projekte koji više nisu samo događaji i online medij.

Obeležili smo 5. rođendan foruma IZAZOV i 5. rođendan festivala KAKTUS. Oba događaja pokrenula su nekoliko važnih tema o kojima će se još pričati u narednim godinama. Festival KAKTUS 2019 prvi put otvorio je svoja vrata mladim talentima kroz KAKTUS Talents takmičenje. U okviru festivala KAKTUS, organizovali smo i edukacije i mentorske sesije za MarTech i AdTech startape. Marketing mreža od 2019. godine pruža podršku startapima da pokrenu i prošire svoje poslovanje u Srbiji i svetu, olakšavamo im pristup mentorstvu i razvijamo programe za ubrzavanje rasta i privlačenje domaćih i stranih investicija.

#AgencyReport19 više nije „bauk“ za agencije. Kroz upitnik, svoje podatke o poslovanju poslale su 102 agencije. Napredujemo (iako uvek ima izuzetaka)!

U junu 2019. pokrenuli smo The Studio, koji nudi audience-driven video sadržaj –  video vesti, intervjue sa domaćim, regionalnim i svetskim stručnjacima, video tutorijale, kao i zanimljive edukativne sadržaje. Pored toga, The Studio nudi uslugu kreiranja kratkih dokumentarnih, kao i korporativnih filmova i drugog video sadržaja za kompanije i agencije na tržištima Srbije, regiona i SAD-a. The Studio je dugoročan projekat Marketing mreže, a svoj puni sjaj doživeće u 2020.

Tokom letnjih meseci, dok je većina kolega bila na odmorima, mi smo vredno radili i pripremali projekat o kome struka priča već puna 4 meseca, koji je (najiskrenije) izazvao interesovanje kolega kao ni jedan naš projekat do sada. U pitanju je ADBOOKA! Moderna, ekskluzivna publikacija na više od 160 strana, koja sadrži samo najkvalitetnije autorske tekstove, intervjue, analize iz svih oblasti integrisanih kominikacija, kao i studije slučaja najkreativnijih i najnagrađivanijih kampanja iz celog regiona. U kreiranje sadržaja za prvo izdanje uključilo se preko 100 kompanija i agencija iz celog regiona. Ovogodišnje izdanje publikacije objavljeno pod sloganom „Advertising can change the world!“ Adbooka će izlaziti jednom godišnje, a ima za cilj afirmaciju struke, isticanje talenata i potencijala, ali i edukaciju i unapređenje kreativne industrije u celom regionu. Elektronsko izdanje projekta ADBOOKA biće ažurirano tokom cele godine i predstavljeće riznicu znanja i inspiracije. Pored toga, publikacija ima i humanitarni karakter, a do sada je socijalnim udruženjima u Srbiji donirano preko milion dinara.

IDEMO DALJE, UVEK SA ISTIM CILJEM
Godina 2020. Imamo puno planova, ideja, planiranih projekata…

Jedan od njih je i šesti po redu forum IZAZOV 2020, koji će biti održan 30. i 31. marta u hotelu Mona Plaza u Beogradu pod sloganom „Don’t beautify the world, CHANGE IT!„, čime šaljemo jasnu i veoma snažnu poruku struci. To nije poziv da činimo čuda i nemoguće, već da u realnim okvirima menjamo industriju kojom se bavimo i okruženje u kojem živimo. I da počnemo već danas, iz svog dvorišta.

Kao i svih ovih 8 godina do sada, Marketing mreža nastaviće da radi transparentno, ali i odgovorno, pre svega prema struci. I uvek sa istim ciljem – unapređenja i razvoja tržišta marketinških komunikacija u celom regionu!

I za kraj… Verovatno ste primetili da je ceo tekst u prvom licu množine. Marketing mreža je upravo to, jer bez Vukove podrške Marketing mreža ne bi bila to što jeste!

 

Ivana Parčetić Mitić
Osnivač i CEO, Marketing mreža


Oceni tekst

3,17 od 5
Loading...

Komentari