Marketing mreža pokrenula i ove godine seriju tekstova BUSINESS AND TRENDS 2020, u kojima direktori agencija iz Srbije i regiona ocenjuju godinu za nama i daju prognoze za narednu. Naš sagovornik ovoga puta bio je Bojan Stankov, Managing Director, Communis DDB.
Kako biste ocenili godinu za nama u oblasti tržišnih komunikacija u Srbiji? Šta nas je naučila kriza 2008. a šta kriza 2020.?
Mislim da nije moguće za 2020. dati uobičajenu ocenu, posebno ne neku prelaznu, jer je ista apsolutno van svih nama iskustveno poznatih standarda ili normi. I pored toga što je već pokazala svoj negativan potencijal kao i našu sposobnost adaptacije, verujem da će nas kriza iz 2020. tek naučiti nečem novom jer je za razliku od one iz 2008. koja je bila samo ekonomska ova danas i egzistencijalna, u bukvalnom smislu krize života kao takvog.
U našoj struci poznata je fraza „Make the LOGO bigger“. Kad sagledate našu industriju u godini za nama, čime biste zemenili reč LOGO?
Poverenje. To je ono što nam je veoma potrebno i što je ključno u našoj industriji, a verujem da će tek biti u narednim godinama. Neophodno je da imamo veće poverenje u struku, znanje, iskustvo, ljude koji rade ovaj posao, kreativne ideje, ali i da našim delovanjem kreiramo što veče poverenje potrošača u brend, kompaniju, komunikaciju. I da bi sve to imalo svoj funkcionalni smisao, apsolutno verujem da je neophodno da to poverenje bude obostrano. Dakle, što se mene tiče „Make the TRUST bigger“.
Kako biste ocenili međuljudske odnose u advertising industriji u Srbiji? Postoji li, po Vašem mišljenju, solidarnost u struci?
Solidarnost je veća nego ikada i to je ono što je dobro u svemu ovome. Bilo bi još bolje da su i zvanični kanali komunikacije, kroz razlčita udruženja i asocijacije, učestaliji. Verujem da bi nam to svima pomoglo u cilju veće interne informisanosti i podrške.
Na skali od 1 do 10 – koliko je advertising danas cenjena struka u Srbiji?
Različiti parametri diktiraju i ocenu struke, ali ako uzmemo neke opšte u obzir recimo da je to solidna petica. Verujem i da naša struka svakako zaslužuje da bude više cenjena. No, mislim i da je za nas pitanje zašto to nije tako jer mi smo ti koji bi trebalo da budu eksperti za marketing, imidž… zar ne? Možda razlog leži i u tome što se u datim okolnostima više bavimo našim ličnim interesima i potrebama nego interesima struke kao takve, a opet i to je donekle normalno jer je odredjeno celokupnim društvenim i ekonomskim sistemom u kome živimo.
Od 2021. očekujem…
… da bude sve kako treba i da olako ne prihvatamo pogrešna rešenja, kukavičku hrabrost, prevarenu vernost, ohrabrenu slabost, snagu i mekotu, uslovnu slobodu.