Istina je ponovo u modi, a iskrenost stari-novi imperativ marketinga. I iako su “autentičnost” i “marketing” dve reči koje ćete verovatno retko pronaći u istoj rečenici, najnoviji trendovi na tržištu ukazuju na to da ćemo ipak morati da se udaljimo od ideje da je marketing samo tu da proda, ne birajući način na koji će to učiniti.
Više je pokazatelja da je internet publici, a naročito generaciji Z koja na neki način oblikuje trenutne marketinške tokove, dosadilo da gleda “savršeni” svet i sluša “prazne” priče osmišljene samo radi imidža. Kada malo bolje razmislimo, zar nije lako uvideti kada je nešto “fejk”?
TikTok je podstakao korisnike da dele svoje misli, ideje, hobije, izazove, transformacije, sve ono što zaista čini njihovu svakodnevicu. Sve popularnija aplikacija BeReal ubedila nas je da odustanemo od filtera i prepustimo se iznenađenju – ne možemo ni da pretpostavimo kada ćemo dobiti notifikaciju da zabeležimo baš taj trenutak, baš tu situaciju u kojoj se nalazimo, potpuno nespremni. Iskreno i krajnje lično, taj koncept mi je vrlo uzbudljiv iako sam počela da razmišljam o tome da li je mom životu potrebno još malo raznolikog sadržaja.
Uglavnom, biti na visini zadatka u ovoj industriji od nas zahteva da pratimo trendove i prilagođavamo ih onome što jesmo i onome što radimo. Autentičan, real marketing će, već u bliskoj budućnosti, napraviti razliku između brendova koji samo postoje i žele da prodaju svoj proizvod ili uslugu, i brendova koje ljudi iskreno vole, pamte i poštuju.
Danas je više nego ikada važno setiti se da je osećaj ono što se kupuje, a ne konkretan proizvod – važno je “zašto”, a ne “šta”. I dok više brendova može da prodaje istu vrednost, način na koji će svaki od njih tome pristupiti sigurno će se razlikovati ukoliko budu pratili svoje “zašto”. Kada smo autentični, odnosno ono što jesmo, lako ćemo se izdvojiti iz mase – kada namenski želimo da se razlikujemo, dešava se da se razlikujemo na isti način, a onda smo ponovo svi isti.
Foto: Unsplash
Autentičnost u marketingu sve je važnija što je internet “glasniji” i ispunjeniji sadržajem. No, treba razlikovati autentičnost i originalnost – da biste svoj brend predstavili potpuno iskreno, nije potrebno da smislite nešto novo, već da promenite perspektivu i onome što već imate pristupite iz drugog ugla. Uostalom, istraživanja su pokazala da čak 86% kupaca više vrednuje brend koji nastoji da učini svet boljim mestom, koji je koristan, a ne samo zanimljiv.
Ovakav pristup marketingu u službi je stvaranja čvrstih konekcija i iskrenih odnosa, jačanja poverenja, a samim tim i relevantnosti brenda. Ljudi žele da se povežu sa brendom sa kojim dele iste vrednosti, i to na dubljem nivou, zato je i važno da se brendovi drže onoga što jesu i to jasno komuniciraju. Real marketing znači da poznajete svoju ciljnu grupu i ono što ona želi i vrednuje. Na ovaj način ne gubite vreme na pridobijanje publike koja zapravo nije “match” sa vašim brendom, već sasvim suprotno.
Kako predstaviti brend na autentičan način? Počnite od odgovora na pitanja zašto vaš brend postoji, zašto radite ono što radite i zašto je to bitno. Uvek se vraćajte na pitanje “zašto”.
Neka ton vaše komunikacije bude ljudski i u pravoj meri personalizovan – pričajte o svom brendu sa ciljnom grupom kao što biste to radili sa svojim prijateljima. Otkrijte joj u šta verujete, koje benefite pružaju vaši proizvodi ili usluge, kakva iskustva i osećanja donose.
Kanali komunikacije na koje bi trebalo da obratite pažnju jesu veb-sajt (na kome sve informacije moraju biti transparentne), društvene mreže (zapamtite da je sve na internetu večno!), pa čak i vaš tim jer su ljudi ti koji na najbolji način predstavljaju brend – ukoliko oni ne osećaju naklonost prema njemu, neće je osećati ni vaša ciljna grupa.
Foto: Unsplash
Inspiraciju uvek možete pronaći u generaciji Z i njihovom odnosu prema stvarnosti, brendovima i društvenim mrežama. Iako neki od njih nisu dovoljno odrasli da imaju svoj posao, njihova potrošačka moć je sve veća i veća jer direktno utiču na potrošnju porodice, naročito kada su u pitanju health, wellness i lifestyle brendovi. S tim u vezi, a imajući u vidu da je reč o najedukovanijoj generaciji do sada, predviđa se da će “dženzeri” u budućnosti biti vodeća ekonomska sila.
Generacija Z je “digital native” što znači da je od samog starta upućena na internet i pametnu tehnologiju. Budući da društvene mreže razumeju i “žive” na, čini se, potpuno drugačiji način od nas milenijalaca, oni žele da prekinu “začarani krug” pritisaka da na njima sve bude savršeno i “upeglano”. Oni žele da pokažu svoja prava lica i važnije im je kako se osećaju na internetu od toga da nekoga impresioniraju. Isto očekuju i od brendova, koji slobodno mogu da budu nesavršeni, realni i verodostojni.
Ova generacija vas može motivisati da promenite prizmu kroz koju posmatrate svoju ciljnu grupu – dok su milenijalci mahom posmatrani kroz podatke kao što su godište ili materijalni status, “dženzeri” žele da u obzir budu uzete njihova ličnost, osećanja i preferencije. I nemojte pokušavati da od njih bilo šta sakrijete – oni su odrasli u eri lažnih vesti i detaljno će istražiti sve informacije koje o vama postoje na internetu, počevši od sajtova, preko mreža, pa sve do ocena i recenzija.
Sada je vreme novih stvari – ili pak stvari koje su se nekada podrazumevale, ali su vremenom zamenjene nekim drugim, u tom trenutku relevantnijim. Autentičnost može biti jedna od njih. I dok nije dovoljno samo biti drugačiji, treba se truditi da istinito, otvoreno, verodostojno i transparentno komuniciramo ko mi zaista jesmo, šta radimo i u šta verujemo sa jednostavnim ciljem – zaista promeniti nešto i ostaviti otisak na ovom svetu.
Prikažite se onakvim kakvi jeste. Prigrlite i negujte svoju jedinstvenost, nemojte pokušavati da se smestite u šablon koji je toliko puta viđen – i pritom ne mislim samo na marketing.
Za Marketing mrežu tekst napisala: Ivana Tomić, Brand Specialist, Smartpoint Adria