today-is-a-good-day
Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!

PROJEKAT

spot_img

ISPRATI

Agencije u Srbiji održale „glavu iznad vode“ tokom pandemije!

Marketing mreža, u proteklih nekoliko godina, sprovodi temeljnu i dubinsku analizu agencija koje posluju u Srbiji u oblasti tržišnih komunikacija, pod nazivom Agency Report. Najnoviji rezultati istraživanja objavljeni su tokom septembra, a odnose se na poslovanje agencija u 2020., u jednoj od najizazovnijih godina za kompletno tržište.

Cilj ovog istraživanja je analiza tržišta, odnosno sticanje uvida u stanje u industriji, sakupljanje transparentnih podataka i rangiranje agencija po različitim kriterijumima. U pitanju je jedinstvena istraživačko – izveštajna platforma koja ima višestruku namenu i dalekosežne uticaje na tržište marketinških komunikacija u Srbiji.

Studija #AgencyReport21 pokazala je da je u periodu od samo godinu dana u Srbiji otvoreno čak 33 nove agencije, od čega je najviše novootvorenih agencija za digitalne komunikacije. U ovom trenutku u Srbiji u oblasti tržišnih komunikacija i marketinga posluje čak 375 pravna lica (bez preduzetnika), što je u odnosu na 2019. rast od čak 9,65 odsto. Ako uporedimo broj agencija na tržištu iz 2020. i 2012. godine, taj procenat iznosu čak 146,71 odsto, odnosno 223 agencije više za samo osam godina.

Agencije koje su bile predmet analize posluju u najvećem procentu (41 odsto) od 0 do 5 godina na tržištu, kao i od 6 do 10 godina (24 odsto) i od 11 do 15 godina (18 odsto). Zanimljiv je podatak da agencija koje posluju duže od 21 godine na tržištu ima najmanje, svega 8 odsto.

Ukupan poslovni prihod na nivou cele industrije iznosio je u 2020. godini oko 46,7 milijardi dinara, što je pad od nešto više od 11 odsto u odnosu na 2019. godinu. Od 2016. do 2019. godine prihodi na nivou industrije marketinških komunikacija bili su u konstantnom i stabilnom rastu, sve do 2020. kada je tržište “polio hladan tuš” uzrokovan pandemijom COVID-19. Sve grupacije agencija, sem agencija za digitalno oglašavanje (40,47 odsto), agencija za kliping i analizu medija (9,13 odsto) i agencija za istraživanje tržišta (2,15 odsto), beleže značajan pad prihoda. Najugroženije su definitivno agencije za organizaciju događaja i sajamskih nastupa koje su u 2020. beleže pad prihoda od čak 42,28 odsto.

Uprkos padu prihoda na nivou cele industrije, ukupna neto dobit agencija u Srbiji u prošloj godini ostala je praktično na istom nivou kao i 2019. godine, a iznosila je nešto više od 2 milijarde dinara. Ovaj rezultat postignut je zahvaljujući agencijama za digitalni marketing koje su zabeležile rast neto dobiti za čak 160,46 odsto, kao i agencijama za istraživanje tržišta koje beleže rast od skoro 75 odsto.

Po poslovnom prihodu u 2020. najveće tržišno učešće imale su agencije za zakup medija i programiranje plana oglašavanja 40,67 odsto. Ova grupacija agencija ostvarila je poslovni prihod od oko 19 milijardi dinara u prošloj godini. Agencije za tržišne komunikacije u prošloj godini, sa tržišnim učešćem od 24,77 odsto, prihodovale su na nivou grupacije od 135 pravnih lica 11,5 milijardi dinara.

Agencije za digitalni marketing, godinama unazad, beleže rast prihoda, a u 2020. on je iznosio nešto više od 6,4 milijarde dinara. U odnosu na 2012. godinu, ova grupacija agencija beleži rast prihoda od čak 244,31 odsto, a sve ukazuje da će ona naglo rasti i u narednim godinama.

Kada je u pitanju broj zaposlenih na nivou industrije, agencije u Srbiji zapošljavaju preko 3.950 ljudi (bez preduzetnika). Uprkos krizi, broj novozaposlenih na nivou industrije u 2020. uvećan je za čak 7,42 odsto. Najviše zapošljavaju agencije za tržišne komunikacije, a u 2020. zabeležile su rast od 2,83 odsto novih kolega. Broj novozaposlenih u agencijama za digitalni marketing u prošloj godini uvećan je za 33,5 odsto, dok su agencije za zakup medija i programiranje plana oglašavanja prvi put, u poslednjih nekoliko godina, zabeležile negativan trend u broju zaposlenih i pad od nešto više od 3 odsto.

Kada uporedimo broj zaposlenih na nivou cele industrije u 2020. i 2016. zabeleženo je povećanje od 25,43 odsto. U poslednjih pet godina marketinška industrija beleži rast novozaposlenih, a ovaj podatak još jednom potvrđuje da su agencije ljudi i da su oni stub industrije, kao i da smo kao struka i dalje privlačni mladim talentima.

U jednoj od najizazovnijih godina zbog COVID-19 pandemije, čak 64% ispitanih agencija bilo je primorano da smanji plate svojim zaposlenima zarad opstanka agencije, dok je 33% njih reklo da su smanjene zarade najvišim pozicijama u agenciji zadržali i u prvom kvartalu 2021.

Stopa rasta neto zarada u odnosu na 2012. godinu znatno je veća za sve grupacije agencija. Agencije za zakup medija i agencije za spoljno oglašavanje jedine su u periodu od 2012. godine zabeležile jednocifrenu stopu rasta zarada, a najveći rast desio se u agencijama za tržišne komunikacije.

#AgencyReport21 analiza pokazala je da je tržište marketinških komunikacija u Srbiji veoma uspešno amortizovalo posledice COVID-19 krize. Iako je veliki broj agencija zabeležilo značajan pad prihoda i neto dobiti, ipak uspele su da se održe “glavu iznad vode” i nastave da plivaju u, i dalje, uzburkanom moru. Prvobitne prognoze sa početka pandemije bile su veoma pesimistične, očekivao se znatno veći pad tržišta, ali je ipak poslednji kvartal prošle godine dao nadu za brži oporavak.

S druge strane, i dalje najugroženije su agencije za organizaciju sajmova i drugih događaja, čiji je rad potpuno zaustavljen. Već više od godinu i po dana nema naznaka kada bi industrija organizacije događaja ponovo mogla da nastavi sa radom u punom kapacitetu. Neke agencije iz ove grupacije uspele su da se transformišu i ponude usluge digitalnog marketinga ili organizacije online događaja, ali ti rezultati biće vidljivi tek u narednom periodu.

Agency Report dugoročan je projekat Marketing mreže, a prva studija sprovedena je 2017. godine. Projekat je upotpunosti u skladu sa misijom i vizijom Marketing mreže u vezi sa transparentnošću, razvojem i usklađivanjem tržišta u Srbiji sa tržištima razvijenih zemljama sveta.

Interaktivne tabele po grupacijama agencija dostupne su na platformi adwork.network.

Autor teksta: Ivana Parčetić Mitić, Founder & CEO, Marketing mreža

PROJEKAT

spot_img

Anketa

Koji projekat Marketing mreže Vam je omiljen ili se rado u njega uključujete?

Oceni tekst

0,00 od 5
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Povezani tekstovi

POSTAVI KOMENTAR

Molimo unesite Vaše ime
Molimo unesite Vaš komentar!