Danijela Gašparac, Head Of Market Research – CEO Advisor, Telekom Srbija i Marketing and Communication Consultant, Srbija voz i dobitnica Mark Awards priznanja u kategoriji SUPER HERO OF THE YEAR, koje dodeljuje Marketing mreža najuspešnijim stručnjacima iz kompanija u Srbiji. Tim povodom govorila je za naše specijalno izdanje Mark Club.
Kako biste ocenili tržište marketinških komunikacija u Srbiji? Gde smo u odnosu na region?
Tržište marketinških komunikacija u Srbiji, manje više, isto je gde i prethodnih godina. FMCG i ritejl industrija prednjače u oglašavanju jer to, u suštini, i jeste naš reality – ljudi kreiraju prioritete u skladu sa standardom. Pored njih, tu su i telco operateri, koji se aktivno bore za korisnike i povećanje share-a na tržištu.
TV je i dalje u fokusu. I tako će biti i u narednim godinama, jer ljudi u Srbiji, pretežno, i dalje daju primat ovom kanalu. Radio, već nekoliko godina unazad, beleži mali, ali stabilan rast, dok se OOH, nakon krize i pada za vreme pandemije, vraća na mesto koje je imao i pre.
Pandemija je, i definitivno, uticala na rast digitala i e-trgovine kod nas i to je trend koji se nastavlja. Takođe, čini mi se da se smanjuje broj (i kvalitet) snimljenih TV spotova, i da sve više ima animiranih reklama. To je, ponovo, realan odraz okolnosti sa kojima se susrećemo – u vreme krize, marketing je prvi na udaru kompanija, te su budžeti sa kojima se radi uglavnom smanjeni. Ipak, mislim da i pored svega toga, tržište i dalje ume da „iznedri“ odlične i učinkovite kampanje, koje lako i brzo nađu put do srca potrošača. A i do kritične lupe struke.
Što se regiona tiče, ni tu se nije mnogo promenilo – odnos „snaga“, manje više, oslikava naše ekonomije. Hrvatsko tržište je naprednije, hrabrije i inovativnije od našeg, Slovenija je malo „mirnija“, dok smo mi u sredini, a iza navedene dve države, a rekla bih, ispred ostalih zemalja regiona.
Šta danas znači dosledno vođenje brenda?
Znači ne menjati suštinu brenda pred naletima „vetra“. Dobar brend je sebi dosledan, a tim koji ga vodi je dosledan njemu. Nikakve krize, konkurencija, interne i eksterne promene ne mogu poremetiti ono što on jeste. U redu je shift u komunikaciji, u redu je, nakon nekog vremena i po potrebi, menjati komunikacione platforme, fokuse ili kanale, ali dosledno vođenje brenda podrazumeva da je suština netaknuta. I to je ključna stavka koja omogućava da brendovi budu dugoročno uspešni i stabilni.
Na koji način je COVID-19 kriza uticala na brendove? Da li su se upravo tokom krize na tržištu istakli brendovi – superheroji?
Različita je percepcija superheroja. Za neke su superheroji brendovi koji su donirali novac ugroženima uslovima pandemije, za neke su to brendovi koji su pružali podstrek i motivaciju u teškim vremenima, a za neke oni koji su brinuli o svojim zaposlenima. Za mene su superheroji svi oni, ali i svi brendovi koji su uspeli da opstanu, a da nikoga ne oštete, u bilo kom smislu.
Da li potrošači cene brendove koji u kontinuitetu komuniciraju sa njima, bez obzira na dešavanja na tržištu? Vole li potrošači iskrene brendove?
Mislim da kontinuitet jeste važan, ali da je gore pomenuta doslednost važnija. Čak i kada je frekvencija manja, dosledna komunikacija će dati snažniji impact i bolje rezultate. Iskrenost je presudna u svim odnosima, pa tako i u odnosu brenda i korisnika (kupca). To je ujedno i strategija koju lično najradije biram.
U kom smeru bi trebali da se transformišu brendovi imajući u vidu da živimo u hiperpersonalnoj eri?
Mislim da brendovi ne treba drastično da se transformišu, već samo da pažljivo prate i tržište(a) i trendove. Vidimo ogromnu promenu u tome šta marketing zapravo jeste. Više se ne radi o pokušaju da ubedite ljude da kupuju od vaše kompanije ili da rade sa njom. Umesto toga, prioritet se pomerio ka pružanju najbolje korisničkog iskustva koje će naterati ljude da se vraćaju po još. Pored personalizovanih marketinških poruka, potrebno je naći način da slušamo i odgovaramo na njihova pitanja, što podrazumeva, danas više nego ranije, koordinaciju marketing, pre svega, digital, tima sa korisničkom podrškom i prodajom. Bez obzira šta nam naredna godina ili naredne godine donose, jedna stvar je izvesna – budućnost marketinga i poslovanja je u inkluziji i povezanosti sa stvarnim potrebama kupaca. Korisničko iskustvo mora da se nađe u svakom aspektu marketinške kampanje, i sve više će biti presudno za percepciju, ali i opstanak brendova.
Koji projekat biste izdvojili u 2021. godini na koji ste najponosniji, a koji je ostvario izuzetne rezultate?
Apsolutno bi to bio projekat rebrendiranja Srbija voza i razvoj brenda Soko. To je definitivno najkompleksniji i najizazovniji projekat koji sam vodila. Ponekad mi deluje nemoguće šta smo uspeli da ostvarimo za kratko vreme i mogu samo da kažem – kada imaš dobar tim oko sebe, kada veruješ u brend na kome radiš, svaki izazov je inspiracija, a svaki proces uživanje.
Šta za Vas znači Mark Awards priznanje i kako će ono uticati na Vašu dalju karijeru?
Uvek je lepo kada je vaš trud i rad prepoznat, a posebno kada je to od strane renomiranih stručnjaka. Profesionalno me vrlo raduje i sigurna sam da je bitno da postoji ovakva nagrada, koja prepoznaje i rad marektara, a koji smo uglavnom uvek u pozadini. A nagrada je samo još dodatni podstrek i odgovornost, da nastavite da učite i trudite se da uvek budete još bolji!