REGION – Hrvatsko tržište online media oglašavanja, prema istraživanju IAB Online Media AdEx, kontinuirano raste, u skladu sa globalnim trendovima. U 2022. godini njegova se vrednost procenjuje na više od 110 miliona evra, što, uprkos ranijim optimističnim prognozama, premašuje sva očekivanja te predstavlja porast od 21% u odnosu na 2021. godinu. Za 2023. godinu procenjen je rast od 12%, čime domaći online sektor, kao važan činilac na evropskoj karti, zauzima sve važniju poziciju.
Najveći udeo u ukupnom iznosu, kao i prošle godine, u 2022. godini ostvaruje display oglašavanje (statični, animirani i video formati) sa 41%, nakon čega sa 30% sledi oglašavanje na društvenim mrežama, a potom oglašavanje na pretraživačima sa 20% udela u ukupnoj investiciji. Procenjuje se da će ti kanali nastaviti dominirati i u 2023. godini, a očekuje se i značajan porast ulaganja u influensere u 2023. – od čak 63% u odnosu na 2022. godinu, dok se povećanje ulaganja u content marketing procenjuje na takođe visokih 41% u odnosu na 2022.
Više od trećine ulaganja u display odnosi se na video formate, a čak 60% display oglašavanja zakupljuje se programatski, što je porast u odnosu na prošlogodišnjih 55%. U skladu sa prošlogodišnjim predviđanjima, oglašavanje na mobilnim uređajima nastavlja rasti te u 2022. čini visokih 76% display oglašavanja. Većina video oglašavanja odvija se na mobilnim uređajima (83%), dok se 17% video oglašavanja prikazuje korisnicima desktop uređaja.
U oglašavanju na društvenim mrežama postojana je dominacija kompanije Meta Inc: Facebook je sa ranijih 54% porastao na 58,6% u 2022. godini, dok Instagram drži 37,5%. Ostale mreže, među kojima su najzastupljeniji LinkedIn (1,5%) i Snapchat (1,2%), sve zajedno čine manje od 4% udela u oglašavanju na društvenim mrežama. Globalne platforme u vodstvu su i kada je reč o video oglašavanju: 58% ulaganja odlazi na YouTube, a dodatnih 25% na Facebook.
Ceo izveštaj pročitajte na sajtu HURA-e.