today-is-a-good-day
Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!

PROJEKAT

spot_img

ISPRATI

Beogradska nedelja dizajna pomera granice

Sedma po redu Beogradska nedelja dizajna biće održana od 4. do 10. juna u Beogradu, najavili su organizatori. Tim povodom, osnivač i direktor beogradskog „Design Week-a“ Jovan Jelovac specijalno za Marketing mrežu govori o nedavnom ulasku festivala u Biro evropskih dizajn asocijacija, podseća se prošlogodišnje i najavljuje ovogodišnju Beogradsku nedelju dizajna, ali i iznosi svoje mišljenje o trenutnom stanju na dizajn sceni Srbije.

Beogradska nedelja dizajna (BND) prvi je festivаl ove vrste iz regionа jugoistočne Evrope koji je nedavno postаo član Biroa evropskih dizajn asocijacija (BEDA). Šta će to konkretno doneti dizajn zajednici u Srbiji?
Beogrаdskа nedeljа dizаjnа je, ne sаmo jedini člаn BEDA-e iz jugoistočne Evrope, nego i jedini festivаl nа svetu koji je primljen u ovo ekskluzivno društvo nаjvаžnijih svetskih strukovnih i nаcionаlnih udruženjа dizаjnа. Bilo je potrebno skoro deset godinа nаpornog rаdа nа nаjvišem nivou i promenа percepcije uloge festivаlа u modernom društvu, prepoznаtom od strаne vodećih globаlnih medijа i donosilаcа odlukа u međunаrodnoj kreаtivnoj zаjednici. Kao rezultat toga, Beogrаd je dobio jedno ovаkvo priznаnje. Rаdost je još većа, jer se u slučаju BND-а rаdi o privаtnoj inicijаtivi, festivаlu koji je rezultаt neprofitnog rаdа udruženjа grаđаnа sа vrlo mаlom podrškom grаdа i skoro nikаkvom podrškom držаve, čime se pokаzuje jedаn nov moguć model rаzvojа kulture i poslovаnjа. Nаdаmo se dа će nаm kontаkti i institucije EU koje nаm se otvаrаju člаnstvom u BEDA-i omogućiti dа još efikаsnije i konkretnije podržimo rаzvoj tzv. „društvа znаnjа“ u Srbiji.

Nedavno je izašao i prvi magazin o Beogradskoj nedelji dizajna 2011. Kada pogledate unazad, kako biste ocenili prošlogodišnji, šesti po redu, festival?
Novo izdanje „Dizajn park“ magazina štampano je prvenstveno kao zvaničan izveštaj za partnere šeste Beogradske nedelje dizajna. U magazinu su sumirani rezultati šestog festivala do oktobra 2011. godine, preneta je atmosfera sa konferencija, radionica i noći dizajna kroz fotografije učesnika, posetilaca i intervuje sa predavačima, a izložena je i misija i vizija Beogradske nedelje dizajna u budućnosti. „Dizajn park“ magazin, kao studiozan dokument o konferenciji Beogradske nedelje dizajna 2011, pod nazivom „Budućnost na kvadrat“, potvrđuje našu nameru da kroz festival povežemo kreativne zajednice celog sveta sa našim regionom.
Publika prošlogodišnje konferencije “Budućnost na kvadrat” videla je tridesetak zaista vodećih globalnih lidera 21. veka. BND navikala je Srbiju da nedelju dana bude neka vrsta svetskog centra kreativnosti i mi smo mislili da je prošla godina nenadmašna po svetskim zvezdama koje su se smenjivale na bini “Ateljea 212”. Hajime Ajon, Mario Nani, Bjarke Ingles, Marti Giše, Nika Zupanc, Simon de Puri – samo su neki od gostiju BND. To nisu samo najveće globalne zvezde današnjice, nego, pre svega, ključni akteri svetske ekonomije znanja, koji svojim aktivnostima zapošljavaju milione ljudi u svetu, smanjuju krizu, savetuju najvažnije državnike i gradonačelnike o razvoju, kreiraju svetske vesti i jednom rečju čine svetski napredak. U smislu znanja, to je kao da za tri dana zapravo završite jedan mali MBA ili bar dve godine bilo kog običnog fakulteta, jer svaki govornik na konferenciji donese neku posebnu poruku Beogradu, neki poseban osvrt na našu realnost.

