Marketing mreža svake godine objavljuje seriju tekstova BUSINESS AND TRENDS 2020, u kojima direktori agencija iz Srbije i regiona ocenjuju godinu za nama i daju prognoze za narednu. Naša sagovornica ovoga puta bila je Marija Joksimović, Managing Director, SVA New Concept.
Kako biste ocenili godinu za nama u oblasti tržišnih komunikacija u Srbiji? Šta nas je naučila kriza 2008. a šta kriza 2020.?
Godina je bila intenzivna u svakom smislu i biće i dalje. Krize 2008 i 2020 su različite po svojim karakteristikama. Iako obe imaju veliki finansijki uticaj i neizvesnost kao zajednički činilac, kriza koja je uslovnjena Covid 19 dodatno utiče na psihu i na odnose što neizvesnost proširuje van granica finansijskog uticaja. Da smo kao pojedinci i kao industrija naučili mnogo do sada, jesmo i tek ćemo učiti. Faleksibilnost i brza adaptacija na novonastale situacije su verovatno presudne u ovakvim vremenima.
U našoj struci poznata je fraza „Make the LOGO bigger“. Kad sagledate našu industriju u godini za nama, čime biste zemenili reč LOGO?
HUMANS – mislim da je 2020. godina doprinela humanosti u industriji iz više perspketiva. Neki brendovi su pokazali human aspekat kroz svoje akcije koje su sprovodili tokom godine, a sa druge strane su sve kompanije prilično povele računa o svojim zaposlenima gde je to očuvanje odnosa ka ljudima na prvom mestu u jednoj ovakvoj godini.
Kako biste ocenili međuljudske odnose u advertising industriji u Srbiji? Postoji li, po Vašem mišljenju, solidarnost u struci?
Međuljudski odnosi u advertisingu se ne razlikuju od drugih industrija. Ova godina i sve što nas je snašlo u njoj je sigurno omekšala veze i počeli smo više da se okrećemo ka ljudima nego što je bila praksa do sada. A solidarnost postoji, to se i pokazuje u proteklim mesecima na raznim nivoima.
Na skali od 1 do 10 – koliko je advertising danas cenjena struka u Srbiji?
6- mlađe generacije više ne ne ocenjuju advertising kao veoma poželjnu struku i nemaju percepciju o ovoj struci kao nešto što je ‘glamurozno i poželjno za rad’ kakva je ranije bila percepcija advertising industije. IT je postala poželjna industrija koja je sad preuzela karakteristike kakve je advertising imao nekada.
Od 2021. očekujem…
… da bude intenzivna kao I ova. Tehnologija će da ubrza dosta procesa I da natera pojedince I kompanije da se još više prilagode digitalnom svetu. Promene u komunikaciji su neminovne I okretanje ka humanom u poslovanju će biti neophodno. Svakako će biti zanimljivo i turbulentno jer kriza i dalje traje i tek kada vidimo pandemiju pri kraju ćemo moći da pričamo o stvarnim planovima i efektima koje je ova pandemija donela.