Marketing mreža svake godine objavljuje seriju tekstova BUSINESS AND TRENDS, u kojima direktori agencija, direktori marketing i komunikacija ocenjuju godinu za nama i daju prognoze za narednu. Naš sagovornik ovoga puta bio je Milivoj Đorđić, General Manager – Adria region, SmartPoint Adria.
Kako biste ocenili 2022. godinu u oblasti tržišnih komunikacija u Srbiji? Gde smo, a gde želimo da budemo?
2022. godina je bila uspešna godina. Kao i 2021. osetilo se povećanje potrebe za tržišnim komunikacijama u svim oblastima i to je dalo rezultate svim agencijama koje rade svoj posao predano i kvalitetno. Smartpoint je rastao u svim uslugama koje nudi, a naročito se beleži rast u sektoru digitalnog marketinga, PR-a i event managementa. Regionalno, Smartpoint je nastavio da širi poslovanje, naročito u Hrvatskoj gde u 2023. očekujemo još veći rast.
2022. bih takođe opisao kao veliki “come back” event management-a. Kako se korona i zvanično povukla sa radara, kompanije su poželele da se ponovo druže sa svojim partnerima, pa se beleži značajan rast B2B događaja kao i korporativnih proslava. U periodima maja, septembra, ali i decembra, gotovo je bilo nemoguće naći dobro mesto za organizaciju konferencija u regionu ukoliko to mesto nije bilo barem mesec dana unapred rezervisano.
Naš cilj je da nastavimo u pravcu u kom smo krenuli. Strategija koju smo odabrali daje dobre rezultate. Sledeće godine još više ćemo se baviti našim ljudima i timovima jer verujem da people first model nikako ne sme da bude “buzzword” nego ozbiljno obećanje zaposlenima da nam i te kako na prvom mestu.
Ko su changemakeri u advertising industriji u Srbiji?
To su ljudi koji su predani da rade, konstantno uče, ali i da se menjaju. Neko bi rekao – talentovani ljudi. Lično smatram da kao i u sportu, tako i u advertisingu, 99% je rad i učenje, dok je 1% talenat, tako da treba jasno da prihvatimo da rad sa talentovanim ljudima ne podrazumeva ispunjavanje njihovih želja u cilju “dobijanja” njihovog talenta zauzvrat, nego rad, učenje i mentorstvo u izazovima i situacijama gde je njihov talenat changemaker.
Agencije koje poseduju takve ljude i koje kvalitetno rade sa takvim ljudima, su changemakeri.
Na koji način doprinosite razvoju struke (lično i kroz svoj rad u agenciji/kompaniji)?
Ove godine Smartpoint je najviše uložio u ljude. Kao jednu od opasnosti koju smo uvideli prilikom zapošljavanja novih ljudi je priča koja prati marketinške agencije, a to je da se ljudi izrabljuju, da se radi za male plate, da je kolegijalnost na izuzetno niskom nivou itd. Smatram da je moj najveći doprinos to da Smartpoint napravim agencijom koja je potpuno suprotna od ovoga i da pomognem u razbijanju ove situacije na tržištu kako bi agencija bila mesto za karijeru, a ne usputna stanica.
Šta smo konkretno uradili: konstantna saradnja sa vrhunskim HR stručnjacima, privatno zdravstveno osiguranje za zaposlene, angažovanje vrhunskih predavača, definisanje vrednosti kompanije koje proističu iz njenih zaposlenih a ne menadžmenta, isticanje naših ljudi u medijima, konferencijama i društvenim mrežama…I to nije sve, jer tek smo počeli.
Trend koji će obeležiti 2023. godinu…
Mislim da ćemo se sve više okretati ka alatima koji će nam pomoći da automatizujemo/ubrzamo naše procese. Chat GPT je će sigurno pomoći agencijama ne toliko da kreiraju svoje sadržaje, nego da ubrzaju procese istraživanja. Alati sa project management i kolaboraciju postaju sve intuitivniji i njihovo korišćenje će zasigurno učiniti rad još efikasnijim. Možda je zapravo efikasnost to što će obeležiti 2023.
Od 2023. očekujem…
Očekujem da će tržište nastaviti da raste I da će kompanije koje imaju jasno definisanu strategiju, ali I inovativnu egzekuciju biti još uspešnije I nastaviti svoj rast.
Za kraj, svim marketarima u Srbiji, želim srećnu i uspešnu 2023!