Marketing mreža svake godine objavljuje seriju tekstova BUSINESS AND TRENDS, u kojima direktori agencija, direktori marketing i komunikacija ocenjuju godinu za nama i daju prognoze za narednu. Naš sagovornik ovoga puta bio je Nikola Đoković, Managing Director, Kliping Beograd.
Kako biste ocenili 2022. godinu u oblasti tržišnih komunikacija u Srbiji? Gde smo, a gde želimo da budemo?
Kao veoma dinamičnu i turbulentnu. Takođe i kriznu, mislim da je reč “kriza“ obeležila ovu godinu, bilo da se radi o ratnoj, ekonomskoj, energetskoj itd. Komunikaciona industrija je u ovakvim kriznim i nepredvidivim godinama uglavnom na posebnim iskušenjima. Mislim da smo svi ipak iz tih godina, a posebno ove 2022. u kojoj se toliko toga nepredvidivog odigralo, naučili mnogo toga i na neki način osnažili, tako da dosta spremniji i pre svega svesniji, možemo da se nosimo sa izazovima koji nas očekuju u 2023.
Ko su changemakeri u advertising industriji u Srbiji?
Svi oni koji donose neko novo znanje s jedne strane, ili hrabrost sa druge. Znanje u smislu novih veština, tehnoloških rešenja ili promena zastarelih praksi kakvih kod nas, nažalost, ne nedostaje. Sa druge strane, hrabrost u kontekstu pokretanja tema od kojih većina beži ili koje ne nose neku instant popularnost, naprotiv, koje mogu biti dosta osetljive i rizične. Ali tema koje su veoma bitne za društvo i koje inspirišu i motivišu.
Na koji način doprinosite razvoju struke (lično i kroz svoj rad u agenciji/kompaniji)?
Obzirom na to da se mi bavimo monitoringom i analizama medijskog sadržaja, trudimo se da konstantno fokus stavimo na praćenje trendova na nešto razvijenim tržištima u EU, na kojima posluje naša grupacija i na implementaciju inovacija koja su pokazala rezultate na tim tržištima. Jedna od poslednjih noviteta je naša Web readership usluga, koja predstavlja inovaciju na polju procene čitanosti medijskih objava na internetu. Dosadašnja praksa u gotovo svim medija monitoring agencijama je podrazumevala prikaz dosega kompletnog portala kao broj potencijalnih konzumenata konkretne objave na tom portalu, što je zaista daleko od realnosti. Nova metodologija uzima u obzir mnogo više različitih faktora. Polazna osnova su podaci Similar Web-a o broju jedinstvenih poseta kompletnog medija, a na finalnu procenu broja čitalaca utiče i pozicija same medijske objave, da li se nalazila na home stranici, ili na početnoj strani određene rubrike, koliko dugo se nalazila u prvom „skrolu“, da li je bio vidljiv kompletan naslov, link, ilustracija itd. Mada se i dalje radi o proceni potencijalnog broja konzumenata, Web Readership je pokazao u praksi zaista relevantne podatke i verujem da će biti pravo osveženje na tržištu kada je merenje učinka PR aktivnosti u pitanju.
Trend koji će obeležiti 2023. godinu…
Ekonomičnost i racionalizacija. Mislim da će ta dva pojma definitivno obeležiti poslovanje tokom 2023. godine u skoro svim industrijama, pa tako i u industriji komunikacija. Raspolaganje budžetima biće dosta opreznije, kao i otvorenost za ulaganja u nešto rizičnije projekte.
Od 2023. očekujem…
Mnoga predviđanja govore da će ona biti ništa manje dinamična i izazovna nego prethodna. Tako da se nadam i očekujem više predvidivosti i stabilnosti, mada sam svestan da nisu velike šanse da se to i dogodi.