Marketing mreža, u proteklih nekoliko godina, sprovodi temeljnu i dubinsku analizu agencija koje posluju u Srbiji u oblasti tržišnih komunikacija, pod nazivom Agency Report. Najnoviji rezultati istraživanja objavljeni su tokom septembra, a odnose se na poslovanje agencija u 2020., u jednoj od najizazovnijih godina za kompletno tržište.
Cilj ovog istraživanja je analiza tržišta, odnosno sticanje uvida u stanje u industriji, sakupljanje transparentnih podataka i rangiranje agencija po različitim kriterijumima. U pitanju je jedinstvena istraživačko – izveštajna platforma koja ima višestruku namenu i dalekosežne uticaje na tržište marketinških komunikacija u Srbiji.
Studija #AgencyReport21 pokazala je da je u periodu od samo godinu dana u Srbiji otvoreno čak 33 nove agencije, od čega je najviše novootvorenih agencija za digitalne komunikacije. U ovom trenutku u Srbiji u oblasti tržišnih komunikacija i marketinga posluje čak 375 pravna lica (bez preduzetnika), što je u odnosu na 2019. rast od čak 9,65 odsto. Ako uporedimo broj agencija na tržištu iz 2020. i 2012. godine, taj procenat iznosu čak 146,71 odsto, odnosno 223 agencije više za samo osam godina.
Agencije koje su bile predmet analize posluju u najvećem procentu (41 odsto) od 0 do 5 godina na tržištu, kao i od 6 do 10 godina (24 odsto) i od 11 do 15 godina (18 odsto). Zanimljiv je podatak da agencija koje posluju duže od 21 godine na tržištu ima najmanje, svega 8 odsto.
Ukupan poslovni prihod na nivou cele industrije iznosio je u 2020. godini oko 46,7 milijardi dinara, što je pad od nešto više od 11 odsto u odnosu na 2019. godinu. Od 2016. do 2019. godine prihodi na nivou industrije marketinških komunikacija bili su u konstantnom i stabilnom rastu, sve do 2020. kada je tržište “polio hladan tuš” uzrokovan pandemijom COVID-19. Sve grupacije agencija, sem agencija za digitalno oglašavanje (40,47 odsto), agencija za kliping i analizu medija (9,13 odsto) i agencija za istraživanje tržišta (2,15 odsto), beleže značajan pad prihoda. Najugroženije su definitivno agencije za organizaciju događaja i sajamskih nastupa koje su u 2020. beleže pad prihoda od čak 42,28 odsto.
Uprkos padu prihoda na nivou cele industrije, ukupna neto dobit agencija u Srbiji u prošloj godini ostala je praktično na istom nivou kao i 2019. godine, a iznosila je nešto više od 2 milijarde dinara. Ovaj rezultat postignut je zahvaljujući agencijama za digitalni marketing koje su zabeležile rast neto dobiti za čak 160,46 odsto, kao i agencijama za istraživanje tržišta koje beleže rast od skoro 75 odsto.
Po poslovnom prihodu u 2020. najveće tržišno učešće imale su agencije za zakup medija i programiranje plana oglašavanja 40,67 odsto. Ova grupacija agencija ostvarila je poslovni prihod od oko 19 milijardi dinara u prošloj godini. Agencije za tržišne komunikacije u prošloj godini, sa tržišnim učešćem od 24,77 odsto, prihodovale su na nivou grupacije od 135 pravnih lica 11,5 milijardi dinara.
Agencije za digitalni marketing, godinama unazad, beleže rast prihoda, a u 2020. on je iznosio nešto više od 6,4 milijarde dinara. U odnosu na 2012. godinu, ova grupacija agencija beleži rast prihoda od čak 244,31 odsto, a sve ukazuje da će ona naglo rasti i u narednim godinama.
Kada je u pitanju broj zaposlenih na nivou industrije, agencije u Srbiji zapošljavaju preko 3.950 ljudi (bez preduzetnika). Uprkos krizi, broj novozaposlenih na nivou industrije u 2020. uvećan je za čak 7,42 odsto. Najviše zapošljavaju agencije za tržišne komunikacije, a u 2020. zabeležile su rast od 2,83 odsto novih kolega. Broj novozaposlenih u agencijama za digitalni marketing u prošloj godini uvećan je za 33,5 odsto, dok su agencije za zakup medija i programiranje plana oglašavanja prvi put, u poslednjih nekoliko godina, zabeležile negativan trend u broju zaposlenih i pad od nešto više od 3 odsto.
Kada uporedimo broj zaposlenih na nivou cele industrije u 2020. i 2016. zabeleženo je povećanje od 25,43 odsto. U poslednjih pet godina marketinška industrija beleži rast novozaposlenih, a ovaj podatak još jednom potvrđuje da su agencije ljudi i da su oni stub industrije, kao i da smo kao struka i dalje privlačni mladim talentima.
U jednoj od najizazovnijih godina zbog COVID-19 pandemije, čak 64% ispitanih agencija bilo je primorano da smanji plate svojim zaposlenima zarad opstanka agencije, dok je 33% njih reklo da su smanjene zarade najvišim pozicijama u agenciji zadržali i u prvom kvartalu 2021.
Stopa rasta neto zarada u odnosu na 2012. godinu znatno je veća za sve grupacije agencija. Agencije za zakup medija i agencije za spoljno oglašavanje jedine su u periodu od 2012. godine zabeležile jednocifrenu stopu rasta zarada, a najveći rast desio se u agencijama za tržišne komunikacije.
#AgencyReport21 analiza pokazala je da je tržište marketinških komunikacija u Srbiji veoma uspešno amortizovalo posledice COVID-19 krize. Iako je veliki broj agencija zabeležilo značajan pad prihoda i neto dobiti, ipak uspele su da se održe “glavu iznad vode” i nastave da plivaju u, i dalje, uzburkanom moru. Prvobitne prognoze sa početka pandemije bile su veoma pesimistične, očekivao se znatno veći pad tržišta, ali je ipak poslednji kvartal prošle godine dao nadu za brži oporavak.
S druge strane, i dalje najugroženije su agencije za organizaciju sajmova i drugih događaja, čiji je rad potpuno zaustavljen. Već više od godinu i po dana nema naznaka kada bi industrija organizacije događaja ponovo mogla da nastavi sa radom u punom kapacitetu. Neke agencije iz ove grupacije uspele su da se transformišu i ponude usluge digitalnog marketinga ili organizacije online događaja, ali ti rezultati biće vidljivi tek u narednom periodu.
Agency Report dugoročan je projekat Marketing mreže, a prva studija sprovedena je 2017. godine. Projekat je upotpunosti u skladu sa misijom i vizijom Marketing mreže u vezi sa transparentnošću, razvojem i usklađivanjem tržišta u Srbiji sa tržištima razvijenih zemljama sveta.
Interaktivne tabele po grupacijama agencija dostupne su na platformi adwork.network.
Autor teksta: Ivana Parčetić Mitić, Founder & CEO, Marketing mreža