Marketing mreža pokrenula je seriju tekstova BUSINESS AND TRENDS 2018, u kojima direktori agencija iz Srbije ocenjuju godinu za nama i daju prognoze za narednu. Naš sagovornik ovoga puta bio je Nenad Milić, CCO agencije Havas Media Adriatic.
Kako biste ocenili godinu za nama u oblasti tržišnih komunikacija u Srbiji? Koliko je ona bila (ne)uspešna za agencije u Srbiji?
Ocenio bih 2018. godinu kao osetno uzbudljiviju i zanimljiviju u odnosu na prethodne godine. Mislim da su mnoge agencije imale smelije i efikasne kampanje, kao i da su klijenti isto tako bili malo odvažniji i spremniji za preuzimanje većeg rizika. S druge strane, naše tržište je i dalje jako tradicionalno orjentisano i tu se mora napraviti iskorak u uvođenjeu i primeni inovacija. Mreža kojoj mi pripadamo, Havas Group, se u svetu profilisala kao jedan od lidera u tome i mi svakako težimo da sve te pozitivne aspekte primenimo i kod nas.
Koje trendove ili izazove možemo da očekujemo u 2019.?
Imajući u vidu da se, na globalnom nivou, naša industrija već neko vreme posmatra kao «jedan veliki usnuli meda», nema sumnje da će i kod nas 2019. godina biti obeležena ukoliko bude aktivnostima koje se budu fokusirale na njegovom «razbuđivanju». Tu pre svega mislim na primenu jedne svojevrsne fuzije na relaciji advertazing/mediji/digital/content/entertainment gde je u svetu ovaj spoj već postao sinonim za novu vrstu integrisanih komunikacija.
U tom kontekstu, naveo bih dva primera na ovu temu koji jasno pokazuju u kom smeru se na svetskom nivou kreću ovi trendovi i tržište. Grupacija Vivendi je u 2017. godini postala većinski vlasnik Havas Group i time postala svojevrsni konglomerat svih gore navedenih pojmova jer je u isto vreme vlasnik i kompanija kao što su Universal Music Group, Canal+, Gameloft i Dailymotion. Ove godine je tom putanjom krenuo i Sir Martin Sorell jer je letos nadmašio svoju nekadašnju kuću WPP u akviziciji izuzetno poznate kreativno digitalne produkcijske kuće MediaMonks.
Poslovni savet – kako da agencije bolje posluju u 2019.? Šta je potrebno da uradimo na nivou struke, agencije, pojedinca?
Voleo bih da vidim veću saradnju agencija na temama od zajedničkog interesa kao što su uslovi na tržištu i odnosima sa državom i zakonodavstvom. Imamo odličan primer toga u susedstvu gde je hrvatska HURA jedna izuzetno uticajna organizacija koja na sjajan način doprinosi stanju u indsutriji i u struci. Svi zajedno, takođe, treba više da cenimo svoj rad. Ne dajte da kreativnost postane valuta za potkusurivanje u stalnim naporima da se dođe do novih poslova i klijenata.