BUSINESS AND TRENDS 2018: Digitalne agencije će se u potpunosti transformisati u kreativne agencije!

Marketing mreža pokrenula je seriju tekstova BUSINESS AND TRENDS 2018, u kojima direktori agencija iz Srbije ocenjuju godinu za nama i daju prognoze za narednu. Naš sagovornik ovoga puta bio je Goran Jankuloski, Managing Partner u agenciji Žiška.

Kako biste ocenili godinu za nama u oblasti digitalnih komunikacija u Srbiji? Koliko je ona bila (ne)uspešna za digitalne agencije u Srbiji?
Kako se na srpski prevodi “Rising tide lifts all boats”? Ova godina je obeležena velikim samopouzdanjem biznisa koji su stabilno povećavali svoja ulaganja. Sa te strane, veoma sam srećan što smo osnovali agenciju 2016. godine, a ne 2008. godine.

To je blagotvorno delovalo na mnoge u ovoj industriji. Mislim da je prosečan “onaj mali za Facebook” u agenciji ili korporaciji disao malo lakše, radio malo pametnije stvari sa više vremena. Dodatno, ove godine nismo imali veliki trend koji je iz korena promenio prIstup digitalu, kao live stream 2017. godine, video produkcija 2016. godine i influencer marketing u 2015. godini. Ove godine smo se bavili pretresom svega čime se bavimo i poboljšali se na svakom polju. Na primer, konačno su veliki lokalni brendovi stigli na Instagram. Većina je čak i odvojila budžet za prave fotke! Neki još uvek lepe proizvod na stock uz malo senke, ali evo i oni ovih dana gledaju DSLR aparate na kupujemprodajem.

Najveći neuspeh je bio nedostatak ambicije. Nama deluje da se prethodnih godina dosta budžeta ulagalo u velike projekte koji nisu dali velike rezultate, dok ove godine klijenti prilaze daleko opreznije celom ovom eksperimentu zvanom Internet. To se donekle vidi i po nagradama. Nekada najveće digital nagrade odlaze intergrisanim, a realno ATL kampanjama, jer digital projekti ne mogu da pariraju ambiciji – komunikacijskoj i budžetskoj.

Koje trendove ili izazove u oblasti digitalnih komunikacija možemo da očekujemo u 2019.?
Facebook će nastaviti da umire. Biće to preduga monodrama u kojoj ćemo se i dalje držati za 100.000 zaludnih korisnika koji će lajkovati sve što im izađe na feed. Masa, odnosno raja, odnosno prosečni potrošači, emigrirali su na Instagrame, Instagram story-e, YouTubove, Vibere. Nekih metrika će biti, koliko možemo da im verujemo posle svih dobro publikovanih skandala oko brojeva. Ko prati konverzije može da očekuje sve veću cenu.

Što budemo povratili od ambicije, preliće se na Instagram. Delom jer Facebook Inc. neće tako lako umreti – budžeti će se samo preseliti sa Facebooka na Instagram. Međutim, mesta za ambicioznost i dalje ima: pogledajte samo koliko pratilaca imaju brendovi koji prodaju ručno pravljene stvari – zašto se onda veliki brendovi zadovoljavaju se negde ispod 10.000 pratilaca?

Insta story je totalno drugačija mreža od Instagrama. Neki ljudi više koriste feed, neki story. To znači da iako je baza korisnika nominalno ista, realno nije. Insta story ima ogroman potencijal, ali nažalost pretpostavljamo da naredne godine neće postati relevantan kanal, iz dva razloga: metrika i budžet. Pošto story nestaje posle 24 sata, i nema engagement ne izgleda impresivno u izveštaju kao recimo 10.000 lajkova. Takođe, ne može se u svakom trenutku prelistati i pokazati kolegama. Volimo da mislimo da nas takve trivijalnosti nikad ne bi odaljile od potencijalno kvalitetnog kanala, ali naše iskustvo govori drugačije. Pored toga, treba ubediti sve u lancu odlučivanja da je potreban još ceo jedan budžet za produkciju, na istoj mreži. Zato će ovo ostati mreža za neke niša brendove.

… i ništa od ovoga neće biti bitno jer:

Digitalne agencije će se u potpunosti transformisati u kreativne agencije. Dani UGC konkursa, sitnih aktivacija i videa sa sitnom animacijom od par sekundi su prošli. Da bi bilo koja digitalna kampanja bila zapažena, potrebno je veliko ulaganje. Brendovi se neće odlučiti za tolika ulaganja bez pristupa kreativi sa kojim su navikli da rade TV reklame. Međutim, te kampanje će i dalje živeti ili umirati u zavisnosti od toga da li se uklapaju u način na koji se ponašamo online.

Poslovni savet – kako da agencije bolje posluju u 2019.? Šta je potrebno da uradimo na nivou struke, agencije, pojedinca?
Nisam siguran da bih savetovao agencijama da bolje posluju u 2019. godini. Ako tačno predviđamo trend da će digitalne agencije postati kreativne, onda to zahteva dosta dodatnog ulaganja – bilo kroz zapošljavanje novih i drugačijih kadrova, bilo kroz vreme odvojeno za razvoj, edukacije i vežbanje novih procesa. Tako da, mi ćemo poslovati lošije naredne da bismo poslovali bolje u 2020. godini.


Oceni tekst

4,16 od 5
Loading...

Komentari