Koliko se prošlogodišnja BND razlikovala od ranije organizovanih festivala?
Kada smo za prošlogodišnju temu izabrali budućnost, bili smo spletom okolnosti prosto naterani da probamo da nadmašimo čak i 2010. godinu. Konferenciju je, na primer, otvorio “Snoheta”, studio koji je projektovao operu u Oslu, a koja je proglašena za najvažniji skandinavski projekat decenije, kao i Aleksandrijsku biblioteku. Nakon “Snohete”, čuli smo svetske super-zvezde dizajna kao što su Hari Koskinen iz Finske, francusko-izraelskog vizionara Arika Levija, ali i legendarnog Havijera Mariskala, čoveka koji je, može se slobodno reći, oblikovao olimpijsku Barselonu. Drugi dan, pored Ditera Majera iz grupe “Jelo”, predstavio se trenutno najvažniji medij iz kreativne industrije, svojevrsni globalni servis za arhitekte i dizajnere “Arhitonik”, kao i svetska budućnost zvuka “Ženeva lab”. Palicu je drugog dana preuzela sjajna nemačka selekcija predvođena novom zvezdom svetskog dizajna Štefanom Dicom. Dic je bio ubedljivo najpopularniji predavač BND-a 2011. po izboru medija. Treći dan konferencije bio je poslastica za sebe. Ovoga puta u saradnji sa Britanskim savetom (British Council) isprojektovali smo kako bi mogla da izgleda budućnost komunikacija, što je bilo posebno zanimljivo za sve naše stručnjake iz oblasti oglašavanja, brendinga i PR-a. Nakon šest dana raznovrsnog programa, Beogradska nedelja dizajna zvanično je završena dodelom Grand prija festivala i koncertom norveške elektro-pop legende Lindstroma.

Šta možemo da očekujemo ove godine na BND? Hoće li biti nekih novina i koje predavače možemo da očekujemo?
Svake godine Beogradsku nedelju dizajna odlikuje nova tema, jedna sa liste ključnih pitanja koja smo zabeležili kao strateški plan razvoja festivala, a koji treba da omogući razvoj kreativnih industrija u Srbiji. BND je, pre svega, festival znanja. Festival koji na velika vrata uvodi pojmove ekonomije znanja i u krajnjoj liniji društva znanja, kao pitanja opstanka naše sredine. Tako smo do sada imali godišnje teme kao što su “Pamet na kvadrat”, “Brzina”, “Promena”, “Moderno”, sve na kvadrat, a prošle godine je to bila “Budućnost”. Izbor tema nije slučajan i nije samo deklarativan. Posle usvajanja pravca za novu godinu festivala, tragamo po celom svetu upravo za najistaknutijim primerima delovanja pod ovogodišnjim geslom u celom spektru kreativne industrije. Mi smo kao kolekcionari koji po celom svetu biraju ono najbolje na zadatu temu i to donesimo u svoj grad – uživo.
Tema, sedme po redu, Beogradske nedelje dizajna biće „Sloboda na kvadrat“. Program konferencije će, kao i do sada, biti podeljen u šest segmenata prema temi, a posetioce očekuju svetski poznati kreativci, kao sto su Tomas Hetervik, Troika, Brus Mau, Erik Spikerman, Matije Leaneur, Nevil Brodi, MAD arhitekts, Atelje Bau Vau, ali i domaći kreativci koji su ostvarili uspešne međunarodne karijere, kao što su Roksanda Ilinčić, Andrea Klarin, Aleksa Gajić, Dušan Reljin, Branko Kolarević i mnogi drugi.

Osećate li pomak na dizajn sceni Srbije od kada je održan prvi BND do danas?
BND je sigurno iznedrila novu generaciju ne samo srpskih, nego i regionalnih kreativaca, ali ne samo dizajnera, nego i biznismena, preduzetnika, arhitekata, fotografa, pa čak i administratora, javnih radnika. To je sastav naše publike, koju svake godine čine hiljade ljudi, onih najprogresivnijih i, u krajnjoj liniji, najradoznalijih koje jugoistočna Evropa ima.
Navešću samo jedan primer koji nama u BND-u daje veliku nadu, a to je projekat Centra za promociju nauke, koji je sigurno prvi međunarodni konkurs u poslednjih 40 godina u našoj zemlji, rađen po svetskim standardima, kao primer svima u okruženju kako treba da se radi. Ne znam da li sam ponosniji na način raspisivanja konkursa, na konkursnu dokumentaciju ili na spektakularan rezultat koji je postignut, a koji ima sve šanse da donese Beogradu pravu „destination-ikonu“, u stilu Gugenhajm muzeja u Bilbau. O svemu sam saznao kao građanin koji čita novine i Internet, a posle sam se sastao sa timom koji je izveo taj projekat! Takvi ljudi su naša inspiracija i naš motor  koji nas tera da istrajemo u borbi za društvom znanja. Budite sigurni da ćemo se truditi da se međusobno podržimo, jer preduslov za društvo znanja je uvođenje kulture znanja koja neće dozvoliti da propadnu vredne inicijative, bez obzira da li su privatne ili državne, jer razlika odakle inicijativa potiče uopšte nije bitna. Bitna je samo podrška najboljima.

Autor: Ivana Parčetić

PROJEKAT

spot_img

Anketa

Koji projekat Marketing mreže Vam je omiljen ili se rado u njega uključujete?

Oceni tekst

3,00 od 5
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Povezani tekstovi

POSTAVI KOMENTAR

Molimo unesite Vaše ime
Molimo unesite Vaš komentar!