Marketing mreža svake godine objavljuje seriju tekstova BUSINESS AND TRENDS, u kojima direktori agencija, direktori marketing i komunikacija ocenjuju godinu za nama i daju prognoze za narednu. Naša sagovornica ovoga puta bila je Jasmina Stojanov, Managing Director, Nova Communications.
Kako biste ocenili 2022. godinu u oblasti tržišnih komunikacija u Srbiji? Gde smo, a gde želimo da budemo?
Na kraju smo godine oporavka tržišta, a očekujem da ćemo biti u godini razvoja i većih investicija u marketinškoj industriji. 2022. obeležio je izraziti rast digitala koji se naslonio na prethodne dve godine online poslovanja tokom COVID-19 perioda. Kompanije su postepeno povećavale ulaganja u reklamiranje na tradiicionalnim medijima, u odnosu na manje rizičnu, a profitabilnu sferu digitala. Procenujem da će novi budžeti za 2023. doneti stabilno ulaganje u promocije i komunikacije i na platformama klasičnih medija. Uz to, marketinški “kolač” na tržištu trebalo bi da bude finansijski obimniji.
Ko su changemakeri u advertising industriji u Srbiji?
Digitalni marketing. Neprestano raste, razvija se, brzo tranformiše u relativno kratkim intervalima. Pandemija je drastično ubrzala online rešenja za potrebe publike. Što je pratio digitalni marketing. Tome treba dodati i globalni fenomen duplo uvećanih budžeta na tržištu inluencer marketinga. Posebno mikroinfluensere, koji imaju manji broj pratilaca, ali definisane ciljne grupe. Dakle, brza identifikacija sa nekom „osobom iz kraja“ biva i bitnija u odnosu na „poznate“ nosioce brand kampanje.
Na koji način doprinosite razvoju struke (lično i kroz svoj rad u agenciji/kompaniji)?
Lično, pre svega, negovanjem dobih odnosa sa učesnicima na tržištu, od biznis sistema klijenata do uvaženih kolega na tržištu marketinga i komunikacija. Razmena mišljenja, ideja i iskustava mi je bitna. Naše tržište nije veliko, ali posla ima za sve. Ne odustajem od uverenja da je fair play dobrobit za sve. Stručno smo fokusirani na prilagođavanje trendovima i potrebama klijenata. S obizrom na to da oglašavanje podrazumeva čitav niz platformi, strategija i planiranje su u stalnom „pokretu“ da bismo klijentu obezbedili najbolji mogući „reach“ i uspeh u prodaji. Uticaj na ciljne grupe posebna je „umetnost“ u media buyingu, posebno na televizijskoj i digitalnoj platformi. I naravno, stručnost se najbolje razvija kada čuvate tim. Podstićemo inovacije u radu, motivišemo ka zajedničkom cilju i uspehu naše agencije. Za Nova Communication, čovek je uvek broj jedan!
Trend koji će obeležiti 2023. godinu…
Dalja ekspanzija digitalne sfere, posebno u influensingu i mikroinfluensingu, koji sam spominjala. Zatim dalje promene u sadržaju oglašavanja uopšte. Biće veća personalizacija contenta reklama u kontaktu sa kupcima na svim platformama za oglašavanje. Detaljnije će se analizirati koja je publika najbolja, kako ti ljudi dolaze do informacija o novim proizvodima, gde najbolje reaguju na oglašavanje i na koncu gde kupuju, odnosno kako kupuju proizvod. Posebno će biti izražene i demografske analize kao polazište, a zatim psihološki profili kupca kroz način njegovog života, ponašanje, potrebe, lični koncept. Nije važno samo šta neko voli, već i šta sve radi u jednom danu, zbog čega mu je baš vaš proizvod potreban. Zato će i tzv. agilni marketing, odnosno brza promena unapred osmišljene strategije i planiranja u skladu sa ponašanjem potrošača, biti još jedan trend u 2023.
Od 2023. očekujem…
Zdraviju konkurenciju, srećnije advertajzere i klijente, bogatije tržište komunikacija.