Marketing mreža pokrenula je seriju tekstova BUSINESS AND TRENDS 2018, u kojima direktori agencija iz Srbije ocenjuju godinu za nama i daju prognoze za narednu. Naš sagovornik ovoga puta bio je Miro Antić, Partner u agenciji M2Communications.
Kako biste ocenili godinu za nama u oblasti tržišnih komunikacija u Srbiji? Koliko je ona bila (ne)uspešna za agencije u Srbiji?
Kada se osvrnemo na 2018., kao da su prošle tri godine, a ne jedna. Toliko je bila intenzivna i uzbudljiva. Strateški je bila u znaku definisanja nove vizije i plana daljeg razvoja poslovanja. M2Communications se sve bolje pozicionira, a rad agencije se već sada dobro kotira na velikm tržištima. Ostvarili smo primetan uspeh na nekoliko međunarodnih festivala i to u izuzetno jakoj konkurenciji – od regionalnih festivala, preko Moskve, San Dijega, pa do BEA World festivala u Portugalu, sa kojeg smo doneli prvog bronzanog slona u region. Trudimo se da igramo u svetskoj ligi, okruženi najboljim projektima koje industrija može danas da ponudi.
Krajem godine smo otvorili studio za kreiranje kreativnog entertainment sadržaja, a u planu je i formiranje grupacije komplementarnih kompanija koje bi poslovale pod jednom kapom. Na ovaj način planiramo da postavimo ozbiljan temelj za širenje na internacionlanom planu, a prvi regionali „office” biće otvoren u Crnoj Gori, početkom 2019. godine.
Deluje da je godina generalno bila solidna i da su agencije mahom dobro poslovale. Ali opet, svako se bori za sebe, na svoj način, tržište je malo i samo oni koji gledaju dalje od granica regiona i ulaze u nove poslovne poduhvate mogu računati na ozbiljniji rast u budućnosti. Ostali će zavisiti od makro-ekonomske situacije, političkih prilika, a svoj poslovni uspeh će bazirati na borbi za klijente i manji ili veći udeo na tržištu.
Koje trendove ili izazove u oblasti Event Managmenta i BTL-a možemo da očekujemo u 2019.?
S obziom na to da ne poslujemo samo na polju tržišnih komunikacija, već u entertaniment, MICE i experience design sektoru, svedoci smo veoma zanimljivih tendencija i razvoja sjajnih tehnoloških rešenja. Danas govorimo o marketingu u digitalnom svetu i shodno tome, trendovi u industriji se najpre vezuju za tehnološke inovacije. Tehnologija igra veoma važnu ali nije presudna kada su experiential marketing ili event industrija u pitanju. Rešenja koja planiranje i efikasnije upravljanje procesima u toku pripreme ili realizacije određenog događaja čine efikasnijim imaju veliki značaj, a live data kroz strateško praćenje posećenosti ili ponašanja potrošača će postati jedan o ključnih alata. Nažalost, malo toga novog i impresivnog će biti viđeno na lokalnom tržištu. Daleko smo još od svesnosti, spremnosti i sredstava za primenu potpuno novih tehnologija. Ipak, važno je razumeti da bilo koji trend ili inovacija nemaju smisla kada se koristie zarad njih samih i instant efekta, već samo ukoliko se ubace u pravi kontekst, odnosno ako su podređeni realizaciji dobrih strategija ili ideja i postoje kao deo kavalitetno osmišljenog koncepta.
Event ROI je velika tema u svetu. Zanimljivo je pratiti kako se iz godine u godinu razvijaju sve bolje metodologije koje pomažu sagledavanju ciljeva i merenju rezultata u segmentu live komunikacija. Jedan od većih izazova je edukovati domaće tržište da BTL kao pojam, zapravo, više ne postoji. Recidiv prošlosti, akronim koji danas u svetu ne znači ništa. Nažalost navike i potreba da se ne objašnjava mnogo nas nekako teraju da ga i dalje koristimo.
Poslovni savet – kako da agencije bolje posluju u 2019.? Šta je potrebno da uradimo na nivou struke, agencije, pojedinca?
Ono što mogu da savetujem je da se svi dobro odmorimo, opustimo i uživamo tokom praznika, a da nam predstojeća 2019. donese još bolje dane i više uspeha.