U svetu kreativnih industrija (a važno je posmatrati ga odvojeno od sveta umetnosti i sveta nauke u kojima kreativnost, takođe, igra veoma važnu ulogu), postoji nekoliko zemalja i gradova koji su već decenijama poznati centri. Njujork, London, LA, San Francisko, Tokio, Berlin, Pariz… gradovi su kojima svako ko za kreativnošću ima potrebe teži. Njima se u poslednje vreme pridružuju i Amsterdam i Dablin (nakon Bregzita), Stokholm, Barselona, Kopenhagen, Lisabon, Seul (sa tehnološkim i K-pop bumom)… Mesto na ovoj mapi polako pronalaze i Beograd i Srbija.
Često čujemo kako oni koji čekaju revoluciju ni ne primete da se u međuvremenu desila evolucija. Čini se da je tako i sa našim kreativnim industrijama. Evolucija i nije ništa drugo do niz malih revolucija posmatran sa istorijske distance. To mogu biti naizgled mali koraci za društvo. Kuvar iz Srbije postane najveća svetska Instagram Zvezda, agencija iz Beograda osmisli veliki globalni brend od nule, naši sugrađani kreiraju jednu od najigranijih video igara na svetu… i kad se takvi mali koraci postave jedan pored drugog, oni nas mogu dovesti do nove slike Srbije i Beograda – slike naše zemlje kao nove “go to” destinacije za sve one koji veruju da je kreativnost vodilja njihovog poslovanja. Srbija ima talente koji naše, lokalne specifičnosti mogu da pretoče u globalno razumljive poruke, Srbija ima pojedince i kolektive koji suočavanje sa našim, lokalnim problemima pretvaraju u znanje potrebno za rešavanje globalnih izazova.
Kreativnost se često definiše kao stvaranje nečeg novog pomoću mašte, kao rešavanje problema neočekivanim povezivanjem različitih elemenata, kao inovativnost, umeće izražavanja posebnosti, posvećenost, profesionalnost, stalno učenje, i pre i posle svega kao slobodno, otvoreno i kritičko promišljanje. Sve to jesu uslovi da jedna industrija prevaziđe sopstvene granice. Isto važi i za celo društvo.
Koliko je srpska kreativnost vrednovanja u svetu i šta to sve mi stvaramo za globalno tržište saznajte na panelu МAДЕ ИН СЕРБИА ФОР ТХЕ ВОРЛД: SRPSKI TALENAT ZA SVETSKO TRŽIŠTE, koji će biti održan 2. novembra na festivalu KAKTUS 2023 by Shoppster Srbija.
Autor teksta: Bojan Babić, Creative Director, Executive Group